„Robotikos akademija“ vasaros stovyklas vaikams ir paaugliams organizuoja jau šeštus metus. „Penkių pasaulių stovykla“ ir kitos kasmet atnaujinamos programos susilaukia didelio dėmesio, tačiau tik mergaitėms skirta stovykla organizuojama pirmą kartą. Akademijos bendraįkūrėjas ir instruktorius Kristijonas Vasiliauskas įsitikinęs, kad ši stovykla paneigs vis dar gajų stereotipą, jog robotai ir technologijos – ne mergaitiškas reikalas.
„Viena pagrindinių priežasčių, kodėl dauguma mergaičių neįsitraukia į technologijas ir robotiką, yra tai, kad jų prašoma tapti berniukiškesnėmis. Kai kalbama apie robotus, dažnai galvoje turimos tik robotų kovos ir varžybos, tačiau tai tikrai nėra viskas. Tad ši stovykla technologijas, programavimą ir konstravimą sujungs su tokiais dalykais, kaip šokiai, rankdarbiai, vizualizacija ir kūryba apskritai“, – teigė jis.
Siekia ugdyti merginų kūrėjų kartą
Norint geriau įsivaizduoti vis dar dažnai diegiamas abejotinas vertybes, K.Vasiliauskas siūlo atkreipti dėmesį į berniukų ir mergaičių sekcijas žaislų parduotuvėje: „Skirtoje berniukams yra pilna mašinų, raketų, konstruktorių – tokių nuotykių ieškojimo žaislų. Tuo tarpu daug merginų žaislų yra kone buitiniai – plastikiniai virtuvės ar net valymo įrenginiai. Tai neskatina suvokimo, kad užaugusios jos gali būti ne namų šeimininkės, o kūrėjos“.
Pasak pašnekovo, 7-10-ties metų amžius pasirinktas todėl, kad būtent tuo metu stipriai formuojasi žmogaus savivoka ir savirealizacija. „Visame pasaulyje didelis dėmesys skiriamas 12-15 metų merginoms. Tačiau mūsų patirtis rodo, kad sudėtingesnes technologijas lietuviai sugeba įveikti ir suprasti anksčiau negu pasaulio standartas. Esame imlūs naujovėms, ir tai džiugina. Todėl ir norime anksčiau pradėti stiprinti mergaičių suvokimą, kiek daug jos gali, užuot galvojusios, kad kažkas yra ne joms“, – pasakojo jis.
Aktyviausiomis savaitėmis „Robotikos akademijos“ būrelius lankė apie 5500 vaikų visoje Lietuvoje, iš kurių mergaitės sudarė apie 10-15%. „Matėme, kad norinčių dalyvauti mergaičių tikrai yra, bet didžiausia problema buvo tai, kad grupėje jų būdavo tik viena ar dvi. Dėl to joms būdavo gana nesmagu ir atrodydavo, kad ir pats turinys labiau skirtas berniukams. Todėl kartu su mokytojomis bei stovyklų kūrėjomis, kurios pačios dirba dizaino ir IT sferose, sukūrėme programą specialiai mergaitėms“, – pasakojo K.Vasiliauskas.
Pagrindinė programos kūrėja, Kauno padalinio vadovė Ieva Aldakauskaitė, sako, kad mergaites įtraukti reikia šiek tiek kitaip: „Lego“, prieš išleisdamas mergaitėms skirtus konstruktorius atliko tyrimą ir pamatė, kad mergaitės ir berniukai su tokia pačia, nei vienai lyčiai neorientuota pilimi, žaidžia skirtingai. Berniukai iš karto imasi figūrėlių ir žaidžia mūšį, nuotykius šalia pilies, tuo tarpu mergaitės nori žaisti pilies viduje, kur vyksta visas pasakiškas veiksmas. Be to dažnai mergaitės prie aktyvių berniukų nedrįsta kelti savo idėjų, užduoti klausimų ar pateikti atsakymų, net jei žino teisingą variantą. Praleidusios penkias dienas naujų draugių ir draugiškų mokytojų apsuptyje jos pagilins ne tik technologines žinias, bet ir ims labiau pasitikėti savimi“.
Vienas iš svarbių dalykų, į kuriuos kurdama programą atsižvelgė „Robotikos akademijos“ komanda, yra tai, kad mergaičių išradingumas dažnai būna praktiškesnis. Kitaip tariant, paprastai mergaitės labiau nori matyti praktinę savo išradimų pusę ir kurti tokius robotus, kurie atliktų realias užduotis. Tam pasitelkiami populiariausi pasaulyje „Lego Friends“ žaislai, kurie kombinuojami su inovatyviausiais „Lego“ robotukais.
Mokymasis, kuris vyksta per žaidimą
„Lego Friends“ – konstruktorių serija, sukurta itin mergaitiškais atspalviais, orientuota į dažniausius moterų hobius. Visi konstruktoriai turi vieną iš penkių pagrindinių draugių, kurių personažai parinkti siekiant atskleisti kiekvienos mergaitės išskirtinius norius, pomėgius ir interesus. Stovyklos metu kiekvieną dieną mergaitės analizuos vieną iš šių asmenybių, ją pažins ir padės spręsti tą dieną iškilusias problemas.
Vienas iš užsiėmimų pavyzdžių – „Lego Friends“ robotų miesto statymas, kuriame gyvens jų personažai, o mergaitės žaidimų aikšteles, kavines, viešbučius ir t.t. robotizuos. Todėl mergaitės kurs išmaniąsias perėjas, autonominius automobilius ir robotais spręs daugybę kitų problemų. Tikslas – kad personažams reiktų atlikti kuo mažiau neįdomių darbų, o už juos tai padarytų robotai.
K.Vasiliauskas pabrėžia žaidimo svarbą mokymuisi. „Pas mus viskas vyksta tik per žaidimą. „Robotikos akademijoje“ vaikai nesimoko, jie patenka į mūsų sukurtą pasaulį, kuriame susitapatina su personažais. Susidūręs su personažo problema, vaikas supranta, kad jam gali padėti tik jis, ir pajaučia to svarbą. Tai įsivaizduokit, kai vaikas pamato problemą, o sprendimą turi ant savo stalo. Paspaudžia kompiuterio mygtuką, o fizinis daiktas pradeda judėti. Jis gali sukurti „Lego“ žaislą ir jį atgaivinti programavimo dėka – ne tik gyvu, bet ir prasmingu. Sukombinavus tai su vaikų fantazija, išeina kažkas neįtikėtino“, – pasakojo jis.
Dieninė stovykla truks penkias darbo dienas, per kurias mergaitės ne tik konstruos robotus ir programuos, bet ir kalbėsis su stovyklų svečiais ir turės daug kitos įdomios veiklos. Pasak organizatorių, užduotys bus paskirstomos pagal kiekvienos gabumus – stovykla skirta tiek pažengusioms, tiek niekada nedariusioms nieko panašaus.
Be to, su mergaitėmis bendraus ir kūrybinį darbą dirbančios moterys. „Mes bendradarbiaujame su daugiau kaip 300 švietimo įstaigų visoje Lietuvoje, o mūsų stovyklų išskirtinumas yra tai, kad jos vyksta universiteto patalpose. Šiai stovyklai kviesime ir kūrybinį darbą dirbančias moteris ir dirbančias technologijų sferose. Jos pasakos mergaitėms, su kokiais iššūkiais susiduria darbe“, – pasakojo Kristijonas Vasiliauskas.