15min sulaukė dalies KTU gimnazijos bendruomenės mokinių, tėvų bei alumni atstovų skundo, kuriame bandoma ginti į itin keblią padėtį pakliuvusį šios švietimo įstaigos istorijos mokytoją Domą Boguševičių.
Dar 2015 m. jis buvo pripažintas vienu iš trijų geriausių Kauno pedagogų, nuolat savų mokinių rinktas mylimiausiu gimnazijos mokytoju. Tačiau viskas apsivertė aukštyn kojomis, kai šis mokytojas drįso „kuolais“ apdalinti keletą prasižengusių mokinių.
Kaip dėstoma KTU bendruomenės surašytame rašte, spalio 25 d. KTU gimnazijoje, vienai iš klasių rašant istorijos kontrolinį darbą, mokytojas D.Boguševičius fiksavo keleto mokinių nusirašinėjimą. Mokytojas, reaguodamas į situaciją, mokiniams į elektroninį dienyną surašė įspėjamuosius pažymius – 1 (vienas) – bei pastabas už nusirašinėjimą. Administracijos informuotas, jog gimnazijoje nusirašinėjimas nėra baudžiamas neigiamu įvertinimu, mokytojas pakluso ir panaikino šiuos pažymius. Tačiau tuo viskas nesibaigė.
Tėvai pateikė skandalingų įrašų
Sulaukęs tokio skundo, KTU gimnazijos direktorius Tomas Kivaras įteikė istorijos mokytojui įsakymą pasiaiškinti. Lapkričio 29 d. į gimnaziją buvo iškviestas mokytojų praktinės veiklos nepriklausomas vertintojas.
Lapkričio 10 d. nusirašinėjusių mokinių tėvai pateikė gimnazijos vadovybei skundą raštu, kurį papildė lapkričio 21 d. Jame atkreipiamas dėmesys į D.Boguševičiaus mokymo metodiką ir formą, kritiškai vertinami pedagogo pasisakymai pamokų metu, pvz., apie sifilio vystymosi istoriją, masturbaciją. Rašte cituojama ir mokytojo necenzūrinė kalba, kuria jis kalbasi su mokiniais. Tėvai netgi pateikė pamokų metu mokinių darytus garso įrašų išrašus.
Pateikę tokį skundą, besiskundžiantieji prašė gimnazijos direktorių pradėti tyrimą, siekiant išsiaiškinti, ar istorijos mokytojo D.Boguševičiaus veiksmai atitinka gimnazijos darbo tvarkos taisykles. Tėvų nuomone, tokie garso įrašuose užfiksuoti mokytojo D.Boguševičiaus pasisakymai, pamokų metu vartojami necenzūriniai žodžiai žeidžia ne tik mokinius, bet ir jų tėvus, akivaizdžiai peržengia mokytojo bendravimo su mokiniais etikos bei kultūringos kalbėsenos ribas.
15min turi šių garso įrašų išklotines.
Pirmas garso įrašas: „Mažutėliai. Apie tėvų dienas. Kodėl jūs meluojate tėvams? A? O aš paskui išsukinėju, atsiprašant, jūsų šiknas. Nėra iš ko mokytis. Bet ištisai, per visas klases, antrus metus. Jūs ką „lochais“ laikote, mane ar savo tėvus? Ateina tėvai – mūsų vaikai neturi iš ko mokytis. Mano atsakymas – jums facebook‘ą atidaryti? Parodyti, pirštu pabaksnoti? Aš gi nepabaksnoju. Nuo to durnų klausimų...Ir paskui, ir svarbiausia aš tada jau padorų vaidinu, žinote, ne ne ne, galbūt jūsų vaikai labai pasimetė, mažutėliai, ten užstresavo, dar kažką. Arba nesiorientuoja aplinkoj. Nu, ten žinot, orientacinis kretinizmas vadinasi. Šita. Kiek aš kartų galiu tą patį sakyt? Aš vieną kartą neapsikęsiu ir atviru tekstu pasakysiu, kad jūs meluojate. Tai aš dabar iš karto jums sakau. Medžiaga apie pramonės perversmą yra skenuotame vadovėlyje, skenuotas vadovėlis nuo praėjusių metų, po velniais, guli jūsų facebook‘o grupėje. Ko nerandat? Ir pabandykit pasakyt, kad nebuvo medžiagos. Taigi, galų gale užrašų sąsiuvinį turit. O tai, kad jūs jo užpildyt nesugebat, nu tai „soriukas“, atleiskit, tai ne mano problema. Jo imti aš nesiruošiu ir pažymį rašyti už tai ką jūs padarėte namie arba nepadarėte namie, arba, dar blogiau, kažkas padarė, o jūs nusirašėte, aš tikrai nesiruošiu.“
Antras garso įrašas: „Ir, be to, aš nežinau, kas ten bus tam atsiskaityme. Šita. Greičiausiai sugalvosiu tą pačią, tą patį rytą, kai jūs jį gausit. Ką, jūs naivūs? Tikitės, kad aš jau dabar planuoju, ko aš jūsų paklausiu, po vos ne dviejų savaičių? Ką jūs... Aš nesu toks organizuotas žmogus. Tai, kad aš atėjau šiandien į darbą, tai jau yra pasiekimas ir jie tikisi, kad aš dar sugalvosiu, ko... Na, dar kažkas?“
Trečias garso įrašas: „Čia lygiai taip pat nepranokstamas variantas, aš Jonavos istorijos mokytojams skaitau seminarą apie mirties ir lytiškumo sampratą, šita, istorinėje perspektyvoje, ilgojo laiko perspektyvoje. Iš žinomai...šita... Prancūziškosios analų mokyklos, metraščių mokyklos.
Reiškia. Ir dabar mano klausimas, kalbėjau pusę seminaro apie mirties sampratą Vakarų kultūroje ir einam prie lytiškumo sampratos. Vadinasi. Na ir aš, šita, ganėtinai ilgai kalbėjau jiems apie Onano nuodėmę, kaip tai įvardijo viduramžių teologai... Nu suprantate apie ką aš kalbu, ar ne? ... viskas apie masturbaciją, kitaip tariant. Ir dabar esmė yra tokia. Kalbėjau jiems 20 min. šia tema, kaip šitas reikalas buvo traktuojamas viduramžiais, naujaisiais laikais ir panašiai... Ir tolesnis mano klausimas. Žiūrėkit ... aš čia nuotraukų turiu. Žiūrėsit? Priminsiu mes apie masturbaciją kalbėjom 20 min. Tyla. Mirtina tyla. Ir sakau mano toliau reakcija, ne nu tai aš šiaip neklausiu ar jūs norite žiūrėti, aš vis tiek jas parodysiu. Nu bet tiesiog. Šita. Maža ką. Ir aš jiem parodžiau.“
Ketvirtas garso įrašas: „Penktas puslapis. Gal ir klystu... Pažiūrėk... Jeigu aš klystu, tai nubauskite mane. Oj ja ja... Trisdešimt šeštas. Trisdešimt šeštas puslapis, lentelė. Nežinau, nusibaudžiau turbūt. Kai aš tą padarau klasėje dar yra nieko, jūs įsivaizduokite kai aš tą padarau prieš studentų auditoriją. Ta prasme, jie jau rimtai klauso istorijos ... kurso ... turite dar klausimų kokių nors, norite reaguoti į aplinką. Šita. Nors geriausia vieta buvo... kur aš apie sifilį pasakojau. Jiem kažkaip nepatiko paskutinė replika. Esu sakęs, ką aš jiems sakiau? Nu žodžiu aš apkalbėjau gerą pusvalandį apie sifilį, šita, ta prasme realiai ten, šita, sifilio atsiradimo motyvai, istorinis kontekstas, šita, vertinimai Europoje ... atsiradimo atvejis istorijoje ir sifilis, šita, paskutinis dalykas, na sifilio gydymo būdai, medicinos istorija, šita, švietimas apie lytiškai plintančias ligas ... devintos klasės vadovėliuose... Ir lytinio švietimo programa, kurią patvirtino ministerija ir jos taikymo galimybės integruojant dalį lytinio švietimo klausimų į istorijos kursą. Ir finale mano paskutinė replika. Jau ir paskaita baigėsi. Na ką aš, ko aš jums galiu palinkėti, nesusigaukit sifilio mokykloje. Jie, baigėsi paskaita jie išeidinėjo, vaizdas toks. Viso gero. Šita. Ir prie durų, tokiom nuleistom akim, na tai kad dar niekas
nelinkėjo būsimiesiems pedagogams nesusigauti sifilio mokykloje. Buvo pirmas kartas... aš savimi didžiuojuosi. Na pirmas kartas kada nors visiems turi būti.“
Penktas garso įrašas: „Ką jūs, „pydarai“, čia pisat protą apie savo „žertvas“. Susirenkat jas ir „pyzdinat nachui“.“
D.Boguševičius turi atsakymus
Mokytojas D.Boguševičius su žurnalistais nebendrauja, tačiau išplatino atsakymą „į viešojoje erdvėje pasklidusį nepasirašytą kreipimąsi „Dėl Kauno technologijos universiteto gimnazijos istorijos mokytojo Domo Boguševičiaus pasisakymų pamokų metu“.
Skelbiame šį atsakymą nekupiūruotą.
„Kadangi viešojoje erdvėje masiškai pasipylė išpuoliai prieš mane, kurie pratęsia jau daugiau nei mėnesį trunkančią manęs persekiojimo kampaniją, jaučiu pareigą atsakyti į 2017 m. lapkričio 21 d. data pažymėtą kreipimąsi.
Manau, kad mokiniams dera net ir aštriu pasisakymu priminti, kad išsisukinėjimas prieš tėvus, bandant pasakyti, kad neturėjo mokymosi medžiagos, kuri jiems iš tiesų pateikiama, yra nusikaltimas prieš save pačius.
Su šio kreipimosi tekstu buvau supažindintas ne gimnazijos administracijos (nors, kaip suprantu) jis skirtas jai, bet viešąją erdvę sekančių asmenų.
Pirmojo garso įrašo informacija komentaro nereikalauja. Manau, kad mokiniams dera net ir aštriu pasisakymu priminti, kad išsisukinėjimas prieš tėvus, bandant pasakyti, kad neturėjo mokymosi medžiagos, kuri jiems iš tiesų pateikiama, yra nusikaltimas prieš save pačius.
Antrasis garso įrašas irgi jokio nusikalstamo turinio savyje neslepia. Dažnas mokytojas susiduria su mokinių klausimais, iš ko konkrečiai (tarsi prašant įvardinti detalius klausimus) bus sudarytas kontrolinis darbas. Ilgainiui toks klausinėjimas, rodantis ydingą praktiką, kad mokiniai mokosi ne tam, kad suprastų temą, o konkretiems klausimams arba išimtinai pažymiui, yra išgyvendintinas.
Trečiasis garso įrašas cituoja pasakojimą apie prieš, regis, trejus metus Jonavos rajono mokytojams vestą seminarą apie mirtį ir lytiškumą Vakarų kultūroje. Noriu atkreipti dėmesį, kad „analai“, minimi citatoje, tai – įtakingiausia XX a. prancūzų istoriografijos mokykla, susitelkusi apie žurnalą „Ekonominės ir socialinės istorijos analai“. Seminaro kontekste susidarė situacija, kai teko kalbėti apie medicininio požiūrio į lytinę brandą ir onanizmą (masturbaciją) kaitą. Iliustracijos iš XIX a. 3 deš. veikalo apie masturbacijos žalą, kurias minėjau mokytojams, yra pridedamos priede Nr. 1.
Ketvirtasis įrašas. Užuomina apie sifilio atsiradimo istoriją. Dar mokydamas XXI gimnazistų laidą pastebėjau, kad 9 klasės biologijos vadovėlyje yra tema apie lytiškai plintančias ligas ir sifilio sukeliamą efektą žmogaus organizmui.
Iš istoriko pozicijų pabrėžiu, kad sifilis ilgą laiką laikytas iš Lotynų Amerikos atgabenta liga. Kaip pasirodo iš naujausių archeologinių duomenų, sifilis Europoje egzistavo dar iki didžiųjų geografinių atradimų, t. y. randamas XIII a. žmonių, konkrečiai – vaiko, palaikuose. Be to, paprastai pabrėžiu, kad sifilio pavadinimas – literatūrinės kilmės, kilęs iš humanizmo laikų teksto, kuriame Sifilio vardu pavadintas kiauliaganys.
Cituotas fragmentas yra iš Lietuvos rašytojų sąjungos nario, Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto Šiuolaikinės literatūros skyriaus darbuotojo Rimanto Kmitos naujausio romano „Pietinia kronikas“.
Aliuzija į studentus ir sifilį kyla iš dviejų prielaidų. Kiek žinau iš periodikos, anksčiausias žinomas gonorėjos atvejis Lietuvoje nustatytas 9 metų mergaitei (pataisykite, jei klystu). O studentams kalbėjimas apie lytiškumą, net ir iš istorinės perspektyvos, yra labai sudėtingas ir juos šokiruojantis. Lytiškumo temų perteikimo problemą parodė sudėtingas Lytiškumo ugdymo programos priėmimo procesas.
Penktasis įrašas išimtas iš konteksto. Jame girdima citata norėjau parodyti, kad necenzūrinė leksika – šiandienos literatūros, tame tarpe ir rašomos profesionalių literatų, kasdienybė.
Kreipimesi paminėta citata tiksliai skamba taip: „Ką jūs, pyderai, čia pisat pruota apie sava žertvas – susirenkat jas i pyzdinat nachui, – šaukiau aš bele ką, svarbu, ka skambietų kai kara šūkis, o aš atruodyč’ persiutęs i pablūdęs kriens. Be jokia perspiejima tuo pačiu kaliau da vienam moliui į galvą iš kojas, kol neatsičiuchina i neįsikirta, kas čia vykst. Liaudis subujoja, visi buva davolni, i atruode, ka visiems taip smagu, ka puls tuoj visi machalintis. Bet tada pasigirda lenciūgų žvangiejims, i mes kai po starta šūvia diejom į kojas su Minde. Už nugarų, be lenciūgų, da girdiejos priesaikas, kaip jie mumis pasigaus, kaip atdubasins, ka jie mumis pažįst i ka mes nežinom, an ko užsiruovėm. Kaip i visada, čia irgi tebuva paguodas sau žodžiai be jokia turinia“. Cituotas fragmentas yra iš Lietuvos rašytojų sąjungos nario, Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto Šiuolaikinės literatūros skyriaus darbuotojo Rimanto Kmitos naujausio romano „Pietinia kronikas“ (Vilnius, 2016. P. 65).
Remdamasis aukščiau išdėstytais faktais ir pastebėdamas, kad niekas iš tėvų asmeniškai nesikreipė į mane su priekaištais dėl paminėto pamokų turinio, laikau kreipimąsi mokytojo persekiojimu.
Mokytojas parašė pareiškimą
Sulaukęs tokio skundo, KTU gimnazijos direktorius Tomas Kivaras įteikė istorijos mokytojui įsakymą pasiaiškinti.
Lapkričio 29 d. į gimnaziją buvo iškviestas mokytojų praktinės veiklos nepriklausomas vertintojas. Neatlaikęs spaudimo, laikydamas gimnazijos administracijos veiksmus atviru persekiojimu, lapkričio 30 d. D.Boguševičius įteikė prašymą atleisti jį iš užimamų pareigų.
Dalis tėvų ir mokinių mokytoją gina
KTU gimnazijos bendruomenė tarsi pasidalijo į dvi dalis – tie, kurie palaiko skundą, ir tie, kurie skundžia skundžiančiuosius palaikančią gimnazijos administraciją. Viešoje erdvėje ėmė plisti KTU gimnazijos bendruomenės pasirašyta peticija dėl neteisėtų ir neetiškų administracijos veiksmų. Nurodyti ir neteisėtumą pagrindžiantys motyvai.
Pirma, gimnazijos administracijos taikstymasis su akademinio sąžiningumo principų pažeidimais, pasak peticijos autorių, yra netoleruotinas. Tai, kad administracija pasidavė nusižengusių mokinių tėvų spaudimui ir protegavo nusirašinėjusius mokinius, esą atskleidžia dabartinės administracijos abejingumą gimnazijos pamatinėms vertybėms.
Antra, tokiais veiksmais administracija kvestionuoja Konstitucijoje garantuojamą dėstymo laisvę bei Švietimo įstatyme apibrėžtą mokytojo teisę pasirinkti pedagoginius veikimo būdus ir formas.
Trečia, anot peticijos autorių, neigiami įvertinimai, parašyti daugeliui kitų gimnazijos mokinių, iki šiol nebuvo tapę pagrindu reikalauti mokytojų atsakomybės ir pasiteisinimo. Tokiu būdu, bendruomenės atstovų teigimu, gimnazijos administracija kuria precedentą, ateityje apribosiantį galimybę visiems mokytojams kovoti su akademiniu nesąžiningumu.
Įtaria įtakingųjų spaudimą
Peticija, nukreipta KTU gimnazijos steigėjui – Kauno technologijos universitetui, gimnazijos bendruomenė paskelbė nepasitikėjimą administracija ir jos veiksmais, išreiškė solidarumą istorijos mokytojo atžvilgiu.
Gruodžio 4 d. bendruomenės atstovai vyko pas laikinąją KTU rektorę su prašymu skubiai įvertinti dabartinį direktorių T.Kivarą ir, faktams pasitvirtinus, pašalinti jį iš pareigų. Reikalavimas skambėjo taip: „Per 5 darbo dienas universiteto lygmenyje viešu svarstymu KTUG Mokinių tarybos ir Moksleivių prezidento (visos KTUG bendruomenės vardu) pateiktų duomenų pagrindu įvertinti KTUG direktoriaus Tomo Kivaro veiksmus atliekant jam pavestas pareigas“. KTU rektorė buvo informuota, kad tik pasikeitus mokyklos vadovui, D.Boguševičius sugrįš eiti istorijos mokytojo pareigas.
„Tai antras principinis epizodas, kai plagijavimo skandale pagarsėjusio buvusio KTU rektoriaus Petro Baršausko veiksmais (jo sprendimu paskirtas Tomas Kivaras) žlugdoma nepriklausoma KTU gimnazijos dvasia ir akademinės vertybės. Iš pradžių sudorojant gimnazijos veidą – direktorių B.Burgį, o dabar jau, panašu, pavieniui skirtingais būdais dorojant administracijai nepritarančius ir sąžiningai dirbančius gimnazijos mokytojus.
Būtų ypač skaudu, jeigu pasitvirtintų kol kas neoficiali informacija, jog T.Kivaro veiksmus sąlygojo ir paskatino vieno iš KTU gimnazijos finansinių rėmėjų – nusirašinėjusio moksleivio tėvų – dalyvavimas skunde prieš D.Boguševičių. Liūdna, jog visos bendruomenės palaikomas istorijos mokytojas buvo priverstas pasitraukti, kai po griežto nusirašinėtojų įvertinimo dabartinis direktorius stojo besiskundžiančių tėvų pusėn, taip primityviai tenkindamas finansinių donorų pageidavimus“, – 15min situaciją pakomentavo KTU gimnazijos buvusių narių organizacijai (alumni) priklausantis Liutauras Ulevičius.
15min pasiteiravus, apie kokį konkrečiai finansinį rėmėją eina kalba, L.Ulevičius viešai įvardinti jo nepanoro.
"Tai nėra tik vieno mokytojo gynimas. Tai bendrų gimnazijos pamatinių vertybių ir pozicijos gynimas. Peticiją jau pasirašė apie 500 gimnazijos bendruomenės narių. Palaikome Domą Boguševičių. Iš savo asmeninės patirties galiu drąsiai teigti, kad jis – savo dalyko ekspertas, ne kartą nominuotas geriausiu gimnazijos mokytoju. Ir tokį titulą jam skyrė tie patys gimnazistai. Be to, administracija mūsų nesupažindino su skundu prieš mokytoją, tad nežinome, kiek asmenų jį pasirašė. Teisiškai negalioja ir tie garso įrašai, daryti pamokų metu. Nes jie daryti slapta", – 15min teigė Dovydas Januška, KTU gimnazijos moksleivių prezidentas.
Paklaustas, kaip gimnazijoje yra baudžiami tie, kurie pagauti nusirašinėjantys, gimnazistas patikino: rašomas neigiamas pažymys, kurį galima išsitaisyti vėliau perrašant kontrolinį darbą.
Gimnazijos moksleivių tarybos žiniomis, mokytojo D.Boguševičiaus mokiniai
mokslo metų pradžioje buvo informuoti, kad nusirašinėjimas pamokų metu nebus toleruojamas, o mokiniai, pastebėję nesąžiningo elgesio faktą, privalo informuoti mokytoją ir užkirsti kelią nusižengimui. Prieštaraujančių šiems principams iki minėtojo įvykio nebuvo. Tad netoleruotinas yra ir reikalavimas mokytojui pasiteisinti dėl nusižengusių mokinių vertinimo, visiškai ignoruojant patį mokinių nusižengimo faktą.
Mokytojas komentuoti atsisako
15min pabandė susisiekti su pačiu mokytoju D.Boguševičiumi, tačiau paaiškėjo, jog šiuo metu jis serga ir pakomentuoti susidariusią situaciją atsisako. Portalo žiniomis, dalis mokinių tėvų ragina pedagogą pasilikti gimnazijoje, tačiau šis, rodos, yra tvirtai nusprendęs pasitraukti iš užimamų pareigų. Vis dėlto, 15min žiniomis, gimnazija bandys ieškoti dialogo su šiuo savo darbuotoju, – išėjimo iš darbo prašymas dar nėra patenkintas. Šiuo metu D.Boguševičiui išduotas nedarbingumo pažymėjimas, kuris galioja iki gruodžio 4 d.
Pakalbinti 15min žurnalistei nepavyko ir KTU gimnazijos direktoriaus T.Kivaro – jo mobilusis telefonas buvo išjungtas. Kaip paaiškino direktoriaus pavaduotoja ugdymui – Agnė Andriuškevičienė, šiuo metu gimnazijos vadovas yra išvykęs į Olandiją. KTU gimnazijos vadovybė viešą pareiškimą dėl šio skandalo žada platinti kiek vėliau. Švietimo įstaigos administracijos atstovai patikino tik tiek, kad jokių garso įrašų nėra gavę.
Patvirtinti ar paneigti fakto, jog KTU gimnaziją lankantis jo vaikas – šio skandalo sūkuryje, dėl užimtumo negalėjo ir žinomas verslininkas, patikinęs, jog kalbėti galės tik vėliau. Jis net neišklausė norimo užduoti klausimo.
Ne pirmoji pedagogo ir mokinio kova
Tai – ne pirmasis skandalas, kuriame skęsta KTU gimnazija. 2014 m. po konflikto su mokine šios švietimo įstaigos direktoriaus pareigas buvo priverstas palikti tuometinis gimnazijos vadovas Bronislovas Burgis. Jo konfliktas su moksleive kilo dėl reikalavimų palikti gimnaziją, kai ji buvo pričiupta rūkanti.
Galiausiai gimnazistė apkaltino B.Burgį ją sistemingai bauginus. Mergina įrašė pokalbius su direktoriumi ir kreipėsi į teisėsaugą. Prasidėjo teismų maratonas.
Kauno apylinkės teismas pripažino B.Burgį kaltu dėl sistemingo nepilnametės bauginimo ir skyrė vienerių metų laisvės atėmimo bausmę, jos vykdymą atidedant tokiam pačiam laikui. Tačiau Kauno apygardos teismas nuosprendį pakeitė, paskelbęs, kad direktoriaus pasisakymai neturi sistemingo bauginimo požymių, nes buvo pasakyti spontaniškai, o apylinkės teismas ignoravo kontekstą.
Galiausiai 2016 m. gruodį Aukščiausiasis Teismas atmetė prokuratūros skundą, kuriuo prašyta panaikinti išteisinamąjį Kauno apygardos teismo nuosprendį buvusiam KTU gimnazijos direktoriui B.Burgiui. Nutartis – galutinė ir neskundžiama, B.Burgis lieka išteisintas.
B.Burgis KTU gimnazijai vadovavo nuo jos įkūrimo 1990-aisiais.