Paskutinės akcijos dienos! Prenumerata vos nuo 0,49 Eur/mėn.
Išbandyti

Švietimas Nyderlanduose: mokslas nuo penkerių – per žaidimus ir planavimą

Į mokyklą jau nuo penkerių, tačiau klasėse pasitinka lego kaladėlės, loginiai žaidimai, veiklos prie planšečių ar kompiuterių, o poilsio kambarėliuose laukia jaukus atokvėpis – tokią švietimo sistemą Nyderlanduose išvydo ten viešėjusios uostamiesčio pedagogės, aplankiusios keletą šios šalies mokyklų.
Olandijoje pradinę mokyklą vaikai gali pradėti lankyti sukakus ketveriems metams.
Olandijoje pradinę mokyklą vaikai gali pradėti lankyti sukakus ketveriems metams. / Projekto dalyvių nuotr.

Dešimties mokyklų iš įvairių mūsų šalies miestų ir miestelių, o tarp jų Klaipėdos Martyno Mažvydo ir Klaipėdos Gedminų progimnazijų pradinių klasių mokytojos, jau metus į įvairių dalykų pamokas stengiasi integruoti informatikos mokslą. Taip siekiama išugdyti mokinių informatinį mąstymą, programavimo įgūdžius, mokytis valdyti išmaniąsias technologijas ir pan.

Pasaulinė informacinių technologijų kompanija, programinės įrangos tiekėja „Bentley Systems“ projekto „Informatika pradiniame ugdyme“ dalyviams padovanojo edukacinę kelionę į Olandiją. Stažuotę organizuoti padėjo Vilniaus universiteto profesorė Valentina Dagienė.

Svetur išvykusios uostamiesčio mokytojos V.Bartkienė, V.Šiuparienė, D.Stasiulienė ir J.Jankutė lankėsi Groningeno miesto šešiose pradinėse mokyklose, kur susitiko su įstaigų vadovais bei stebėjo pamokas.

Iš kelionės grįžusios pedagogės pasakoja, jog Olandijoje pradinę mokyklą vaikai gali pradėti lankyti sukakus ketveriems metams.

„Nuo penkerių metų visų vaikų pradinis ugdymas jau yra privalomas, trunka aštuonerius metus. Komplektuojamos gana didelės pradinio ugdymo klasės, jose vidutiniškai mokosi 26 mokiniai. Mokyklų erdvės pritaikytos vaikams taip, kad jie galėtų vykdyti praktines užduotis, dirbti grupėse ir individualiai, pailsėti jaukiuose poilsio kampeliuose, o pertraukas praleisti lauke. Mokytojai dažnai mokinius skirsto į grupes, diferencijuoja grupėms užduotis, veiklas, keičia jas kas keliolika minučių.

Vaikų ugdymas pradinėse klasėse remiasi dinaminiais užsiėmimais, žaidybinių veiklų įvairove, daug dėmesio skiriama probleminiam mokymui, projektinei veiklai, inžineriniams dalykams“, – pasakoja mokytojos.

Baigus pradinę mokyklą, dvylikamečiai, remiantis mokytojų rekomendacijomis ir baigiamojo testo rezultatais, mokymą tęsia vienoje iš trijų tipų vidurinių mokyklų: viena jų parengia mokinius profesinei mokyklai, į ją nukreipiama apie pusė vaikų, kita atveria kelią toliau mokytis kolegijoje ar taikomųjų mokslų institute ir trečioji skiriama norintiems mokytis universitetuose.

Labiausiai pedagogėms įstrigo planavimas: planuoja visi ir visur. Net keturmečių klasėse kabo didelis stendas, surašyti visų klasės vaikų vardai ir kiekvienas vaikas nusimato sau užduotį savaitei ar dienai. Penkiamečiai planuoja po kelias užduotis per savaitę. Taip vaikams suformuojamas įgūdis planuoti savo veiklą ir atsakyti už pasiektus rezultatus.

Skaitmeninio raštingumo mokoma integruotai per įvairių dalykų pamokas jau nuo ketverių metų. Klasėse gausu įvairių priemonių (planšetinių, nešiojamųjų kompiuterių, interaktyvių lentų, „Bee-Bot“ robotukų, įvairiausių „Lego“ rinkinių, loginių žaidimų), tačiau tik po keletą vienetų, todėl mokytojos labai dažnai organizuoja grupinį darbą.

Priemonės panašios

Mokytojos iš Klaipėdos buvo maloniai nustebintos, kad olandai, integruodami informatiką, naudojasi mokyklose labai panašiomis priemonėmis kaip ir projekto dalyviai Lietuvoje, taip pat vis dar yra ieškojimų kelyje ir beveik metus Groningeno miesto 17-oje pradinio ugdymo mokyklų vyksta panašus skaitmeninio raštingumo projektas.

Vizitų metu mokytojos nuolat girdėjo lektorių kartojamą tiesą: „Leiskime vaikams veikti ir klysti, vaikai mokosi analizuodami savo klaidas.“

Lietuvoje nuo 2020 metų planuojama integruoti informatikos ugdymo programą į pradinių klasių programą, o iki to laiko tikimasi visiškai tam pasiruošti. Tuo tikslu nuo 2017 metų vasario dešimt Lietuvos mokyklų yra pakviestos dalyvauti respublikiniame projekte „Informatika pradiniame ugdyme“, kurį inicijavo ir kuruoja Lietuvos Respublikos švietimo ministerija ir Ugdymo Plėtotės centras, bendradarbiaujama su Vilniaus universiteto dėstytojais, verslo atstovais.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Televiziniai „Oskarai“ – išdalinti, o šiuos „Emmy“ laimėtojus galite pamatyti per TELIA PLAY
Progimnazijos direktorė D. Mažvylienė: darbas su ypatingais vaikais yra atradimai mums visiems
Reklama
Kodėl namui šildyti renkasi šilumos siurblį oras–vanduo: specialisto atsakymas