Jį pelnė jungtinio „Kompiuteriukų fondo“ autorių kolektyvo parengtas leidinys „STEAM užduočių sąsiuvinis 5–6 klasei“ (leidykla „Šviesa“), sukurtas kaip priemonė, skirta integruoti STEAM dalykus pamokose, t.y. padėti mokyti(s) gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos. Tikimasi, kad Europą sužavėjusios leidinyje pateikiamos idėjos padės greičiau keisti šiuolaikinio mokymosi kryptį ir motyvuoti vaikus taikyti teoriją praktiškai – aktualiausių pasaulio problemų sprendimui.
Vaikai žvelgia į pasaulį atsakingai
„Šiuolaikinę edukacinę leidybą keičia itin aukšti visuomenės lūkesčiai – vaikai greičiau už suaugusius sužino svarbiausias pasaulio naujienas, apie tai, kas pakilo į kosmosą, kur išsiveržė ugnikalnis ar kokią kalbą pasakė Greta Thunberg. Jaunoji karta visai kitokia negu jų tėvai – tai globaliai mąstantys pasaulio piliečiai, jaučiantys atsakomybę už tai, kas vyksta planetoje. Todėl jiems svarbu suprasti, kad viskas, ko jie mokosi, gali prisidėti prie labiausiai jaudinančių problemų sprendimų – nykstančių gyvūnų, Žemės resursų eikvojimo, taršos mažinimo. Tai gali skambėti neįtikėtinai, tačiau šeštokai jau gali patys sukonstruoti išmaniąją kosmoso šiukšlių gaudyklę ar vandens valymo įrenginį. Turėdami veikiantį prototipą jie jau žinos, ko siekti toliau“, – teigia prizą atsiėmusi leidyklos „Šviesa“ vadovė Milda Juonė.
Jaunoji karta visai kitokia negu jų tėvai – tai globaliai mąstantys pasaulio piliečiai, jaučiantys atsakomybę už tai, kas vyksta planetoje.
Vertė – tarpdalykiškumas
BELMA apdovanojimai yra skiriami konceptualiausių, stipriausių, paveikiausių edukacinių leidinių autoriams. Vienas iš pagrindinių kriterijų, kurį labiausiai vertino žiuri, buvo būtent realios šiandienos pasaulio problemos, kurias vaikai gali spręsti savo rankomis, kurdami išmaniuosius daiktus ir juos programuodami.
„Leidinys paliečia šiandien itin aktualias temas (tokias, kaip švarus vanduo, atsakingas vartojimas, tvarios miesto bendruomenės), aptariamas mokykloje ir visuomenėje. Įdomios idėjos yra sukurtos tarpdisciplininiu pagrindu ir jungia ne vieną dalyką. STEAM leidinys gausus QR nuorodų į „YouTube“ video įrašus, o tai išplečia knygą už jos ribų“, – teigiama žiuri atsiliepimuose.
Europos švietimo ekspertų teikiami prioritetai primena, kad ribos tarp skirtingų dalykų mokymo vis labiau nyksta – praktikoje žinios susipina: inžineriniai įrenginiai daro poveikį gamtai, programavimui prireikia meninės kūrybos, fizika neatsiejama nuo matematinių skaičiavimų ir pan. Negana to, teorines žinias visuomet galima susirasti internete, todėl kur kas svarbesniu tampa gebėjimas kritiškai jas atsirinkti ir taikyti.
Ką galima pritaikyti pamokose ir namie?
Pasak M.Juonės, leidinyje aprašomas idėjas ir mokymo(si) principus verta taikyti tiek pamokose, tiek namuose, ypač tada, kai prireikia naujų būdų sudominti į internetą sulindusius paauglius gamtos ir tiksliaisiais mokslais, kūrybišku jų taikymu. Vienas ir svarbiausių klausimų tokio amžiaus vaikui – atsakymas į klausimus: „Kas iš to?“, „Kodėl turėčiau tai mokytis?“. Tiesiog spręsti lygtį gali atrodyti beprasmiška, tačiau kai žinai, kad nuo to priklausys, ar tavo kuriamas įrenginys veiks ar ne – tai jau visai kitas reikalas.
Spręsdami STEAM užduotis penktokai ir šeštokai jau gali patys programuoti ir nesunkiai pritaikyti mikrokompiuterius, sukurti išmanų šiukšlių rūšiavimo konteinerį, judesių jutiklį, vandens filtrą, suprogramuoti šviečiančius užrašus ar mažą vėjo jėgainę. Leidinyje žingsnis po žingsnio parodoma, kaip tai padaryti namų ar mokyklos sąlygomis, naudojant mikrokompiuteriukus ir pačius paprasčiausius buityje surandamus daiktus ir medžiagas.
Rėmėsi darbo su vaikais praktika
Užduotis vaikams rengė „Kompiuteriukų fondo“ autorių komanda: Ingrida Kupčiūnienė, Jolita Kaupiene, Kristina Juodeikienė, Mantas Petraška, Vaida Ambrasaitė, Kęstutis Mačiulaitis, Viltautė Žvirzdinaitė, redaktorė – Dalia Ignatjeva. Šiai autorių grupei tai buvo pirmasis leidinys, todėl kūrėjai stengėsi nesiremti kitų knygų pavyzdžiais ir viską kūrė patys, pagal savo pačių darbo su vaikais praktiką.
„Mūsų jaunai „Kompiuteriukų fondo“ komandai laimėti tokio lygio europinį apdovanojimą yra tiesiog neįtikėtinas sudėto darbo ir pastangų įvertinimas. Galvoju, jog mūsų laimėjimą nulėmė tai, kad atsinešėme žinias iš tiesioginės praktikos, taikydami inovacijas švietimo srityje, klasėje su vaikais. Todėl natūraliai leidinys gavosi kitoks, inovatyvus, modernus, nes kūrėme vadovaudamiesi savo intuicija, patirtimi ir dideliu noru, kad pirmiausia jis būtų įdomus šiuolaikiniam vaikui. Pasirodo, tai pastebėjo bei įvertino ir komisija“ – teigia Viltautė Žvirzdinaitė, „Kompiuteriukų fondo“ vadovė ir leidinio bendraautorė.
Šiemet reikšmingiems Europos edukacinio turinio apdovanojimams BELMA buvo nominuoti du Lietuvoje sukurti leidiniai: tai – auksinį įvertinimą pelniusios gausaus autorių kolektyvo sukurtos „STEAM užduotys 5–6 klasei”, o antrasis leidinys – „Gamtos mokslai 5–8 kl. pagal Marių Čepulį“, parengtas fotografo Mariaus Čepulio.