Švietimo sistema: kaip pakeisti viską iš esmės?

Lukas Benevičius (21 m.), Rygaudas Guogis (27 m.), Julius Paplauskas (26 m.), Aurimas Ražanauskas (29 m.) ir Mantas Žalkauskas (23 m.) – jauni, ambicingi ir inovatyvūs 5 entuziastai, ateinantys gelbėti Lietuvos švietimo.
Iš kairės: Aurimas Ražanauskas ir Julius Paplauskas
Iš kairės: Aurimas Ražanauskas ir Julius Paplauskas / VšĮ „Kuriančios bendruomenės“ nuotr.

Antradienį startuoja vasario 11-15 dienomis vyksiantis renginys „Art of Hosting in Education“, kurį jie tikslingai planavo beveik metus. Pasak vaikinų, tai nebus eilinis seminaras, kuriame vieną pranešėją keičia kitas ir dalyviai paliekami be gilios diskusijos. „Art of Hosting in Education“ (liet. Reikšmingų pokalbių menas) principais organizuoami renginiai pasižymi neformalia aplinka, kuri kituose renginiuoe būna tik per kavos pertraukėles. Kiekvienas renginio dalyvis turi galimybę išsikalbėti rūpimais klausimais, būti išgirstas bei išgirsti kitus. Organizatoriai siekia, kad dalyviai išmoktų išklausyti kitus, identifikuoti problemas ir jų sprendimo būdus bei tas problemas spręsti. Kaip kilo idėja pirmiesiems pasaulyje organizuoti tokį renginį? Apie viską nuo pradžių.

Kodėl švietimas?

Susitelkti į švietimą vaikinus paskatino asmeninė patirtis. Kaip ir daugumai jaunų žmonių, jiems taip pat kilo klausimas, ką veikti po mokyklos baigimo ar ko aš siekiu. Julius išvyko į Angliją studijuoti ekonomikos, grįžęs į Lietuvą porą metų mokytojavo. Aurimas ieškojo savęs Danijos aukštesniosiose liaudies mokyklose, vėliau baigė alternatyvią verslo ir dizaino mokyklą „KaosPilot“. Lukas, po įvairių savęs išbandymų, studijavo architektūrą. Mantas patogią ofiso kėdę iškeitė į bendravimą su moksleiviais, o Rygaudas domėjosi įvairiais švietimo aspektais. Kiekvienas iš jų atskirai suprato, kad švietimas gali būti kitoks ir kad trūksta bendruomenės, kurioje kiekvienas gali realizuoti save atsižvelgdamas ir į kitų poreikius. Renginio organizatoriai nuo paauglystės buvo susiję su saviugda – rengė stovyklas vaikams, dalinosi savo patirtimi su moksleiviais, kūrė ir vykdė socialinius bei edukacinius projektus. Jau tada jie įžvelgė ne tik švietimo spragas, bet ir didelį jaunimo norą kitokiam mokymuisi. Tuo metu kiekvienas veikė savarankiškai, bet 2012 m. buvo lūžio taškas, kuomet vaikinai per aplinkinius žmones susipažino ir kuo daugiau bendravo, tuo labiau suprato, kad juos sieja ta pati idėja – noras keisti Lietuvos švietimą.

Nuo „aš“ iki „mes“

Nors vaikinai buvo linkę į individualizmą, darbą po vieną, tačiau suvokė, kad norint pasiekti sisteminius pokyčius, reikia išmokti dirbti kartu. Susipažinus ir išsikalbėjus, ko kiekvienas siekia, ką moka geriausiai, prasidėjo bendrų projektų kūrimas. Pirmasis iš jų – IDEAL Lithuania renginys, kuris buvo dabartinio „Art of Hosting in Education“ pirmtakas. Renginio sėkmė ne tik skatino toliau dirbti kartu, bet ir leido suprasti, kad Lietuvai iš tikrųjų reikia pokyčių ir yra žmonių, pasiryžusių veikti. Taip mezgėsi idėja kurti didelį renginį: suburti kuo įvairesnius su švietimu susijusius žmones ir pasikviesti užsienio specialistus. Gruodžio mėn. vaikinai įkūrė VšĮ „Kuriančios bendruomenės“, per kurią oficialiai organizuojamas „Art of Hosting“ renginys.

Ko jie siekia?

„Dirbdamas tiek mokykloje, tiek su verslu, visada girdėjau tuos pačius klausimus: kaip daryti, kodėl nepavyksta ir panašiai. Tai parodo, kad žmonės savęs nerealizuoja ir tai supranta būdami vyresni arba tuomet, kai jau būna per vėlu kažką keisti. Mokykla neparuošia žmogaus. Kas iš to, jei puikiai sekasi matematika, chemija, bet nemoki bendrauti su žmonėmis, perlipti per savo baimes? Lietuvoje viskas paremta individualumu, todėl išėjus iš mokyklos ar universiteto, yra pakankamai sunku įsilieti į darbovietės kolektyvą, kur turi kartu su kitais pasiekti rezultatų. Dažnai žmonės būna nelaimingi, nes mano, kad jų nuomonė nesvarbi, niekas nenori jų išklausyti“ teigia Mantas.

„Vienoje mokykloje užsienyje esu atlikęs interviu su mokiniais, mokytojais ir direktoriumi apie tai, kokia yra jų svajonių mokykla“ mintį pratęsia Aurimas. „Nors kiekvienas kalbėjo individualiai, tačiau apie 95% atsakymų buvo panašūs. Kaip yra, kad žmonės sutaria dėl svajonės, bet jos negali įgyvendinti? Vadinasi reikia grupės pokalbio: išsiaiškinti, kas bendra ir kaip tai pasiekti“. Būtent to vaikinai ir siekia: savo renginiu jie nori suteikti galimybę kiekvienam išsikalbėti, suprasti vieniems kitus, stiprinti ryšius ir kurti tinklus, o vėliau pereiti į veiksmus – bendrų planų, iniciatyvų kūrimą. Todėl renginyje dalyvauja įvairūs asmenys: moksleiviai, mokytojai, mokyklų direktoriai, savivaldybių, švietimo skyrių bei Švietimo ministerijos atstovai, verslininkai.

Ateities vizija

„Art of Hosting in Education“ – platforma kuriančių bendruomenių formavimuisi, kurioje švietimo sistemos dalyviai gali patys spręsti, kokios ateities jie nori ir kaip tai pasiekti. Šio renginio tikslas – sukurti bendruomenę ir jai suteikti įrankius tolimesniam bendradarbiavimui, parodyti, kaip svarbu yra kalbėtis ir padėti suinteresuotiems asmenims surasti vieni kitus. Pavyzdžiui, renginio metu mokyklos direktorius gali pareikšti, kad nori kurti specializuotas klases neįgaliems vaikams, tačiau nežino kaip. Bendros diskusijos metu mokiniai gali pasiūlyti idėjas, kaip integruoti tokius vaikus, mokytojai ir švietimo sistemos atstovai pasidalyti gerąja patirtimi, verslas pasiūlyti galimą finansavimo modelį. Pasak organizatorių, Lietuvoje žmonės nesusikalba, nesupranta vieni kitų, todėl toks renginys – pamatas švietimo sistemos pokyčiams iš apačios į viršų. Sukūrus aktyvią bendruomenę, būtų įmanoma dalytis atsakomybe už švietimą kartu su valdžios atstovais, vyktų savaiminis tinklo optimizavimas siekiant išvengti projektų kartojimosi tose pačiose srityse. Tolimesni vaikinų planai – bendruomenių konsultavimas, metodinė pagalba ir panašių renginių organizavimas per VšĮ „Kuriančios bendruomenės“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis