Tarptautinėje Amerikos mokykloje Vilniuje (AISV) tarptautinio bakalaureato diplomo kasmet siekia apie 90 proc. abiturientų. Pernai išlaikiusiųjų IB egzaminus skaičius siekė 100 proc. ir tai tik patvirtino mokyklos idėją – tarptautinio bakalaureato diplomas yra pasiekiamas kiekvienam, jei įdedama pakankamai pastangų.
Plačiau apie tarptautinio bakalaureato programą paklausėme AISV IB programos koordinatorės Sofia Segedy ir AISV karjeros konsultantės Claire Ruz.
– Ar galėtumėte pasidalinti pastarųjų kelių metų statistika: kiek AISV studentų baigė IB programą ir kur jie dabar studijuoja?
– Per pastaruosius kelerius metus didelė AISV mokinių dalis mokėsi pagal IB programą. 2018 m. 100% AISV abiturientų laikė IB egzaminus, 2019 m. – 90%. Pasinaudosiu proga pasididžiuoti mūsų mokiniais: jie nuolat surenka 4-5 taškais daugiau nei pasaulio vidurkis. Praėjusiais metais IB egzaminus išlaikė 100% AISV abiturientų. IB egzaminas jiems atvėrė kelius į svajonių universitetus: pernai 80% AISV abiturientų buvo priimti į vieną iš 3 prioritetinių universitetų ir išvyko studijuoti į 10 skirtingų šalių. Studentų populiariausios aukštojo mokslo kryptys yra JAV, Jungtinė Karalystė ir Nyderlandai.
– Papasakokite plačiau, kaip IB programa padeda mokiniams patekti į geriausius pasaulio universitetus?
– IB diplomas pripažįstamas visame pasaulyje, o IB programa žinoma kaip sudėtinga ir paruošianti studijoms konkurencingiausiose aukštosiose mokyklose. IB programoje mokiniai mokosi kritiškai mąstyti, sukaupia itin platų ir gilų žinių bagažą, lavina asmeninio tobulėjimo ir savidisciplinos įgūdžius – būtent tai, ką universitetai labai vertina ir ko ieško būsimuose studentuose. IB diplomas suteikia mokiniams galimybę patekti į norimus pasaulio universitetus ir išmoko įveikti savarankiškų studijų iššūkius, su kuriais jie susidurs pradėję studijuoti universitete.
– Kaip universitetai vertina IB diplomą turinčius abiturientus?
– IB programos kūrėjai bendradarbiauja su viso pasaulio universitetais tam, kad užtikrintų programos pripažinimą ir informuotų universitetų bendruomenes apie šios programos teikiamą vertę. IB diplomas yra pasauliniu mastu pripažįstama tarptautinė kvalifikacija, žinoma dėl suteikiamų akademinių žinių pločio ir gelmės bei paruošianti savarankiškus, gebančius kritiškai analizuoti, atvirus ir smalsius jaunuolius.
– Kaip AISV padeda savo mokiniams pasirinkti norimą universitetą ir į jį patekti?
– Karjeros kursas AISV prasideda vidurinėje mokykloje. Mokomasi tirti karjeros galimybes, rasti universitetus, analizuoti jų siūlomas studijų programas ir išsiaiškinti, kaip vykdomas paraiškų priėmimo procesas. Organizuojame vizitus į universitetus, dalyvaujame universitetų karjerų mugėse ir rengiame savo karjeros mugę.
AISV yra SAT (Scholastic Apitude Test – egzaminas, reikalingas stojant į Amerikos universitetus) testavimo centras, padedame mokiniams suprasti, kaip sėkmingai atlikti standartizuotus testus. Teikiame mokiniams ir jų šeimoms individualią paramą ir patariame, kaip pasirinkti tinkamus kursus, padedame per visą paraiškų teikimo universitetams procesą.
Be to, IB programos mokiniai yra skatinami dalyvauti popamokinėse veiklose ir atlikti visuomenės darbus, nes ne tik akademinės žinios, bet ir minkštieji įgūdžiai lemia sėkmę.
– IB programos mokiniai turi pasirinkti tik 6 disciplinas. Kodėl? Kokiais pasirinkimo kriterijais jie vadovaujasi?
– Vienas IB programos tikslų – kad mokiniai gautų subalansuotas žinias tiek gylio, tiek platumo prasme. Todėl siūloma rinktis šešias disciplinas iš penkių ar šešių skirtingų grupių.
Diferencijuojant aukštesniojo ir standartinio lygio kursus, programa leidžia mokiniams teikti prioritetą tiems kursams, kuriuose jie norėtų įgyti gilesnių žinių, tuo pat metu neapleidžiant kitų pasirinktų disciplinų.
Mokiniai turi visišką laisvę pasirinkti disciplinas, o prieš pasirenkant – juos konsultuoja IB programos koordinatorė ir AISV karjeros konsultantė. Šiose konsultacijose daugiausia dėmesio skiriame mokinių akademiniams tikslams, būsimoms studijų kryptims universitetuose ir siekiame padėti studentams maksimaliai išnaudoti savo stipriąsias puses. Tačiau, kadangi ne visi šešiolikmečiai yra iš anksto apsisprendę, ką studijuos universitete, didelį dėmesį skiriame programos lankstumui ir paliekame galimybę apsispręsti ir karjeros kelią pasirinkti vėliau, programos eigoje.
– Pasaulio ekonomikos forumo duomenimis, „65% vaikų, šiandien einančių į pradinę mokyklą, ateityje dirbs darbus, kurie dar neegzistuoja”. Kaip IB padeda studentams tam pasiruošti?
– IB diplomo programa rengia jaunuolius sparčiai besikeičiančiai darbo rinkai ir ekonomikai, teikdama pirmenybę įgūdžiams, o ne tiesiog pateikdama sausas žinias. Nors IB diplomo programos metu įgytos akademinės žinios yra svarbios ateities studijoms, daug dėmesio skiriama mokymuisi mokytis, kritiniam mąstymui, socialiniams, tyrimo įgūdžiams lavinti.
IB diplomo programos misija yra išugdyti atvirus, empatiškus, įvairiapusiškus eruditus, gebančius plačiai pritaikyti įgytas žinias. Tikime, kad būtent šie įgūdžiai padeda jaunuoliams tapti visą gyvenimą besimokančiaisiais žmonėmis, gebančiais lengvai prisitaikyti prie naujų darbo vietų, besikeičiančių poreikių ir, prireikus, greitai įsisavinti naujus įgūdžius bei teigiamai prisidėti prie pokyčių juos supančiame pasaulyje.
– Norint patekti į geidžiamiausius pasaulio universitetus, vien tik gerų pažymių nepakanka. Ne mažiau svarbios tampa asmeninės savybės, popamokinės ir savanoriškos veiklos. Ką studentai gali padaryti papildomai, kad būtų konkurencingesni?
– Tai ypač aktualu tiems abiturientams, kurie stoja į labai konkurencingus universitetus, priimančius mažiau nei 25% stojančiųjų. Peržiūrėdami paraiškas, šie universitetai siekia ne tik priimti gabiausius studentus, nes jų yra daug, bet ieško asmenybių, kurios ateityje galėtų prisidėti prie universiteto bendruomenės klestėjimo, būtų atviri, smalsūs, aktyvūs, ambicingi ir kūrybingi.
Todėl greta akademinių žinių mokiniams patariame ugdyti savo asmenines savybes, tokias kaip lyderystė, bendravimas. Universitetus labiau domina paraiškos gylis, o ne plotis, tad rekomenduojame aplikuojant ne tiesiog sudėti varneles prie popamokinių veiklų, bet išsamiai, aistringai aprašyti projektus, kurie juos iš tiesų domina.
Iš studento perspektyvos
AISV abiturientas Antanas Žilinskas dalijasi pastarųjų 18 mėnesių patirtimi mokantis pagal IB programą:
„Pradėjus mokytis pagal IB programą, pakito mano požiūris į save patį ir į mane supančią bendruomenę. Programa skatina atviriau žvelgti į kasdienius iššūkius. Man teko pripažinti, kad nėra vieno teisingo atsakymo į visus klausimus. IB programa mane motyvavo pratęsti mokymąsi už klasės ribų. Nesvarbu, ar tai buvo mokslinis straipsnis, ar ekspertų atlikta ekonominė analizė, išmokau pritaikyti savo žinias iš pagrindinės programos, kad geriau suprasčiau temos subtilybes. Be to, labai daug atsakomybės už rezultatus teko man pačiam – pradedant būtinybe pačiam įsivertinti savo pažangą, pasirinkti laboratorinius darbus, tyrimų ar esė temas ir panašiai. Jaučiu, kad esu gerokai savarankiškesnis ir pasirengęs universitetui, nes pastaruosius dvejus metus mokiausi labiau universitetą nei mokyklą primenančioje aplinkoje” .
AISV abiturientė Marija Kudriavceva:
„Per dvejus IB programos metus išsiugdžiau stiprų atsakomybės jausmą, kritinį mąstymą ir išmokau laiko vadybos. Tvirtai galiu pasakyti, kad palieku mokyklą gerai suprasdama save ir esu tikra dėl kito savo akademinės karjeros žingsnio. Jei reikėtų įvardyti vieną svarbiausią įgūdį, įgytą per šiuos metus, tai neabejotinai būtų pusiausvyra. Pradedant pusiausvyra tarp dalykų, kurių mokiausi ir baigiant subalansuotu laisvalaikiu ir asmeniniu gyvenimu”.
AISV abiturientė Chiara Ren Mastandrea:
„AISV mokymosi aplinka yra daug reiklesnė nei mano ankstesnėje mokykloje Amerikoje. Prieš pradedant mokytis AISV pagal IB programą, man buvo sunku suvaldyti savo mintis kuriant rašytinius darbus, tačiau per dvejus metus išmokau rašyti sklandžiai ir įtaigiai. Be to, išmokau bendrauti su bendraamžiais, atsisakiau išankstinių nuostatų. Apskritai pastarieji dveji metai man buvo sudėtingi, turėjau greitai prisitaikyti prie naujos aplinkos ir kultūros, tačiau ši patirtis buvo naudinga, nes dabar esu atviresnė. Išmokau išklausyti skirtingas nuomones, atrasti galimybes, o ne tiesiog automatiškai atmesti man negirdėtas idėjas. Manau, kad šis lankstumas man labai padės ir universitete”.