Tikimasi, kad savo akimis pamatę, kaip įrengimų pagalba daržininkai sodina daigelius į žemę ir kaip robotais melžiamos karvės, vaikai ims į vartojimą žiūrėti tvariau. Dar daugiau, gal net panorės užaugę tapti ūkininkais. Teigiamos įtakos tikimasi ir kasdieniam vaikų racionui. Moksliniai tyrimai įrodo, kad žinios paskatina vaikus vartoti daugiau daržovių, pieno ir pieno produktų.
Sukurti virtualūs turai po fermą, pieninę, daržininkystės ūkį ar daržovių apdorojimo cechą, rekomenduojami ne tik ikimokyklinio amžiaus ir pradinių klasių mokiniams bei jų pedagogams, bet ir žingeidžių atžalų tėveliams.
Virtualus turas pieno ūkyje ir pieninėje
Neišeidami iš klasės, mokiniai gali pamatyti kaip auginamos karvės, kaip jos melžiamos ir kur toliau iškeliauja pienas. Virtuali ekskursija atsako vaikams į klausimus, kaip pienas, sviestas, varškė ir kiti pieno produktai atsiranda parduotuvės lentynose bei ant mūsų stalų, taip pat vaikai pamatys kaip yra gaminami sūreliai, pilstomi jogurtai ar pienas. Susipažinę su gamybos procesu atsakys į iškilusius klausimus.
Virtualus turas daržovių laukuose ir daržovių apdirbimo ceche
Kaip užauginamos daržovės savame kieme savo vartojimui žino dažnas, o štai kaip užauginamos tonos daržovių, kurios turėtų būti žmogaus maisto raciono pagrindu – dažnai neįsivaizduoja net ir suaugę. Aplankę daržovių laukus ir jų apdirbimo cechą virtualiai, vaikai pamatys kaip sodinamos ir nuimamos morkos, kopūstai ir svogūnai. Dėmesį pritrauks laukuose naudojama technika. Neišėję iš namų ar klasės, vaikai sužinos, kaip traškios daržovės pasiekia mūsų lėkštes.
Vaikų edukacija – 360 laipsnių kampu
Vilniaus Pavilnio progimnazijos pradinių klasių mokytoja Margarita Ruzgaitė viena iš pirmųjų pakvietė savo mokinius neišeinant iš klasės apsilankyti daržovių laukuose bei pamatyti, kaip sodinamos morkos, kopūstai ir svogūnai, kaip jie nuimami ir toliau apdorojami. Vaikų dėmesį patraukė laukuose naudojama moderni technika.
Mažuosius smalsuolius mokytoja taip pat pakvietė virtualiai susipažinti ir su pienininkystės ūkiu. Pradinukai savo akimis pamatė kaip auginamos karvės, kaip jos melžiamos ir kur toliau keliauja pienas. Virtualios ekskursijos metu pradinukai sužinojo, kaip iš pieno gaminamas sviestas, varškė ir kiti pieno produktai ir kaip jie atsiranda parduotuvės lentynose bei ant mūsų stalo.
„Vaikai nustemba sužinoję, kad karves melžia robotai, o vienas jų gali aptarnauti net 100 ar daugiau karvių. Dar labiau nustemba, išgirdę, jog tam, kad pagaminti vieną kilogramą varškės, reikia net 7 litrų pieno,“ – teigia mokytoja.
Margaritos Ruzgaitės teigimu, vaikai virtualiai pasėdėję traktoriaus kabinoje, sužinojo daugiau, nei tipinės ekskursijos metu. Dažniausiai dėl pačių vaikų saugumo ir sudėtingų gamybos procesų tikros ekskursijos retai kada rengiamos.
Virtualiame ture vaikai pamatė, kaip veikia įrengimai, kaip iš pieno gaminama varškė, sūreliai bei kiti pieno produktai, kaip apdorojamos ir fasuojamos daržovės. Virtualūs turai atsako į daugybę vaikams rūpimų klausimų. Vaikams ypatingai patiko kopūstų apdorojimas bei fasavimas, gal dėl to, kad kopūstai – viena populiariausių lietuviškų daržovių, iš kurių tėveliai gamina salotas, jas troškina bei raugia žiemai. Nuo seno vaikams aiškinama, kad šios daržovės gausios vitaminų (ypač C) ir naudingų medžiagų, turi antiuždegiminių savybių bei gali padėti ir sulieknėti ar net gydyti žaizdas. Kaip matyti iš virtualaus turo po daržovių sandėlį, kopūstai puikiai išsilaiko sandėliuose iki kito derliaus, todėl visus metus galime džiaugtis kopūstais bei jų patiekalais. Kopūstų apdorojimo procesas iš esmės labai panašus į svogūnų. Kopūstai nuvalomi, atrenkami, pasveriami ir supakuojami. Kopūstai gali būti pakuojami į plastikinius maišelius po vieną arba paliekami didelėse medinėse dėžėse. Visą tai ir dar daugiau galima pamatyti virtualiame ture daržovių apdirbimo ceche. Turą rasite www.pienasvaisiai.lt svetainėje, skiltyje metodinė medžiaga.
Ekskursijoje matomomis 360 laipsnių nuotraukomis, papildant video vaizdu siekiamą perduoti informaciją, taip sukuriamas patyriminis procesas. Vaikai mokosi iš savo įspūdžių ir atradimų, o patirtos emocijos padeda užfiksuoti informaciją atmintyje.
Tvarumas prasideda nuo mokyklos suolo
Vienas iš programos tikslų – tvaraus požiūrio į vartojimą ugdymas. Sužinoję kiek pastangų prireikia tam, kad būtų išaugintos daržovės, bei kokį kelią nukeliauja pienas, prieš virsdamas pieno produktais, mokiniai savo iniciatyva ima atsakingiau vartoti ir siekti mažesnio maisto švaistymo.
Skaičiuojama, kad pasaulyje iššvaistomas net trečdalis viso pagaminto maisto produktų. Kiekvienas lietuvis kasmet išmeta apie 60 kg maisto. Su kiekvienu išmestu maisto produktu išeikvojami ir jam pagaminti skirti energijos, žemės, vandens ir žmogiškieji resursai.
Mokytojų teigimu, virtualiame ture apsilankę vaikai net prieš eidami į parduotuvę su šeima, ėmė tikrinti, kokių maisto produktų tikrai namuose trūksta ir inicijuoti pirkinių sąrašo sudarymą.
Virtualūs turai – mokytojams į pagalbą
Sukurtas turas prisideda prie virtualiosios edukacijos vystymo taip mokant pažinti pasaulį, ugdyti kompetencijas ir taip gilinti pažinimą keliaujant – nuostabi patirtis, tačiau daugybę įdomių dalykų galima atrasti net ir neišėjus iš jaukių namų. Virtualūs turai išpopuliarėjo pandemijos metu, nors fiziškai vaikai laiką leido namuose, edukacinių platformų kūrėjai siekė jiems suteikti galimybę pasižvalgyti už namų ribų ir pažinti pasaulį. Virtualūs turai taip pat gali būti sėkmingai pasitelkti nuotolinėms pamokoms ir neformaliam mokymuisi.
Projektas vykdomas kaip Vaisių ir daržovių bei pieno ir pieno produktų vartojimo skatinimo vaikų ugdymo įstaigose programos, kuriai teikiama Europos Sąjungos finansinė parama, dalis. Projektą „Vaisių ir daržovių bei pieno ir pieno produktų vartojimo skatinimo vaikų ugdymo įstaigose programa“ administruoja ir vykdo VšĮ Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūra. Daugiau informacijos www.pienasvaisiai.lt.