Vertybė – studento ir dėstytojo ryšys
Pasak docento, prieš 35 metus artes liberales (liberaliųjų menų) koncepcijos pagrindu Atkurtojo universiteto Ekonomikos ir vadybos fakultete pradėtas puoselėti studento-dėstytojo ryšys tapo savaime suprantama vertybe.
„Aukštosios mokyklos šiais laikais giriasi savo bendruomenės kultūra. Galėjimą betarpiškai bendrauti su dėstytoju. Mūsų universitete tai įprasta nuo pat 1989 metų, kai buvo įkurtas Ekonomikos ir vadybos fakultetas. Veržli, vakarietiška, laisva dvasia buvo persmelkusi fakultetą ir universitetą kūrusius profesorius, kurie ugdė ištisas kartas, o jų rezultatas jaučiamas iki šios dienos”, – sako prodekanas.
„Nors kartos, aplinka keičiasi, kolegialus, o kartais ir gyvenimiškai draugiškas žmogiškasis ryšys išlieka, taip leisdamas kurti atvirą, saugią ir patrauklią erdvę intelektualiai ar kasdienei diskusijai“, – pasak J.Kisieliausko, elementarus „kaip tu gyveni“ klausimas atveria galimybes produktyviai komunikacijai ir efektyviam žinių įsisavinimui. Prie fakulteto auros prisideda fakultete vykstantys žaidimų vakarai, hakatonai, konkursai, protmūšiai ir kiekvieną savaitę susiburiantis VDU Investuotojų klubas.
Įvairovė, kaip veiklos pagrindas
„Savo fakulteto šūkyje sakome, kad pas mus auga asmenybės, kuriomis visuomenė žavisi, darbdaviai geidžia, o dirbtinis intelektas pakeisti negali. Ir išties, turime ne vieną alumną, kurie buvo prezidentų patarėjais, tapo verslų ir startuolių įkūrėjais, menininkais, politikais, didelių ir mažų organizacijų vadovais, filantropais ir net tais, kurie savo gyvenimą pasuko dvasiniu keliu. Studentus ruošiame pasauliui, kuriame pokytis yra savaime suprantama aplinkybė, o tvirtas vertybių, įgūdžių ir kompetencijų pagrindas – patikimiausia navigacinė priemonė“, – teigia J.Kisieliauskas.
Juolab, kad EVF siūlomos tokios lanksčios specialybės kaip Ekonomika ar Marketingas ir verslo administravimas, suteikia studentams universalų išsilavinimą, leidžiantį prisitaikyti prie kintančios darbo rinkos.
EVF – viena pirmaujančių ekonomikos ir vadybos mokyklų šalyje, taip pat gerai žinoma ir pripažįstama už Lietuvos ribų. „Išties, turime daug tarptautinių partnerių, vykdome mainų ar dvigubo diplomo programas, pagal kurias studentai dalį studijų praleidžia VDU, o kitą dalį – partnerių universitetuose Italijoje, Belgijoje, Portugalijoje ir kitose Europos bei pasaulio šalyse“, – pasak J.Kisieliausko, užsienio partneriai vertina fakulteto iniciatyvumą, inovatyvumą, lankstumą ir aukštą tarptautiškumo lygį.
„Vienas tokio vertinimo pavyzdžių yra didelis partnerių pasitikėjimas, kuris lėmė tai, kad esame bene vienintelis fakultetas, kuriame visos magistrantūros studijų programos turi dvigubo diplomo studijų galimybę“, – teigia pašnekovas. Dar vienas puikus pavyzdys – ilgametė fakulteto ir Eurolygos krepšinio instituto partnerystė, kurios pagrindu, fakultetas vykdo Sporto verslo vadybos studijų programą vadovų magistrantūroje.
„Esame imlūs naujovėms, nuolat mokomės, keliaujame po pasaulį, imame pavyzdžius iš geriausių ir praktikas parvežame čia, į VDU. Praėjusiais metais vykdėme bendrus projektus su įmonėmis iš Jungtinės Karalystės. Tyrėme, kokį poveikį pirkėjams ar lankytojams daro muzika. Šiais metais mokslininkų komandos iš Vokietijos kartu su fakulteto tyrėjais vertina galimas stiklo gamybos ir perdirbimo industrijos tobulinimo kryptis. Manau, kad tyrimų, interesų sričių įvairovė, aukštas fakulteto dėstytojų ir mokslininkų tarpdiscipliniškumas leidžia ne tik prisidėti, bet ir imtis lyderystės įvairiose tarptautinėse iniciatyvose“, – teigia docentas.
Kuria interaktyvius mokymo metodus
Kad fakulteto mokslininkų dėstymo metodai peržengia tradicinio mokymo ribas, įrodo ir praėjusiais metais Europos universitetų aljanso „Transform4Europe“ inovatyvių metodų apdovanojimą pelniusi EVF docentė Evelina Sakalauskaitė-Bendoraitienė. Dėstytoja apdovanojimą gavo už gyvenimo pabėgimo kambario kūrimą. Studentai finansinių skaičiavimų paskaitos namų darbams sukuria gyvenimo pabėgimo kambarį, įkomponuodami paskaitos turinį ir naudodami finansinių skaičiavimų įgūdžius.
Pasak docentės, ši idėja gimė seniai, kadangi pabėgimo kambarius ji kuria jau beveik dešimtmetį – ne tik pramogai, bet ir muziejams, įvairioms organizacijoms. Dėstytoja sako, kad tai gali būti efektyvi edukacinė priemonė.
„Pabėgimo kambarius kuriu muziejams, bibliotekoms, vaikų edukacijoms. Pradėjusi domėtis giliau pastebėjau, kad pabėgimo kambariai plačiai taikomi mokymosi procese. Tad nusprendžiau tai daryti ir savo paskaitose“, – dėstytoja, su studentais pasidalinusi savo dešimties metų sukaupta patirtimi, suprato, kad toks mokymosi procesas sudomina ir įtraukia.
„Studentai geriau įsisavina dėstomą medžiagą, kadangi patys turi kurti uždavinius kitai komandai. Dažnai pasitaiko, kad studentai sukuria net sudėtingesnes sąlygas nei aš. Žaidimo metu ugdomos tokios kompetencijos kaip komandinis darbas, kritinis mąstymas ir kūrybiškumas“, – pasakoja E. Sakalauskaitė-Bendoraitienė, su studentais kurianti ir realius, ir virtalius pabėgimo kambarius.
Tokių pavyzdžių fakultete yra ir daugiau. Paskaitos, tampančios hakatonais, ekskursijomis, interaktyviais žaidimais, net maisto gaminimo iššūkiais rodo, kad keičiasi ne tik aplinka, bet ir universitetas.
Derina mokslą su praktika
Fakulteto sėkmę taip pat lemia tiesioginis studijų, mokslinių tyrimų siejimas su praktika ir glaudus bendradarbiavimas su verslo organizacijomis. Fakultete dirba daug praktikų, kurie ateina savo patirtimis pasidalinti su studentais. Kita vertus, ir nemaža dalis fakulteto dėstytojų kuria sėkmingas karjeras už universiteto ribų.
Finansų srities docentė, Verslo administravimo programos vadovė Asta Gaigalienė per įvairias projektines, ekspertines, konsultacines ar mokslinių tyrimų veiklas siekia ugdyti sąmoningumą apie finansinio raštingumo ir priimamų finansinių sprendimų svarbą, praktiškai pritaikydama atliekamų mokslinių tyrimų rezultatus.
Tyrėja dirba su įvairiomis gyventojų grupėmis, verslo įmonėmis ar valstybinėmis institucijomis sprendžiant strategiškai svarbius klausimus: kaip tapti sąmoningesniems priimant tvaresnius asmeninių finansų sprendimus, kaip atpažinti socialiai ir ekonomiškai jautrias gyventojų grupes bei rasti joms tinkamiausias pagalbos priemones ir daugelį kitų aktualių klausimų.
„Tai leidžia praktiškai pritaikyti savo žinias, atliekamų mokslinių tyrimų rezultatus, jausti didesnę savo mokslinio darbo prasmę. Kita vertus, bendraudama su gyventojais, verslo ir valdžios atstovais, mokausi pati ir vėliau galiu studentams perduoti savo įgytas patirtis, įžvalgas. Džiaugiuosi, kuomet šios partnerystės sudaro sąlygas pas studentus pakviesti svečių iš praktikos. Tai taip pat leidžia formuoti aktualias ir naudingas naujų tyrimų ar projektų tematikas“, – pasakoja EVF dėstytoja.
Anot J.Kisieliausko, pasirinkti studijų partnerį šiais laikais gali būti sudėtinga: „Viešoji erdvė mirga nuo vietų užaugti, kvietimų kurti save ar į pasaulį žvelgti plačiau. Reikia pripažinti, kad Lietuva yra pakankamai maža šalis su dažnai tarp kelių aukštųjų mokyklų migruojančiais dėstytojais ar mokslininkais. Tad mąstyti, kad studijų kokybė neretai gatve atskirtuose pastatuose žymiai skirsis, veikiausiai nėra racionalu. Kas gi lieka tokiu atveju? Modernūs studijų metodai, šių dienų tendencijas atitinkantis turinys, tinkamas teorijos ir praktikos derinys, tarptautiškumo galimybės, na ir žinoma į šiuolaikinį studentą orientuota studijų aplinka bei bendruomeniška kultūra“, – teigia docentas ir priduria, kad visą tai gali pasiūlyti EVF.