Seminarijos auklėtiniai – ir buvę emigrantai
„Būtų keista, jei prie šių laikų emigracijos masto, taip pat ir seminarijoje nebūtų buvusių emigrantų. Vienas iš klierikų beveik devynerius metus gyveno ir dirbo Ispanijoje, kitas daugiau kaip metus buvo karys-savanoris, o vėliau dvejus metus praleido Anglijoje“, – dar keliomis istorijomis pasidalijo pašnekovas. Jis prisiminė ir kitą emigracijos bangų blaškytą Dievo tarną, kuris dar sovietiniais laikais emigravo į Argentiną, ten tapo vienuoliu, o dabar sugrįžęs į Tėvynę, pradėjo ruoštis kunigiškai tarnystei. „Yra baigusių Vilniaus universitete filosofijos, istorijos studijas ir, gavę bakalauro ar magistro diplomus, atėjo į seminariją. Žinoma, yra ir tokių, kurie nuo mažens patarnavo bažnyčioje, dalyvavo parapijos jaunimo veikloje, o į seminariją įstojo iškart po gimnazijos baigimo“, – vardijo pašnekovas.
Kodėl sumažėjo pašaukimų? „Visiems to klausiantiems atsakau, – pašaukimų jokiu būdu nesumažėjo! Dievas, kuris yra tas pats per amžius, Jis ir šiandien šaukia, kviečia, laukia. Taigi, pašaukimų nesumažėjo. Sumažėjo tų, kurie išdrįsta atsiliepti į Jo kvietimą, kurie išdrįsta pasakyti Dievui „taip, sutinku“, – teigė kun. Andžejus Šuškevičius.
Pavyzdys atsinešamas iš šeimosVis dėlto, kas lemia, kad kunigo kelią renkasi mažiau žmonių? Pasak pašnekovo, čia lemiamą įtaką turi iš šeimos atsineštas pavyzdys ir nuo mažens įskiepytos vertybės. Šeimos instituto krizė specifiniu būdu paliečia seminarijas. Pašnekovo teigimu, daugeliu atvejų pašaukimas kunigystei gimsta ir bręsta šeimoje.
„Jeigu mūsų šeimos yra tvirtos, mylinčios, ugdančios atsakingumą, suteikiančios saugumą ir stabilumą, tai ir vaikai, užaugę tokiose šeimose, nebijos prisiimti atsakomybės, nebijos pasišvęsti, dovanoti save ir nematys tame silpnumo ženklo ar kažkokio pralaimėjimo, bet matys didžiulę vertybę, didvyrišką ir sektiną pavyzdį. Deja, reikia pripažinti, jog šeima Lietuvoje išgyvena didžiulę krizę“, – apgailestavo pašnekovas. Jo nuomone, vien skyrybų statistika akivaizdžiai tai patvirtina. Tačiau yra ir daugiau priežasčių, kodėl Dievo pašauktųjų mažėja.
Viena iš jų yra ta pati, su kuria susiduria ir kitos aukštosios mokyklos. „Juk jau dešimto dešimtmečio pabaigoje į daugumą specialybių universitetuose buvo didžiuliai konkursai, o štai dabar dauguma aukštųjų mokyklų nesulaukia pageidaujamo skaičiaus studentų net į populiariausias studijų kryptis. Taigi demografinė problema, jaučiama kitose mokyklose, neaplenkia ir seminarijų“, – teigė kun. Andžejus Šuškevičius.
Neabejotina dar viena priežastis yra tai, kad šiandieninis pasaulis, dažnai perša vartotojišką požiūrį į gyvenimą – linksminkis, naudokis, patenkink troškimus ir t.t., – teigė pašnekovas.
„Neabejotina dar viena priežastis yra tai, kad šiandieninis pasaulis, dažnai perša vartotojišką požiūrį į gyvenimą – linksminkis, naudokis, patenkink troškimus ir t.t.“, – teigė pašnekovas. Toks požiūris ne naujas, bet kai jis brukamas į pasąmonę nuolat ir įvairiomis priemonėmis, nieko stebėtina, kad žodžiai apie pasiaukojimą, pasišventimą, įsipareigojimą visam laikui iki mirties, ne tik kad nėra suprantami ar priimami, bet neretai iššaukia net alerginę reakciją.
Kunigo teigimu, be šių pagrindinių priežasčių, lemiančių, kad pašauktasis nedrįsta atsiliepti ar atideda apsisprendimą vėlesniam laikui, yra ir kitų šalutinių, tokių kaip netinkamas kai kurių kunigų pavyzdys, pasikeitęs visuomenės požiūris į kunigų luomą, celibatas, pakitęs požiūris į lyties klausimus ar net pasirengimo kunigystei ilgumas.
Rengiami ne atsiskyrėliai
Kaip išbandomas besiruošiančių tapti kunigais, tikėjimas, pasirengimas, pašaukimas? Būsimųjų kunigų ugdymas vyksta atsižvelgiant į dvasinę, intelektualinę, sielovadinę ir į bendražmogišką sritis. Studijos seminarijoje trunka septynerius metus: parengiamasis kursas, dveji filosofinių studijų metai ir ketveri metai teologijos studijų. Klierikai kasdien švenčia Mišias, drauge meldžiasi, kiekvienas turi asmeninį dvasios tėvą, keliskart metuose atlieka rekolekcijas. Kasdien numatytas laikas dvasiniam skaitymui ir asmeninei maldai. Sekmadieniais klierikai skirtingose parapijose atlieka liturginę-sielovadinę praktiką: patarnauja šv. Mišiose, rengia vaikus ir jaunimą Pirmajai komunijai ir Sutvirtinimo sakramentui, vadovauja jaunimo grupelių susitikimams, ruošia patarnautojus ir t.t. Kasmet vyksta misijos mokyklose. Jose per tikybos pamokas seminaristai susitinka su vyresniųjų klasių moksleiviais, pasakoja apie pašaukimą į kunigystę ar į šeimą.
Seminarijoje yra rengiami ne atsiskyrėliai, kontempliatyvaus gyvenimo vienuoliai, bet Dievui pasišventę žmonės, kurie turi būti subrendę ir pasiruošę įsilieti į visuomenės gyvenimą, – teigė kunigas.
„Kandidatai į kunigystę paimami iš žmonių, iš visuomenės, ir tai visuomenei bus sugrąžinti kaip kunigai, todėl seminarijoje yra rengiami ne atsiskyrėliai, kontempliatyvaus gyvenimo vienuoliai, bet Dievui pasišventę žmonės, kurie turi būti subrendę ir pasiruošę įsilieti į visuomenės gyvenimą“, – teigė kunigas.
Jo teigimu, jaunuolis, jaučiantis savo viduje troškimą tapti kunigu, tikrai turi būti tvirto charakterio ir turėti nemažai sveiko jaunatviško idealizmo bei užsispyrimo.
„Jau nekalbant apie brandžius moralinius principus, kad atsilaikytų prieš spaudimą, neretai ateinantį ne tik iš televizoriaus ekrano ar laikraščio puslapių, bet net ir iš draugų rato, giminaičių, kartais sąmoningai ar ne – net iš tėvų“, – teigė kunigas Andžejus Šuškevičius, kviesdamas visus, svarstančius apie pašaukimą į kunigystę, apsilankyti Vilniaus Šv. Juozapo kunigų seminarijoje.