Mokyklos kieme – raudonviršiai
Nedidelis Lietuvos pakraštyje esantis Visaginas yra dėkingas savo žaluma. Netoli progimnazijos – Visagino ir Kukuižės ežerai, visai šalia – pušynas, kur įrengta didelė vaikų žaidimų aikštelė, futbolo aikštė, stalo teniso stalai.
„Šios erdvės panaudojamos ,,pamokoms be sienų“. Žiemą pradinių klasių mokiniai rūpinasi žiemojančiais paukščiais, gamina lesyklėles.
Kasmet pavasarį progimnazijoje organizuojamos „Paukščių sugrįžtuvės“. Tuomet vyresniųjų klasių mokinai gamina inkilus, vėliau stebi, kokie paukščiai juose apsigyveno, kada grįžo. Stebime ir fiksuojame gamtos pokyčius“, – pasakojo progimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui Miglė Bulovienė.
Vaikai turi galimybę pažinti įvairius gamtos procesus.
Kad ir kaip neįtikėtinai skambėtų, tačiau mokyklos kieme auga įvairių rūšių grybai, ypač daug raudonviršių. Tad vaikai turi galimybę pažinti įvairius gamtos procesus. Dailės pamokų metu progimnazijos žaliosiose erdvėse vyksta plenerai, rusų kalbos pamokose – poezijos skaitymai.
„Gamtos pamokų metu rengiami žygiai taku palei Visagino ežerą. Mokiniai susipažįsta su miško augmenija. Šalia miesto yra Kukuižės ežero pažintinis takas.
Mokiniai gamtos pamokų metu tyrinėja aukštapelkės augmeniją, aptinka nemažai įvairių vabzdžių, varliagyvių ir roplių rūšių. Miške organizuojamos orientacinės varžybos. Mokiniai turi įveikti tam tikrą maršrutą“, - kalbėjo M.Bulovienė.
Mokosi per atradimus
Visagino „Gerosios vilties“ progimnazija įsitraukė į STEAM mokyklų tinklą. Kaip sako jie patys, sprendimą padiktavo nūdienos realijos: ugdymo turinio kaita, motyvuojančios mokymosi aplinkos kūrimas, personalizuotos mokymosi pagalbos teikimas įvairių gebėjimų mokiniams.
Vienas pirmųjų žingsnių – mokykloje įkurtas gamtos kabinetas. „Reikia pripažinti, kad mokiniams kur kas svarbiau ir įdomiau ne tai, ką žino mokytojas, o ką išmoksta, išbando, atranda patys. Viską darėme patys, mokėmės vieni iš kitų“, – apie gamtos kabinetą kalbėjo M.Bulovienė.
Mokiniams kur kas svarbiau ir įdomiau ne tai, ką žino mokytojas, o ką išmoksta, išbando, atranda patys.
Mokykla dalyvavo Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos vykdytame ES fondų lėšomis finansuojamame projekte „Mokyklų aprūpinimas gamtos ir technologinių mokslų priemonėmis“. Projekto įgyvendinimo metu progimnazijoje buvo modernizuotas gamtos mokslų kabinetas: gauta gamtos ir technologinių mokslų priemonių bei įrangos – mėgintuvėlių, mikroskopų, svarstyklių sunkiems ir labai lengviems daiktams sverti, magnetų, prietaisų laikui, greičiui, ilgiui matuoti.
„Visa tai padeda mokiniams atlikti įvairius eksperimentus, tyrimus, bandymus, laboratorinius darbus. Gamos mokslų kabinetas skirtas įvairaus amžiaus mokiniams. Jame vedamos pasaulio pažinimo, fizikos, chemijos, biologijos pamokos.
Čia mokinai teorines žinias pritaiko praktiškai: atlieka įvairius laboratorinius darbus, mokosi suprasti, kurios medžiagos yra laidžios elektrai ir kaip šios jų savybės pritaikomos kasdienėse situacijose ar elektros prietaisuose, naudodamiesi mikroskopais tyrinėja ląstelės sandarą, pradinių klasių mokiniai mokosi matuoti greitį, laiką ir ilgį“, – pasakojo pedagogė.
Pinigai – dar ne viskas, svarbu ir kūrybiškumas
M.Bulovienė taip pat sako, kad gali pasirodyti, kad STEAM veikloms reikia papildomų lėšų ar ypatingų patalpų, tačiau iš tiesų tai galima daryti bet kur.
„Dėmesį reikia skirti ne vien tik priemonėms ar ne mažai kainuojančiai įrangai, o pačiam procesui, parodant mokiniams ryšius tarp įvairių dalykų“, – teigė pašnekovė.
Pavyzdžiui, tą patį tiltą mokiniai gali statyti ir iš lego kaladėlių, ir iš paprasčiausio laikraščio. Svarbiausia, kokie bus mokinių inžineriniai, dizaino sprendimai, kaip jie komandoje gebės dėl to susitarti.
„Taip pat svarbu pačių mokytojų supratimas: susitelkti ne vien tik į savo dėstomą dalyką, o dalintis idėjomis, ieškoti naujų metodų ir būdų, kad mokydamiesi mokiniai susietų kelis dalykus, atrastų praktinę jų naudą“, – mintimis dalijosi M.Bulovienė.
„Tyrėjų naktyje“ – žvilgsnis ir į dangų
Mokykloje taip pat ieškoma ir kitų mokymosi formų. Viena iš tokių – kasmet čia organizuojama „Tyrėjų naktis“.
Vakare mokykla atgyja: renkasi ne tik mažieji mokslo gerbėjai, bet ir jų tėvai. Vieniems tai galimybė pažinti mokslo pasaulį, kitiems – bent trumpam sugrįžti į mokyklinį suolą.
„Kiekviena ,,Tyrėjų naktis“ turi savo tematiką. Vyko astronomijos užsiėmimai, mokinai išgirdo pasakojimą apie pagrindinius dangaus ir Visatos kūnus, sužinojo, kokiais atstumais išsidėstę dangaus kūnai, kokios skirtingos planetos, žvaigždės, skirtingi dydžiai, skirtingi jų skleidžiami garsai. Labiausiai dalyvius sužavėjo į progimnaziją atgabentas teleskopas. Tereikėjo sulaukti kol sutems“, – sakė M.Bulovienė.
Taip pat mokiniai tyrė vandenį, dirvožemio užterštumą, augino kristalus. Tai, pasak M.Bulovienės, ilgas procesas, todėl mokinai su biologijos ir chemijos mokytoja tam ruošėsi iš anksto ir dalyviams pristatė rezultatus.
Dalyviai matavo nitratų kiekį skirtinguose vandens mėginiuose, išbandė įvairių medžiagų tirpumą vandenyje.
„Tyrėjų naktį“ vyko ir pažintis su technologijomis. Informatikos mokytoja su „Robotikos“ būrelio mokiniais organizavo dalyviams tikrą „Robotų ralį“, o fizikos mokytoja supažindino dalyvius su lazerio galimybėmis.
Vyko tikras šou: mokiniai lazerio spinduliu sprogdino balionus, pamatė, kaip lazeris keičia daiktų spalvą, lazeriu kartu degino ant popieriaus paveikslėlius“, – pasakojo M.Bulovienė.
Kitos ,,Tyrėjų nakties“ metu mokiniai aiškinosi, kaip susiformuoja fosilijos, gamino lapų fosilijas gipse, palygino skirtingų medžių lapų fosilijas, rastas ne tik Lietuvoje, bet ir Anglijoje. Vėliau buvo gaminamas muilas.
„Mums smagu, kad visada į ,,Tyrėjų naktį“ susirenka būrys mokslo entuziastų, kai tėveliai džiaugiasi, kartu su vaikais atlieka užduotis, jiems padeda, paaiškina. Taip sužadinamas ne tik vaiko smalsumas, bet dar ir kyla motyvacija“, – tvirtino pašnekovė.
Modeliavo robotą, siuvo peteliškės kostiumą
Praėjusiais mokslo metais pirmą kartą progimnazijoje gamtos ir tiksliųjų mokslų mokytojai pasiūlė organizuoti STEAM dieną.
„Tuomet pasirinkome temą ,,Robotas ir peteliškė“. Mokiniai skaitė ištraukas iš kūrinio, piešė iliustracijas. Vėliau iš kartono dėžių modeliavo robotą, siuvo peteliškės kostiumą. Mažesniųjų klasių mokiniai gamino lėktuvėlius, įvairiomis kryptimis juos leido, matavo atstumus, apskaičiavo leidimosi greitį.
Šiemet ketiname įgyvendinti integruotas veiklas ,,Ateities miestas“. Mokiniai projektuos savo svajonių miesto maketą, kartu aptars miestą sudarančius elementus, diskutuos apie jų tarpusavio ryšius bei funkcijas, išsiaiškins, kaip kurti bendruomeniškumą mieste“, – kalbėjo M.Bulovienė.
Mokytojams dar trūksta dalykinės ir metodinės patirties šioje srityje.
Kalbėdama apie ateities mokyklą M.Bulovienė teigė, kad mokytojams dar trūksta dalykinės ir metodinės patirties šioje srityje, todėl pirmiausia dėmesys bus skiriamas jų kompetencijų ugdymui, mokymo priemonių bazės stiprinimui.
„Iki šiol progimnazijoje veikė ,,Robotikos“ ir ,,Art studijos“ būreliai, o jau kitais mokslo metais mokiniams papildomai siūlysime lankyti „3 D dizaino“, „Šachmatų“ būrelius. Pradinių klasių mokiniai dalyvaus Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos ir „Lietuvos Junior Achievement“ bandomajame projekte finansiniam mokinių raštingumui stiprinti.
Mokiniai išbandys programą „Mano bendruomenė“. Taip pat STEAM kontekste labai svarbus ir socialinių partnerių įsitraukimas, todėl skatinsime bendradarbiavimą su verslo įmonėmis, Ignalinos atomine elektrine, Visagino technologijų ir verslo profesinio mokymo centru.
Vedami bendri užsiėmimai skatintų mokinius labiau domėtis tiksliaisiais ir gamtos mokslais, aktyviau įsitraukti į praktinės tiriamąsias veiklas“, – kalbėjo M.Bulovienė.