Konsorciumo įgyvendinamas projektas apims pramonės sektoriuje, o, pirmiausia, dviejose cemento gamyklose Lietuvoje ir Latvijoje, susidarančių anglies dvideginio dujų surinkimą, transportavimą sausuma bei jūra ir saugojimą specialiose saugyklose. Europos Komisijos suteiktas PCI statusas reiškia, kad šis tarpvalstybinis infrastruktūros projektas reikšmingai prisidės prie Europos Sąjungos (ES) energetikos politikos ir klimato tikslų įgyvendinimo.
Didins pramonės tvarumą
Bendrovės „Akmenės cementas“ generalinio direktoriaus Artūro Zarembos teigimu, dėl specifinio technologinio proceso cemento gamyba yra sunkiai dekarbonizuojama pramonės šaka, todėl privalu ieškoti kitų sprendimų, kurie leistų pasiekti klimato neutralumo tikslų. Maždaug trečdalis visų CO2 emisijų cemento gamyboje susidaro deginant kurą. Tai reikalinga norint pasiekti gamybos procesui būtiną aukštą temperatūrą. Likę du trečdaliai išsiskiria deginant kalkakmenį ir kitus priedus.
„Šio proceso metu susidaro pagrindinė cemento sudedamoji dalis – klinkeris, bet taip pat išsiskiria dideli kiekiai anglies dvideginio. Nors investuojame į pažangius sprendimus, kurie leidžia sumažinti klinkerio poreikį, šios medžiagos cemente visiškai atsisakyti neįmanoma. Išeitimi gali tapti būtent CO2 surinkimo technologijos, kurių taikymui reikia sukurti tinkamą infrastruktūrą“, – sako bendrovės vadovas.
CO2 dujos bus surenkamos šiuolaikinių technologijų pagalba
A.Zarembos teigimu, pirmajame vertės grandinės etape cemento gamybos metu susidarančios CO2 dujos šiuolaikinių technologijų pagalba bus surenkamos, užkertant kelią jų patekimui į atmosferą. Tuomet surinktas anglies dvideginis dujine ar suskystinta forma specialiomis transporto priemonėmis bus gabenamas į laikino saugojimo terminalą Klaipėdos uoste. Galiausiai, iš jo anglies dvideginis bus transportuojamas į geologinėse formacijose, pavyzdžiui, išeikvotuose naftos ir dujų telkiniuose, įrengtas saugyklas. Potencialia vieta, anot A.Zarembos, tokioms saugykloms galėtų būti Šiaurės jūra.
„Šiuo metu yra atliekamos galimybių studijos siekiant nustatyti tinkamiausias ir efektyviausias anglies dvideginio surinkimo technologijas, logistikos procesus, įvertinti rizikas ir finansavimo poreikį. Šie pasirengiamieji darbai vyksta nuo 2022 m. Galutinius sprendimus dėl investicijų planuojame priimti kelerių metų bėgyje“, – pasakoja A.Zaremba.
Ieškos finansavimo mechanizmų
Ruošiantis projekto įgyvendinimui bendradarbiaujama su Inovacijų agentūros „GreenTech Hub“ ekspertais, kurie konsultuoja galimo projekto finansavimo, aktualaus žaliojo reglamentavimo ir inovacijų diegimo klausimais.
„Pirmosios Baltijos šalyse anglies dvideginio vertės grandinės sukūrimas yra nemenkas iššūkis, kuriam įveikti reikalingas glaudus pramonės, energetikos ir logistikos įmonių, inovacijų kūrėjų, o taip pat ir politikos formuotojų bei viešojo sektoriaus atstovų regione bendradarbiavimas. Esame pasirengę suteikti įvairiapusišką pagalbą įgyvendinant šį projektą, padėti įvertinti įvairias finansavimo galimybes, gauti ekspertines konsultacijas“, – sako Inovacijų agentūros „GreenTech Hub“ vadovė Teresė Škutaitė.
Anot T.Škutaitės, „CCS Baltic“ konsorciumo įgyvendinamas projektas yra reikšmingas visam regionui ir Europai, nes anglies dvideginio surinkimo technologijų ir infrastruktūros plėtra veda į tvaresnę ateitį ir aplinkosaugos iššūkiams atsparesnę pramonę, derančią su klimato tikslais. Kartu anglies dvideginio surinkimo ir saugojimo vertės grandinės kūrimas atveria naujas ekonomines galimybes, nes prisideda prie investicijų pritraukimo ir naujų žalių darbo vietų kūrimo. Ekspertės teigimu, plėtojant anglies dvideginio susirinkimo sprendimus taip pat gali būti pasiekta naujų technologinių proveržių – pavyzdžiui, atrasti būdai, kaip surinktą CO2 panaudoti sintetinio kuro gamyboje.
Daugiau informacijos apie „GreenTech Hub“ teikiamas nemokamas konsultacijas žaliosios transformacijos klausimais galima rasti čia.