Kelias praktiškas judančias transporto priemones esi sumeistravęs?
Grynai savo rankomis – tris: du dviračius ir motorolerį. Praktiškumas čia yra gana subjektyvus dalykas, mat ne kiekvienam patinka mintis prie transporto priemonės jungti laidą ir laukti, kol įsikraus. Tačiau važiavimo malonumas visą tai atperka. Kalbant apie motorolerį, ar įmanoma tokį pasigaminti patiems, ar tai itin sudėtingas techninis darbas? (suprantu, kad bet kas vis tiek to nesugebėtų padaryti, tačiau..) Labai priklauso nuo lūkesčių. Jei norima turėti pilnavertišką transporto priemonę, su kuria nekyla visiškai jokių gilaus išmanymo reikalaujančių problemų – vargu. Pavyzdžiui, e-dviratį galima pasidaryti ir be gilių elektronikos žinių, tačiau, anksčiau ar vėliau tų žinių jis iš jūsų pareikalaus įvairūs smulkūs gedimai, noras patobulinti ar pan. Vis tik dalys kinietiškos, o kinišką daiktą nusipirkus, pirma jį reikia išrinkti, perrinkti ir tik tada atsargiai naudoti. Mano pirmieji dviračiai savo konstrukcija buvo gan paprasti, na o motorolerio projektas jau pareikalavo nemažai žinių. Teko projektuoti ir savom rankom gaminti trimates konstrukcijas, modeliuoti mechaninį atsparumą, projektuoti elektronines schemas ir spausdinto montažo plokštes, jas gaminti, rašyti mikroprocesorių programas, diegti saugumo reikalavimus atitinkančias funkcijas. Tai pareikalavo ne tik daug darbo, bet ir gana plačių žinių. Prie viso to dar reikėjo kelių dešimčių puslapių dokumentacijos motorolerio įregistravimui, mat keitėsi „kuro“ tipas – iš benzino į elektrą. Motoroleriui juk reikalingas valstybinius numeris, techninė apžiūra, civilinės atsakomybės draudimas.
Ar brangios detalės, viską galima rasti Lietuvoje?
Dalys baisiai brangios ir Lietuvoje jų nėra. Yra kelios įmonės parduodančios kiniškus dviračių perdarymo komplektus, bet tai – mėgėjams, bandantiems pirmą kartą patirti elektrinio transporto teikiamus malonumus. Pavyzdžiui, kokybiškas akumuliatorius paprastam dviračiui, galinčiam vien elektros energija nuvažiuoti 20 kilometrų, kainuoja apie 1000 Lt (su importo mokesčiais, bet be siuntimo kainos). Norint padvigubinti atstumą, dvigubėja ir kaina. Motoras dar tiek pat.
Ar motoroleris pateisino lūkesčius, kokie jo privalumai? Kiek galima nuvažiuoti ir kiek laiko trunka įkrovimas?
Ir taip, ir ne. Įspūdžiai buvo nepakartojami ir tai tikrai pateisino lūkesčius. Kurį laiką savo ankstesniu e-dviračiu važinėjau į paskaitas. Na, o motoroleris buvo spontaniškas projektas, bandant įsitikinti idėjos įgyvendinamumu. Akumuliatorių panaudojau skirtą dviračiui, taigi nuvažiuojamas atstumas nebuvo labai įspūdingas, tačiau gyvenant centre – pakako. Įkrovimo laikas, turint pakankamai galingą įkroviklį ir elektros įvadą, – apie 15 minučių.
Kur patartum ieškoti informacijos, norintiems patiems kažką daryti savo jėgomis?
Visa pradedančiajam reikalinga informacija yra viešai prieinama internete. Galėčiau rekomenduoti užsieniečių forumą http://endless-sphere.com/forums/ (anglų k.) arba, jei informacijos norite lietuviškos, galite aplankyti mano blogą http://e-motion. lt/ ir jo forumą.
Kokie ateities planai? Ką dar esi sumanęs pagaminti?
Kitas logiškas žingsnis – elektromobilis. Tačiau supratau, kad vieno savo jėgomis kalnų nenuversiu, todėl radau investuotoją verslui pradėti. Prisijungė ir bendramintis, pasidaręs pirmą legalų elektromobilį („3E“, Honda HR-V) Lietuvoje. Prieš kiek daugiau nei metus kartu įkūrėme įmonę, sukūrėme darbo vietų. Dabar dirbame komandoje, turime aiškius užsibrėžtus tikslus. Kuriame, gaminame ir eksportuojame elektroniką elektromobiliams ir kitoms elektrinėms transporto priemonėms bei akumuliacinėms. Dirbame siauroje srityje, bet tik taip galima daug pasiekti. Apie mus jau turbūt girdėjote iš žiniasklaidos – prieš pusmetį pastatėme pirmą elektromobilių įkrovimo stotelę Vilniuje. Tai buvo mūsų kurta dovana Vilniaus miestui.
Straipsnis iš http://www.ozonas.lt/uploads/block24/Ozonas_Nr_41.pdf