„Ekologiški produktai neturi priemaišų, todėl žmonės jų nori. Mes darėme tyrimą, po kurio paaiškėjo, kad ekologiškus produktus vartotų dauguma, tačiau daugeliui jie yra per brangūs“, – kalbėjo daugybę metų lietuvių mitybos įpročius tyrinėjantis R.Stukas.
Lieja devynis prakaitus
Pasak pašnekovo, didelės ekologiškų maisto produktų kainos neturėtų kelti nuostabos, nes ūkininkams tenka lieti devynis prakaitus, kad jų produkcija atitiktų keliamus reikalavimus.
R.Stukas pateikė pavyzdį: kopūstus auginantis ūkininkas gali juos nupurkšti priemone, kuri atbaidys kenkėjus, tuo metu ekologinio ūkio turėtojui teks samdyti pagalbininkus, kurie rankomis nurinktų daržoves puolančias kirmėles.
Be to, nuimtą derlių reikia laikyti tam itin gerai pritaikytose patalpose, antraip su juo tektų atsisveikinti. „Jeigu ekologinio ūkio savininkai neužtikrins pastovios patalpų temperatūros ir santykinio drėgnumo, produktus ims pulti bakterijos, pelėsiai, grybeliai. Labai sudėtinga išlaikyti užaugintą produkciją, ir, žinoma, brangu“, – kalbėjo pašnekovas.
Keli mitai
Profesorius pastebėjo, kad žmonės dažnai nesupranta, kas yra ekologiškas ūkis ir mano, kad pirkdami pieną, mėsą ar daržoves iš močiučių turguje maitinasi ekologiškais produktais.
„Jeigu žmogus savo darže augina daržoves, kurias tręšia tik mėšlu, nenaudodamas sintetinių trąšų, tai nereiškia, kad jis išaugino ekologišką produktą. Visas auginimo procesas turi būti ypatingas. Iš kur mes žinome, kokie ten gruntiniai vandenys, kokia dirva, gal joje yra padidėjęs medžiagų, kurių negali būti ekologiškoje daržovėje, kiekis? – teigė pašnekovas. – Ekologiškame ūkyje viskas tikrinama: ir dirva, ir vanduo, gyvuliai gali būti šeriami tik ekologišku pašaru. Reikalavimai tikrai griežti.“
Dar vienas mitas, anot pašnekovo, tai, jog ekologiškose daržovėse esą nėra nitratų. Kartais, pasak R.Stuko, ekologiškoje produkcijoje gali būti netgi daugiau nitratų, tačiau negali būti jų pertekliaus.
Rūkytų gaminių pinklės
R.Stuko teigimu, kartais, vertindami, kuris produktas saugesnis, žmonės apsigauna. Pavyzdžiui, profesorius nelinkęs peikti mėsos, kuri pardavinėjama kaip rūkyta, nors iš tiesų yra išmirkoma chemikaluose.
„Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad tradiciniu būdu rūkytas gaminys – geresnis. Tačiau kai mėsa gaminama su maisto priedais, mes tiksliai žinome, koks jų kiekis produkte, tuo metu visai pamirštama, kad dūmuose yra įvairių kancerogeniniu poveikiu pasižyminčių medžiagų, kurios gali kenkti sveikatai“, – sakė jis.
R.Stukas pabrėžė, kad rūkytų gaminių kasdien valgyti nepatariama – jie skirti tik mitybai paįvairinti.
Ūkininkų prekės lentynose neužsiguli
Prekybos tinklo „Iki“ Komunikacijos skyriaus vadovas Valdas Lopeta tikino, kad pirkėjus domina ekologiškos prekės ir ši tendencija išlieka stipri. Pasak jo, šeimos dažniau renkasi sveikesnį maistą, ekologiškas daržoves, miltus, o moterys – ekologišką kosmetiką, higienos reikmenis, buities valymo priemones.
Prekybos tinklo „Maxima“ atstovė ryšiams su visuomene Olga Malaškevičienė teigė, kad sertifikuotos ekologiškos prekės yra brangesnės, todėl jų paklausa mažesnė. Pasak jos, populiariausi „Maximose“ – ekologiški duonos ir pieno gaminiai, vaisiai bei daržovės.
O.Malaškevičienė pabrėžė, kad gyventojai mielai perka Lietuvos ūkininkų produkciją, todėl iki kitų metų tokių prekių bus galima įsigyti jau šešiose „Maximose“.
Jos teigimu, Lietuvos ūkiuose pagamintų produktų kokybė tikrinama taip pat, kaip ir visų kitų prekybos centruose parduodamų prekių. „Kokybę įrodo ir tai, kad nesulaukiame pirkėjų nusiskundimų dėl ekologiškų produktų kokybės“, – pabrėžė O.Malaškevičienė.
Pigiau nei specializuotose parduotuvėse
Prekybos centrų tinklo „Rimi“ viešųjų ryšių vadovė Raminta Stanaitytė-Česnulienė sakė, kad pirkėjai dažniausiai renkasi ekologiškus pieno produktus, duoną, kitą maistą bei higienos priemones vaikams.
„Šiuo metu ekologiškų prekių pasirinkimas yra tikrai didelis, o kainos – daugumos nežymiai didesnės nei įprastų, tačiau mažesnės nei specializuotose parduotuvėse. Ekologiškas produktas tapo prieinamas net ir tiems, kurie negali už analogišką prekę mokėti gerokai brangiau – tokių prekių gerbėjų ratas sparčiai plečiasi“, – tvirtino pašnekovė.
Pasak parduotuvių tinklo atstovės, išaugo pirkėjų poreikis ne tik ekologiškoms, bet ir prekėms „iš kaimo“. „Rimi“ tinklui priklauso šešios „Vikio“ parduotuvės, kuriose prekiaujama ūkininkų produkcija ir jų populiarumas gerokai pranoko lūkesčius.