„Paukščiai kasmet atneša milijonus nuostolių viso pasaulio aviacijai. Patekę į besisukančius lėktuvų variklius sparnuočiai ne tik juos sugadina, bet ir sukelia aviakatastrofas, per kurias žūsta žmonės. Todėl oro uostams labai svarbu turėti maksimaliai efektyvias paukščių baidymo sistemas“, – sako Simonas Šidlauskas, bendrovės „Fima“ projektų vadovas.
Pasak jo, Rygos oro uoste nuo šiol veikianti anglų gamintojo sistema „Ultima“ išsiskiria techninėmis galimybėmis. Automobilyje sumontuota sistema susideda iš garsiakalbio, kompiuterio bei centrinio bloko, taip pat atliekančio ir garso stiprintuvo funkciją.
Personalui automobiliu važinėjant po oro uosto teritoriją kompiuterinė sistema ne tik baido paukščius– ji registruoja ir statistiką, kuriose teritorijose ir kokie paukščiai buvo baidomi, kiek jų buvo ir ar jie išskrido. Tokie duomenys leidžia nustatyti paukščių baidymo efektyvumą ir atitinkamai tobulinti baidymo taktiką. Pasak S. Šidlausko, svarbus įdiegtos sistemos privalumas – skirtingais laiko intervalais ji keičia skleidžiamų garsų pobūdį. „Esmė ta, kad įprastinių baidymo sistemų skleidžiami garsai vienodi, tai būna plėšrūno – erelio arba vanago balsas. Išgirdę šiuos garsus paukščiai nuskrenda, tačiau nustojus baidyti iškart sugrįžta. Be to, į vienodą garsą jie ilgainiui pradeda nekreipti dėmesio“, – teigia jis.
Nauja sistema skleidžia stresą reiškiančius skirtingų paukščių balsus – balandžių, žuvėdrų, varnų ir kt. Anot S.Šidlausko, tyrimai rodo, kad baidoma stresiniu balsu kiekviena paukščių rūšis ilgesnį laiką vengia baidymo vietos bei nepripranta prie skleidžiamo garso. Lietuvoje bendrovė „Fima“ įprastas paukščių baidymo sistemas yra sumontavusi Zoknių kariniam aerodromui ir „Tilžės“ prekybos centrui Šiauliuose. Prekybos centrai, viešbučiai, muziejai ir kitos įstaigos tokias sistemas naudoja siekdami apsaugoti pastatų fasadus nuo paukščių teršimo.