Senais laikais beveik visi Aukštutinėje Dolpoje gyvenantys broliai dalindavosi viena moterimi, tačiau į regioną ateinant naujiems laikams ši poliandrijos tradicija pradeda išnykti.
„Taip gyventi yra lengviau, nes visas turtas lieka vienoje šeimoje. Jo nereikia dalintis tarp daugybės žmonų ir tai aš už jį atsakau“, – sakė tibetiečių dialektu kalbanti T.Sangmo per vertėją.
„Du broliai uždirba pinigus, o aš nusprendžiu, ką su jais daryti“, – pasakojo moteris.
Prieš 14 metų tekėdama už Mingmaro ji žinojo, kad jaunesnysis sutuoktinio brolis Pasangas, kuriam tuomet buvo 11-ka, su laiku taip pat prisijungs prie jų šeimos – tokios prieš šimtmečius gyvavusios tradicijos iki mūsų dienų išliko tik keliuose atokiuose Himalajų kaimeliuose.
Dabar jų šeimoje auga trys aštuonerių, šešerių ir ketverių metų sūnūs.
„Norėjau pasidalinti šia santuoka su broliu, kad gyvenimas mums abiems būtų lengvesnis“, – sakė 25-erių Pasangas savo namuose Simeno kaimelyje 4 tūkst. metrų aukštyje virš jūros lygio, už penkių dienų kelio pėsčiomis nuo artimiausio miesto.
Tradiciškai Aukštutinės Dolpos gyventojai užsiima prekyba, varydami Tibeto druskos ir lygumų ryžių kroviniais nešinus jakus.
Kalnuose, kur dirbamos žemės ploteliai ir ūkiai yra labai mažai, poliandrija leidžia išsaugoti šeimos turtą ir maisto atsargas nepadalintus, kad jų užtektų būtiniausiems šeimos poreikiams patenkinti.
Paprastai santuokos yra sudaromos šeimų sutarimu, išrenkant žmoną vyriausiam šeimos sūnui, kurią jaunėliai turi galimybę vesti vėliau.
Kai kuriais atvejais žmonos užsiaugina savo būsimus vyrus, o jiems subrendus pradeda su jais lytinį gyvenimą.
„Pavydo čia nėra...“
Kitaip nei daugelis vyrų konservatyviajame Nepale, kurio gyventojų daugumą sudaro hinduistai, poliandrinėse santuokose gyvenantieji nesikrato namų ūkio darbų – jie padeda gaminti maistą, auginti vaikus, o moterys čia valdo šeimos pinigus.
Senais laikais beveik visi Aukštutinėje Dolpoje gyvenantys broliai dalindavosi viena moterimi
Poliandrija taip pat padeda reguliuoti gimstamumą šiuose kraštuose, kadangi moters nėštumų skaičius yra ribotas, nepriklausomai nuo to, kiek vyrų ji turi.
Tokiose šeimose paprastai neskirstoma, kuris iš vyrų yra biologinis vaiko tėvas, vaikai savo tėvelius ir dėdes vadina tėvais.
Poliandrija sugriauna daugelį Vakarų pasaulio seksualinių tabu, neretai net sukeldama prašalaičių pavydą, tačiau vietiniams tai – natūralus ir naudingas elgesio modelis.
Trisdešimtmetė Shitar Doje už savo 37-erių metų vyro Karmos ištekėjo prieš dešimtmetį. Karmos jaunesnysis brolis Pema prie šeimos prisijungė po kelių metų, baigęs budizmo filosofijos studijas.
„Jeigu kada nors būna taip, kad namuose esame visi tuo pačiu metu, tada su mano žmona miega mano vyresnysis brolis“, – kalbėjo 30-metis Pema.
„Mano atveju jokio pavydo nėra. Nesijaučiu blogai dėl to, kad, mano broliui esant namuose, žmona būna su juo. Jeigu jausčiau pavydą, tada eičiau ir vesčiau ką nors kitą“, – kalbėjo Pema.
Gyvenimas už 500 kilometrų nuo sostinės Katmandu nutolusioje Aukštutinėje Dolpoje ir kartu ir paprastas, ir sudėtingas.
Sanitarinės sąlygos čia yra prastos, šiuolaikė sveikatos priežiūra neegzistuoja, o moterys ištisomis dienomis skaldo akmenis laukuose arba pluša rinkdamos derlių po kepinančia saule.
Anot olandų labdaros organizacijos SNV, turinčios gerus ryšius su šiuo regionu, gyvenimo trukmė čia yra tik 48 metai vyrams ir 46 – moterims.
Geriausiai poliandrinis modelis tinka toms šeimoms, kuriose broliai dirba skirtingus darbus – vienas prižiūri gyvulius, kitas padeda žmonai laukuose, o trečias keliauja su prekybininkų karavanais.
„Mes laikomės eilės dalindamiesi lova .....“
60-metė Thajom Gurung, gyvenanti atokiame Saldango kaime, savo vyro Choldungo neteko prieš 30 metų – jis mirė nuo vėžio.
Tačiau ji jau buvo ištekėjusi už abiejų jo vyresnių brolių ir dabar gyvena su vienu dar gyvu broliu 67-erių Choyocapu.
„Kai mes visi kartu esame name, laikomės eilės, kada gultis su žmona – nė vienas dėl to nesijaudina“, – sakė Choyocapas.
Dar neseniai Viršutinė Dolpa, būdama izoliuota, išlaikė savo tradicinį gyvenimo būdą, kuris kitose vietose nunyko, bet dabar didėjantis turistų domėjimasis atneša šiuolaikinės civilizacijos reiškinių.
Ant akmeninių namų stogų, kur anksčiau plevėsuodavo tik maldoms reikalingos vėliavos, dabar iškeltos palydovinės televizijos lėkštės. Todėl dabar Dolpos gyventojai gali stebėti kaip žmonės gyvena kitur, kur romantika įsivaizduojama visiškai kitaip negu jų pasaulėlyje.
SNV nurodo, kad jei ankstesnės kartos laikais 80 procentų namų ūkių praktikavo poliandriją, dabar taip gyvena kas penktas; manoma, kad ši tradicija išnyks per dvi kartas.
„Poliandrija padeda išsilaikyti šeimai, kai gyvenimas yra sunkus, – aiškino Choyocapas Gurungas. – Kai yra daug brolių, namų ūkis yra stipresnis, vaikų ateitis geriau užtikrinama“.