Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Kaip tėvams padėti vaikui, socialiniuose tinkluose patiriančiam patyčias?

Tai, ką vaikai ir paaugliai veikia socialiniuose tinkluose ir kitose vietose internete, dažnai lieka nematoma ir nežinoma jų tėvams ir kitiems jiems artimiems suaugusiems. Tuo tarpu tyrimai rodo, kad kas penktas Lietuvos vaikas nuo 11 iki 15 metų patiria patyčias virtualioje erdvėje.
Patyčios
Patyčios / 123rf.com nuotr.

Elektroninės patyčios skaudina

„Vaikų linijos“ interneto svetainėje esančiame forume vaikai dažnai tarpusavyje dalijasi nemaloniomis patirtimis internete ir ieško pagalbos. „Man pastoviai į Ask.fm‘ą rašinėja kažkoks anonimas ir nemaloniausia tai, kad tos žinutės būna labai pasityčiojančios“, – prisipažįsta viena mergina. „Ir mokykloje, ir facebook‘e vis sulaukiu bjaurių komentarų dėl to, jog turiu strazdanų...“, – pasakoja kitas berniukas. „Susipykau su „drauge“... Ir ji sugalvojo man atkeršyti per facebook... Ji dalinasi mano foto ir po jomis rašo bjaurius komentarus“, – rašo dar viena paauglė.

Nedrįsdami kreiptis pagalbos į suaugusius arba bijodami, kad dėl patirtų patyčių internete tėvai iš viso uždraus naudotis internetu, vaikai bando patys susitvarkyti su agresyviu bendraamžių elgesiu virtualioje erdvėje.

Vis dėlto vaikų skambučiai ir laiškai į „Vaikų liniją“ atskleidžia, kad vaikams, susidūrusiems su patyčiomis internete, labai reikalinga suaugusiųjų pagalba, – pastebi „Vaikų linijos“ psichologė Jurgita Smiltė Jasiulionė.

Ne bausti, o padėti

„Kartais suaugusiems atrodo, kad jie negali padėti savo vaikams, susidūrusiems su sunkumais internete, nes vaikai yra geresni virtualios erdvės ekspertai. Vis dėlto vaikų skambučiai ir laiškai į „Vaikų liniją“ atskleidžia, kad vaikams, susidūrusiems su patyčiomis internete, labai reikalinga suaugusiųjų pagalba, – pastebi „Vaikų linijos“ psichologė Jurgita Smiltė Jasiulionė. – Tikrai nėra būtina, kad suaugęs būtų visažinis, galintis iškart pasakyti sprendimą, ką daryti sulaukus nemalonaus komentaro po nuotrauka ar kaip pašalinti netikrą socialinio tinklo paskyrą. Svarbiausia, kad vaikai jaustų ir žinotų, jog gali kreiptis į tėvus ar kitą jiems artimą suaugusį ir kad nebus nubausti už „bevertį sėdėjimą internete, per kurį – vienos bėdos“, kaip kartais sako suaugusieji.“

Jei vaikas susidūrė su patyčiomis socialiniame tinkle ir prašo jūsų pagalbos:

  • Pirmiausia svarbu kuo aiškiau suprasti, kas vyksta: iš ko vaikas patiria patyčias, iš pažįstamo ar nepažįstamo žmogaus, kokius komentarus ar kitokio pobūdžio agresyvų elgesį patiria, kiek laiko tai trunka.
  • Išsaugoti įrodymus – kartu su vaiku prisėdus prie socialinio tinklo paskyros padaryti ekrano nuotraukas („print screen“), kuriose matytųsi įžeidūs komentarai, nuotraukos ar kitos patyčių apraiškos.
  • Kreiptis į socialinio tinklo administraciją – paprastai kiekviename socialiniame tinkle yra galimybė apie netinkamą kitų vartotojų elgesį pranešti puslapio administracijai.
  • Pasigilinti į konkretaus socialinio tinklo saugumo ir privatumo nustatymus bei drauge su vaiku pasirūpinti didesniu jo paskyros saugumu.
  • Jei elektronines patyčias vaikas patiria iš pažįstamo bendraamžio, pavyzdžiui, bendraklasio, verta apie šį atvejį paminėti mokyklos darbuotojams, prieš tai su vaiku sutarus dėl kreipimosi į juos.

Emocinės paramos tarnyba „Vaikų linija“ vykdo kampaniją „Patyčių muziejus“. Kviečiame visus suaugusiuosius padėti išklausyti vaikus. Šiuo metu „Vaikų linija“ gali atsiliepti į 1 iš 7 vaikų ar paauglių skambučių. Apsilankykite interneto svetainėje www.patyciumuziejus.lt ir paaukokite „Vaikų linijai“, kad kuo daugiau vaikų būtų išklausyti, sulauktų pagalbos ir patyčios virstų istorija.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Tyrimas: lietuviams planuojant kalėdinio stalo meniu svarbiausia kokybė bei šviežumas
Reklama
Jasonas Stathamas perima „World of Tanks“ tankų vado vaidmenį „Holiday Ops 2025“ renginyje
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos