Sraigtasparnis – ypatinga transporto priemonė. Ji turi begalę pranašumų prieš lėktuvą: jis mažesnis tiek dydžiu, tiek svoriu, turi galimybę pakilti ir nusileisti vertikaliai, gali skristi žemiau ir lėčiau negu lėktuvas, o pati išskirtiniausia sraigtasparnių savybė yra ta, kad jie gali tiesiog „kyboti“ ore nejudėdami nei į priekį, nei atgal, aukštyn ar žemyn.
Dėl jų galimybės sulėtinti greitį, sustoti, skristi atgal ar į šoną (ir taip išvengti audros ar greičiau pasiekti saugią užuovėją), sraigtasparniai yra pripažinti saugiausia oro transporto priemone, skrendant blogomis oro sąlygomis. Visos šios sraigtasparnių eksploatacinės savybės tikrai žavi – ir kas gi nenorėtų leistis į smagų nuotykį ir „pakyboti“ virš miesto, saulei besileidžiant?
Vienmotoriai ar daugiamotoriai?
Sraigtasparniai skirstomi į dvi grupes – vieno ir dviejų keliamųjų sraigtų. Vieno keliamojo sraigto sraigtasparniai gali skirti tik tam tikromis „sraigtasparnių linijomis“, kurios yra nubraižytos virš miesto saugumo tikslais, jeigu sugestų vienas variklis.
sraigtasparniai yra pripažinti saugiausia oro transporto priemone, skrendant blogomis oro sąlygomis
Dviejų keliamųjų sraigtų sraigtasparniai yra kur kas galingesni: gali skristi didesnius atstumus, su daugiau keleivių, o sugedus vienam iš variklių, gali skristi toliau, kol ras nusileidimui tinkamą vietovę.
Tai nereiškia, kad vieno keliamojo sraigto sraigtasparniai yra mažiau saugūs negu dviejų. Tai reiškia, kad tai tiesiog dvi skirtingos oro transporto priemonės, ir jeigu jos yra valdomos saugiai, atidžiai ir protingai, tuomet galimybių nutikti nelaimei lieka labai mažai.
Populiarūs ar augantys?
Pagal bendrą statistiką, pasaulyje yra apie 45 tūkst. civilinių ir karinių sraigtasparnių. Pagal „Honeywell“ įmonės atliktą rinkos analizę, nuo 2010 iki 2014 metų rinka pasipildė 4300-ais sraigtasparnių.
nuo 1944 m. sraigtasparniais išgelbėtų žmonių skaičius šią dieną jau gerokai viršija 3-is mln
Per ateinančius ketverius metus planuojamas rinkos augimas bus tarp 10 ir 22 proc., o tai reiškia, jog naujų sraigtasparnių skaičius rinkoje turėtų išaugti net iki 5-ių tūkst.
25 proc. šių naujų sraigtasparnių kelsis į Europą, 32 proc. pasidalins tarp Artimųjų Rytų ir Afrikos, 28 proc. papildys Lotynų Amerikos sraigtasparnių parką, 20 proc. pasieks Azijos ir Ramiojo vandenyno regioną, o apie 18 proc. keliaus į Šiaurės Ameriką.
Naudingi ar unikalūs?
Sraigtasparniai daugiausiai yra naudojami turizmui, infrastruktūros plėtrai, o taip pat medicinos ir gelbėjimo reikmėms.
Dėl savo unikalios galimybės kilti ir leistis vertikaliai, sraigtasparniai gali pasiekti itin nuošalias vietoves, o nuo 1944 m. sraigtasparniais išgelbėtų žmonių skaičius šią dieną jau gerokai viršija 3-is mln.
Naftos pramonės, teisėsaugos ir žinių bei televizijos industrijos taip pat yra populiariausių sraigtasparnių naudotojų sąraše.
Sraigtasparniai gali lengvai pakelti ir nuskraidinti sunkius daiktus, tokius kaip statybų blokai, dideli kiekiai vandens ugniai gesinti arba technika, kurią sunku gabenti iš vienos vietos į kitą.
Didžiausias kada nors sukurtas ir naudotas sraigtasparnis buvo rusiškas „Mil Mi-12 Homer“, pagamintas 1968 m. Jis galėjo pakelti 40 204 kg į 2 255 m aukštį.
Kitokie ir žavūs?
Sraigtasparniai, kaip ir jų „pusbroliai“ lėktuvai, yra puikiai naudojami oro transportui, bet tuo pačiu jie turi itin unikalių bruožų, kurie verčia nusišypsoti. Pavyzdžiui, sraigtasparniai yra kur kas triukšmingesni ir vibruoja kur kas daugiau negu lėktuvai.
Jeigu sraigtasparniai nebūtų taip gerai suprojektuoti ir pagaminti, nuo vibracijos ore jie tiesiog subyrėtų. Sraigtasparniai yra kur kas lėtesni, tačiau jais taip pat galima skristi per vandenynus (žinoma, pildant degalus skrydžio metu).
Projekto partnerio turinys