Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Lietuvos vaikai ir mokytojai kurdami interaktyvius žemėlapius taiko pažangiausias technologijas

Kūrybingų mokinių ir mokytojų rankose skaitmeninis žemėlapis pavirsta unikalia erdve, apjungiančia faktus, įvykius, idėjas, vaizdus ir iliustracijas iš įvairiausių sričių, tokių kaip geografija, istorija, biologija, statistika, ekonomika, sociologija, ekologija, net muzika ar literatūra. Naudodami pažangias, lengvai valdomas ArcGIS priemones – pasirinktą temą praturtinę bei papildę asmenine patirtimi, aktualia informacija ir vizualiomis iliustracijomis, galime sukurti unikalią istoriją – žemėlapio pasakojimą.
Žemėlapių konkursas
Žemėlapių konkursas / Asmeninio archyvo nuotr.

Net 77 tokių žemėlapių pasakojimų šiemet sulaukė jau šeštasis GIS mokyklos rengiamas konkursas „Mano žemėlapis Lietuvai“. Ir ne vien mokinių darbų, bet ir mokyklų projektų – iniciatyvų, kuriose mokyklos bendruomenė, mokytojai, mokiniai ir net jų šeimos susijungė bendrai veiklai (ekskursijai, eksperimentams), o šios veiklos eigą ir rezultatus perteikė interaktyviais žemėlapiais. Visi konkurso dalyviai buvo apdovanoti žemėlapių kūrėjo marškinėliais bei diplomais, o geriausieji „National Geographic“ metinėmis žurnalų prenumeratomis. Su konkurso prizininkų darbais susipažinti galite apsilankę šioje galerijoje.

„Šiuolaikiniai žemėlapiai yra unikali duomenų vizualizavimo ir analizės forma, turinti išskirtinę savybę – lengvai, estetiškai ir suprantamai perteikti bei apibendrinti didelius informacijos kiekius. Šių dienų žemėlapių kūrimo technologija apima ne tik žemėlapius, bet ir tekstinę informaciją, nuotraukas, video, kt. išraiškos priemones – įdomias ir lengvai suprantamas XXI amžiaus vaikui. Labai džiugu, kad Lietuvos moksleiviai jau mokykloje gali pradėti pažintį su geografinėmis informacinėmis sistemomis (GIS), kurti įdomius žemėlapių pasakojimus ir ugdyti išskirtines kompetencijas, kurios, net neabejoju, bus labai vertingos jų profesiniame kelyje, – sako GIS mokyklos kuratorė Ernesta Asanavičienė.

Asmeninio archyvo nuotr./Mokiniai kuria skaitmeninius žemėlapius
Asmeninio archyvo nuotr./Mokiniai kuria skaitmeninius žemėlapius

Žemėlapių kūrimas mokykloje – įdomu, nesudėtinga ir nemokama

Pažintis su geografinėmis informacinėmis sistemomis prasideda nuo iniciatyvaus mokytojo. Praturtindami geografijos, informacinių technologijų, istorijos, biologijos ar net muzikos pamokas, mokytojai įtraukia į jas ir papildomą veiklą su žemėlapiais.

„Smagu, kad turime mokinių, kurie nori išmokti naudotis GIS bei kurti žemėlapius. Patiko, kad pavyko integruoti ne vieną mokomąjį dalyką ir panaudoti šias žinias dirbant su GIS. Visada smagu rasti bendrų idėjų ir minčių su mokiniais ir kolegomis, nes kiekvienas mokytojas pažiūri į iškeltą idėją iš savo dalyko pusės, tai labai praturtina projektą, suteikia vaikams galimybę pažvelgti į problemą skirtingais aspektais, kritiškai mąstyti. Tikiuosi, kad ir kitais metais pavyks paskatinti daugiau mokinių dalyvauti konkurse „Mano žemėlapis Lietuvai“, nes tai įdomu, smagu ir prasminga“, – sako Juodšilių Šilo gimnazijos geografijos mokytojas Povilas Balesinovas.

„Mūsų mokiniai lanko būrelį ,,Gaublys. Žemė“, kuriame išmoksta dirbti profesionalia ArcGIS žemėlapių kūrimo platforma. Žinoma, reikia mokinius sudominti, įžiebti tą kūrybinę ugnelę, kad jie patikėtų naujausių technologijų galimybėmis, o jau tada mokiniai su užsidegimu kuria įdomius žemėlapių pasakojimus. Jie taip įsitraukia, kad lanko šį būrelį kasmet ir ieško idėjų naujiems žemėlapių pasakojimams kurti“, – įspūdžiais dalinasi Vilniaus Jeruzalės progimnazijos geografijos mokytoja Aurelija Kuckaitė, šių metų konkursui padėjusi parengti net 11 žemėlapio pasakojimų.

Asmeninio archyvo nuotr./Moksleivių darbai
Asmeninio archyvo nuotr./Moksleivių darbai

Konkurso debiutantė, Palangos Senosios gimnazijos auklėtinė, Mūza Svetickaitė džiaugiasi, jog konkursas „Mano žemėlapis Lietuvai“ jai suteikė galimybę įvaldyti GIS technologijas ir savo darbe susieti sritis, kurias labiausiai mėgsta: istoriją, geografiją, literatūrą, dizainą. „Iš pirmo žvilgsnio galima pamanyti, kad žemėlapių kūrimas yra gan sausa ir ribota sritis, apimanti tik topografiją, geografines koordinates, objektų žymėjimą ir pan. Tačiau „ArcGIS StoryMaps“ leidžia pasakoti interaktyvias istorijas ir pakviesti žiūrovą virtualiai pakeliauti po tam tikrą kraštą ar istorinį laikotarpį ne tik sekant trajektorijas žemėlapyje, bet ir gilinantis į pasakojimus, nuotraukas ar vaizdo įrašus. Taip sukuriama interaktyvi patirtis, neapsiribojanti tik vienu formatu ir leidžianti į tą pačią istoriją pažvelgti iš įvairių perspektyvų. Kai dalyvaudama konkurse „Mano žemėlapis Lietuvai“ išmokau naudotis šia technologija, planuoju parengti ne vieną pasakojimą, susijusį su istorija, įdomiomis asmenybėmis ir geografija, nes tokių interaktyvių žemėlapių kūrimas – tikrai labai smagus procesas, leidžiantis pajusti temą ir pateikti ją iš įvairių pusių“.

Konkurso idėją apibendrina ir atskleidžia Marius Mikelionis iš Vilniaus licėjaus: „Konkurse dalyvauju tiek pat metų, kiek šis konkursas vyksta, t. y. dar nuo 6 klasės, 6 metus. Kiekvienas dalyvavimas konkurse jau yra laimėjimas, nes visada sužinau kažką naujo, patobulinu įgūdžius ir šiaip linksmai praleidžiu laiką nagrinėdamas temas, kurios man įdomios. Vienas iš labiausiai patinkančių dalykų – laisvė kurti, ką nori, bei gauti pagalbos iš profesionalų, iškilus problemoms. Na, ir šiaip kurti žemėlapius man patinka, nes GIS sujungia mano vienus mėgstamiausių dalykų – geografiją ir matematiką (man ypatingai patinka statistika). Kiekvienais metais konkurse stengiuosi išbandyti kažką naujo, kad neužsistovėčiau vietoje ir šiaip, kad būtų įdomiau“, – savo įspūdžiais dalinasi daugkartinis konkurso „Mano žemėlapis Lietuvai“ laureatas šiais metais parengęs darbą apie švietimo sistemą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos