Moteriškos rankinės – mados fenomenas

Turbūt kiekvienas pažįstame bent po vieną tokią moteriškos lyties atstovę, sunkiai galinčią bent šimtą metrų viešumoje nueiti be rankinės. Kai kas juokauja, kad taip yra todėl, jog moteris rankinėje dažnai nešiojasi pusę savo gyvenimo, kiti – jog moteris tiesiog sutverta kažką nešti – juk ne visoms priimtina laikyti rankas kišenėje. Galima juokauti daug, tačiau akivaizdu, kad rankinė – kiekvienai moteriai tiesiog būtinas atributas, įprasminantis tiek, stilių, tiek mados ir praktiškumo pojūtį, tačiau, ar taip buvo visada? Nuo kada moteris tapo tarsi suaugusi su įvairaus dydžio odiniais, medžiaginiais, megztais įvairaus dydžio krepšeliais, skirtingo ilgio rankenomis? Žvilgtelėkime į moteriškos rankinės istoriją.
Niujorko gatvės stilius
Niujorko gatvės stilius / Vida Press nuotr.

Šiandieninės rankinės prototipu galima laikyti ant ilgo pagalio parištą, per petį permestą maišelį, kuriame tiek klajokliai vyrai, tiek moterys keliaudami gabendavosi savo svarbiausius daiktus, daržovių, grūdinių kultūrų sėklas, maistą. Dar senosiose civilizacijose vyrai ir moterys nešiodavosi nedidelius krepšelius, kurie praversdavo piniginiuose mainuose, renkant uogas, grybus ar tiesiog nešant asmeninius daiktus. Keitėsi krepšelių dizainas, radosi odiniai su sagtimis, praveriamomis virvelėmis, prisegami prie diržo vyriški krepšeliai, skirti žvejybos ir kitiems reikmenims. Dar gilioje senovėje moterys buvo linkusios juos dekoruoti, puošti kailiu ar odos raižiniais. Vis dėlto, rankinių, krepšelių, kaip garderobo aksesuaro, era prasidėjo tik viduramžiais, o išpopuliarėjo – Renesanso laikais. XV a. daugelyje tautų rankinė buvo tradicinė dovana jaunajai vestuvių proga. Ant tokių, dažnai odinių krepšelių, būdavo išraižomos gražiausios meilės istorijos. Netrukus rankines imta dekoruoti akmenimis, šilku, raižiniais, siuviniais, karoliais. Krepšeliuose kilmingos damos laikydavo grožio priemones, sau brangius daiktus, tokius kaip veidrodėliai ar pudrinės. Laikui bėgant, išryškėjo skirtumai tarp rankinių ir piniginių.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Auksinė tinklinė rankinė
AFP/„Scanpix“ nuotr./Auksinė tinklinė rankinė

Jau XVII a. kilmingų damų gyvenime rankinės vis dažniau praversdavo susidedant ten siuvimo, rankdarbių gamybos reikmenis. Rimtesni rankinių dizaino pasikeitimai išryškėjo jau Viktorijos laikais, kada moterų drabužiai vis labiau gludo prie kūno ir ėmė stokoti vietos kišenių įsiuvimui. Taip atsirado maži, kompaktiški rankinukai, į kuriuos moterys dėdavo kvepalus, vėduokles, kitus dekoratyvinius daiktus. Netrukus imta rankines derinti ir prie konkretaus drabužio, siūti būtent kaip tam tikrų suknelių aksesuarą. Prieš tai dažniausiai vyravusį maišelio su virvelėmis modelį papildė plokščių formų rankinės, jau primenančios šiandieninius modelius. Merginos ir moterys rankines ėmė siūti pačios, tuometiniai žurnalai ir leidiniai mirgėjo nuo pavyzdinių rankinių modelių. XX a. pradžioje reta miesto moteris bent trumpam namus palikdavo be rankinės.

Moteriškos rankinės tapo neatskiriama garderobo dalimi ir toli gražu ne sėkloms ar vaistams nešti. Būtent rankinėje moderni moteris pradėjo nešiotis ir cigaretes, ir akinius nuo saulės. Pamažu kito ir rankinių tekstūra bei formos. II-ojo Pasaulinio karo laikotarpiu imta masiškai gaminti rankines, skirtas nešioti per petį, o šimtmečiui persiritus į antrąją pusę išpopuliarėjo milžiniški paplūdimio stiliaus krepšiai, derantys su laisvu, neįpareigojančiu hipišku stiliumi. Rankines masiškai gamino ir didžiausi pasaulyje mados bei dizaino namai, tokie kaip Gucci, Prada, Louis Vuitton, Fendi ir kiti. Moderni moteris suprato, kad jos spinta per didelė vienai rankinei, todėl joje turi atsirasti po rankinę kiekvienai progai.

„Scanpix“ nuotr./Paryžiaus aukštosios mados savaitės viešnios rankinė
„Scanpix“ nuotr./Paryžiaus aukštosios mados savaitės viešnios rankinė

Mada praeina ir sugrįžta su naujais vėjais. Taip pat ir rankinių mada. Keičiasi jų dydžiai ir stiliai, rankenų ilgiai. Jei dar visai neseniai miniatiūriškumas buvo populiarumo viršūnėje, tai šiandien bene populiariausias rankinių tipas – didžiuliai kvadratiniai odiniai krepšiai, minimalistinės tekstūros, dažnai be dekoro, net be užtrauktukų ar sagių. Tiesa, jaunimas odines rankines dabar vis dažniau pakeičia paprastu, nuotaikingai išpieštu ar nudažytu lininiu maišu. Trumpai tariant, galima išskirti kelis pagrindinius šiuolaikinių rankinių dizaino tipus. Tai „didelis ir nepatogus“ tipo krepšys, ypač mėgstamas jaunų menininkų, į rankinę sutalpinančių pusę savo tapybos kambario. Kitas populiarus tipas – „dizainerio krepšys“ – taip pat didelių gabaritų rankinė, kurią renkasi pasitikėjimo savimi nestokojančios moterys.

Voko tipo rankinės šiandien taip pat kaip niekad populiarios ir yra paprastai skirtos kompiuteriui arba sąsiuviniams nešti. Ir tai tik keletas pagrindinių „ant bangos“ esančių rankinių tipų. Tokias mados tendencijas patvirtina ir didžiausios internetinės parduotuvės Lietuvoje Pigu.lt atstovai. Tiesa, reikėtų paminėti, kad šiandieninis žmogus labiau nei bet kada vertina tai, kas ekologiška, tikra, pagaminta namų sąlygomis. Nenuostabu, kad randasi vis daugiau nedidelių butikų, vardinių parduotuvėlių, kuriose pardavinėjami dizainerių rankų darbo odos gaminiai, tarp kurių ir rankinės. Tokie gaminiai be abejonės garantuoja ilgaamžiškumą, patvarumą ir iš mados sunkiai išeinantį stilių.

Vida Press nuotr./Paryžiaus mados savaitės gatvės stileivų aksesuarai
Vida Press nuotr./Paryžiaus mados savaitės gatvės stileivų aksesuarai

Visos rankinių mylėtojos, besidominčios rankinių dizaino istorija, bent kartą gyvenime turėtų apsilankyti bene žymiausiame pasaulyje rankinių muziejuje Olandijoje, Amsterdame, kuriame eksponuojama daugiau nei pusketvirto tūkstančio rankinių iš įvairių istorinių laikotarpių. Patys seniausi eksponatai siekia dar XVI a. Tai tarsi didelė dalis mados evoliucijos arba kaip šiuolaikinės moteriškos rankinės senų giminaičių albumas, kurį kiekvienai damai verta pavartyti.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis