„TV Globo“ šokėja pravarde „Globeleza“ – pagal televizijos pavadinimą ir portugališką žodį „gražuolė“ – išrenkama kiekvienais metais. Ji visuomet būna jauna, graži, juodaodė, gerai šokanti sambą.
Nuo pat pirmojo savo pasirodymo 1991 metais „Globeleza“ šokdavo beveik visiškai nuoga – tik su aukštakulniais, žėrinčiais žvyneliais ir keliais blizgančių dažų potėpiais.
Tad šiemetinės mūzos – Erikos Mouros – pristatymas praėjusį mėnesį su prašmatniais, net kulkšnis siekiančiais folkloro stiliaus kostiumais tapo nacionaline naujiena.
Laikraščiai mirgėjo tokiomis antraštėmis: „Pirmą kartą „Globeleza“ apsirengusi“, „Kas aprengė „Globeleza“?“
Kaip bebūtų, naujoji „Globeleza“ išvaizda yra tik vienas iš daugelio besikeičiančios moralės Brazilijoje ženklų.
Nedalyvaus šventėje?
Naujasis Rio de Žaneiro meras Marcelo Crivella, išrinktas pernai, šalį apėmus konservatyvizmo bangai, kaip pranešama, karnavale net nedalyvaus.
Tai dar nepatvirtinta, bet miesto kultūros sekretorius sakė, kad penktadienį M.Crivellos vardu įteiks miesto raktus karnavalo karaliui Momo, kuriuo sambos entuziastai paprastai išrenka kokį nors stambų, linksmą vyrą.
Karnavalas yra didžiausias metinis Rio de Žaneiro renginys, pritraukiantis apie milijoną turistų, tad mero nedalyvavimas gali atrodyti keistai.
M.Crivella, kurio dėdė milijardierius įkūrė penkiasdešimtininkų Visuotinę Dievo Karalystės Bažnyčią, būtų pirmasis pirmajame savo kadencijos karnavale nedalyvavęs meras. Jo pirmtakas Eduardo Paesas, priešingai, atrodydavo laimingiausias su alaus bokalu ir tambūrinu rankose.
Tuo tarpu kitas buvęs meras, Cesaras Maia, laikraščiui „O Globo“ sakė: „Suprantu, kad dėl jo religijos jam nepatinka šokti sambą, ... bet jo dalyvavimas ... yra privalomas.“
Nebe sekso objektai
Tačiau labiausiai moralę veikia ne dešiniųjų atstovas M.Crivella, o kairiųjų spaudimas.
„Globeleza“ jau seniai kritikuoja aktyvistai, kurie mano, kad jos nuogumas tik įtvirtina populiarius vaizdinius apie juodaodes moteris kaip sekso objektus. Aktyvistus papiktino ir epizodas 2014 metais, kai „Globo“ išrinkta šokėja sulaukė kritikos socialinėje žiniasklaidoje dėl esą pernelyg tamsios odos. Kitais metais buvo išrinkta šviesesnės odos E.Moura.
„Globo TV“ nesureikšmino šiemetinio sprendimo aprengti šokėją ir pasakė tik tai, jog norėjo „praturtinti“ personažą ir jog „šilta visuomenės reakcija rodo, kad pasirinktas teisingas kelias“.
Tačiau Luana Genot, kuri įsteigė rasinės lygybės nepelno organizaciją „ID_BR“, džiūgavo: „Už tokį dalyką juodųjų feministų judėjimas kovojo metų metus.“
Keičiama muzika
Kitas mūšis verda dėl muzikos. Su seksualiniu priekabiavimu kovojantys feministai pasiūlė naują karnavalo himną, kuriame tradiciniai ritmai derinami su pagarbos pažadu: „Nesvarbu, ką vilki, neliesiu tavęs be tavo leidimo.“
Taip pat vyksta įnirtingi debatai dėl numanomo seksizmo ir rasizmo kai kuriose klasikinėse karnavalo dainose, pavyzdžiui, dėl politinį krūvį turinčio mišrios rasės moterų pavadinimo „mulata“ vartojimo.
Kelios iš gatvių karnavalo grupių, vadinamų „blocos“, išbraukė tokias dainas iš savo repertuaro.
Debora Thome, kuri įsteigė feministų grupę „Mulheres Rodadas“, sakė, kad padėtis keičiasi.
„Tai naujas dalykas. Daug žmonių kalbėjo apie tai metų metus, bet ne tiek daug kiek dabar, – sakė ji. – Savo grupėje mes leidžiame apie 10 dainų, renkamės moterų dainuojamą ar moterų parašytą muziką su įgalinančiais ar linksmais žodžiais.“
Tačiau karnavalo kompozitorius veteranas Joao Roberto Kelly, tarp kurio sambos hitų yra galbūt nesubtiliai pavadinti „Menino Gay“ („Berniukas gėjus“) ir „Maria Sapatao“ („Lesbietė Marija“), kaltina feministes gadinant šventę.
„Tokios cenzūros nemačiau nuo diktatūros laikų“, – kalbėdamasis su dienraščio „O Estado de S.Paulo“ žurnalistais piktinosi jis.