Šiandien technologijos yra prasiskverbusios į visų žmonių kasdienybę. Tik
vieni yra paprasti jų vartotojai, o kiti – kuria tas technologijas ir keičia visų gyvenimus. Ko gero, daugelis norėtų, kad jų vaikai būtų pastarojoje stovykloje. Viena yra žaisti kompiuterinius žaidimus, bet visai kas kita – kai vaikas pabando suprogramuoti bent paprastą žaidimą. Galima leisti vaikui lenktyniauti radijo bangomis valdomu žaisliniu automobiliu, o galima jam nupirkti programuojamą ir išmaniuoju telefonu kontroliuojamą robotuką. Juk net surinkus ar išardžius paprastą stalinį kompiuterį, technologijos niekada nebeatrodys magiškos ir neperprantamos.
Pabandę tai padaryti tiek vaikai, tiek suaugusieji įgauna suvokimą, kaip kažkas veikia ir įgyja pasitikėjimo kurti. Bet kaipgi pradėti? Kuo sudominti? Pasirodo, kad ne visi technologiniai žaisliukai skirti tik vartotojiškoms pramogoms, yra daug įrenginių, kuriais galima kažko išmokti ar kažką sukurti. Todėl čia pateikiame kelis geriausius įrankius, kurie ne tik padės jauniesiems susidraugauti su technologijomis, bet galbūt paklos pamatus būsimai profesinei karjerai.
Kano kompiuteris
Kaip kiekvienas riteris pirma turėdavo išmokti pasirūpinti savo žirgu, taip ir kiekvienas ateities „google“ ar „feisbukų“ įkūrėjas pirma turi išmokti susirinkti savo kompiuterį. Su šiuo tikslu galvoje ir buvo sukurtas miniatiūrinis „Kano Computer Kit“ konstruktorius, padėsiantis vaikams greitai suprasti iš ko sudarytas kompiuteris. Šiame rinkinyje svarbiausios yra „smegenys“ – už kreditinę kortelę ne ką didesnis „Rapsberry Pi 3“ kompiuteris – mikroschema su procesoriumi, atmintimi ir visais būtiniausiais lizdais. Dėžutėje taip pat yra klaviatūra, garsiakalbis, maitinimo blogas ir korpusas. Nuotaikingai iliustruota instrukcija padės net ir visiškam pypliui susirinkti pirmąjį savo kompiuterį. „Kano“ prijungiamas prie televizoriaus ar bet kokio kito HDMI lizdą turinčio ekrano ir voila! – turime visiškai veikiantį kompiuterį, kuriuo galima bus ne tik žaisti „Minecraft“, bet ir programuoti, kurti muziką ar redaguoti vaizdo filmukus. „Kano“ svetainėje taip pat galima rasti keliolika instrukcijų, ko galima išmokyti vaikus šiuo „žaisliuku“, tačiau didžiausias lobynas – tai pats internetas, pvz., „YouTube“ filmukų portalas, kur entuziastingi tėvai dalinasi patarimais, kaip žaisti ir mokytis su „Kano“ kompiuteriu.
Sphero robotukai
Ko gero, sunku būtų rasti žmogų – seną ar jauną – nemačiusį naujausios „Žvaigždžių karų“ filmo dalies. Mačiusieji filmą turbūt prisimena nuotaikingąjį pagrindinės herojės kompanioną – robotuką BB-8. Neseniai kompanija „Sphero“ sukūrė ir pardavinėja mažesnes tokio besiridinėjančio roboto kopijas, kuriomis gali žaisti kino filmo gerbėjai. Tačiau „Sphero“ inžinieriai neapsiriboja tik žaislais – jų sukurti „SPRK+“ bei „Ollie“ robotukai yra skirti mokyti vaikus robotikos pagrindų. „SPRK+“ yra sferos formos, tuo tarpu „Ollie“ – cilindro formos. Abiejų robotų korpusai yra pagaminti iš atsparių medžiagų, kad atlaikytų bet kokius jaunųjų inžinierių sugalvotus „eksperimentus“. „SPRK+“ korpusas visiškai skaidrus, todėl vaikai gali matyti visas jos sudedamąsias dalis, tuo tarpu „Ollie“ galima nupirkti įvairių „padangų“, skirtų ritinėtis po skirtingas dangas ir perprasti paviršių trinties bei sukibimo niuansus. Abu robotus galima valdyti išmaniajame telefone įdiegta programėle. Šia aplikacija labai paprasta programuoti robotukų elgesį, pavyzdžiui, judėjimą ar apšvietimą – programėle žaisti ir mokytis gali netgi darželinukai. Entuziastai mokytojai ir tėvai jau netgi yra sukūrę ir patalpinę internete debesis pamokų, pamokančių, kaip išmokti programuoti sudėtingesnes robotukų funkcijas.
„Littlebits“ konstruktoriai
Kompanija „LittleBits“ jau kurį laiką specializuojasi kurti konstruktorius smalsiems jauniesiems inžinieriams ir būsimiesiems elektronikams. „LittleBits“ konstruktorių rinkiniai yra skirtingo sudėtingumo lygio, tad pirmuosius savo mechanizmus sukonstruoti išmoks visi, pradedant vaikais nuo 7 metų. Žaisti ir konstruoti labai paprasta, mat skirtingi elementai, pavyzdžiui, lemputės, aušintuvai ar judesio jutikliai, susikabina tarpusavyje magnetukų pagalba. Prijungus bateriją, visi „Little Bits“ elementai atgyja ir pradeda veikti kartu. Dar daugiau, „LittleBits“ detalės yra pritaikytos sujungti su „Lego“ kaladėlėmis, tad tik nuo vaikų ir jų tėvų ar mokytojų fantazijos priklausys, kokias konstrukcijas sukurs jaunieji inžinieriai. „LittleBits“ leidžia konstruoti ne tik paprastas elektros grandines ar į judesį reaguojančias sistemas, bet ir sudėtingesnius įrenginius, pavyzdžiui, muzikos sintezatorius. O naujausias rinkinys leidžia paprastus buities prietaisus paversti išmaniais. Tad viršutinė amžiaus riba žaisti ir mokytis su „LittleBits“ – tik mirtis.
"Wacom Intuos Draw" planšetė
Išgirdę žodį „planšetė“, dauguma tėvų iš karto įsivaizduoja savo atžalą įsmigusią virtualiame pasaulyje ir kiaurą dieną nepakeliančią akių nuo ekrano. Visgi ne visos planšetės yra vienodos – mat šiuo terminu yra vadinami specialūs įrankiai, skirti piešti kompiuteriu. Bene kiekvienas kompiuterinio žaidimo ar šiuolaikinės animacijos personažas ar objektas yra pieštas tokia planšete. Šis įrankis šiek tiek primena tą patį „tabletą“, tik piešimui skirta planšetė neturi ekrano – vietoje jo čia yra atskiras plotas, kuriame braukiant specialiu rašikliu, linijos, štrichai ir potėpiai iš karto pasirodo kompiuteryje įjungtoje piešimo ar grafikos programoje. Bene populiariausi įrankiai yra kompanijos „Wacom“ kuriama planšečių serija „Intuos“. Bet kuriam jaunajam dizaineriui ar pradedančiajam dailininkui geriausia rinktis nebrangų, bet pakankamai daug galimybių turintį „Intuos Draw“ modelį. Tad kitą kartą, kai jūsų atžala prašys nupirkti planšetę, prieš tardami griežtą „Ne!“, pasitikslinkite, kokios planšetės jam ar jai reikia.
Arduino sensoriai
Visiems pažengusiems, kam aukščiau aprašyti technologiniai „žaislai“ kelia juoką, verta pereiti į aukštesnę lygą ir susipažinti su „Arduino“ šeimos elektroniniais įrankiais. Trumpai tariant tai yra tarsi „LittleBits“ konstruktorius suaugusiems – su daug daugiau sujungiamų dalių ir žymiai platesnėmis galimybėmis sukurti išskirtinį elektronikos įtaisą. „Arduino“ universalios mikroschemos yra jungiamos prie kompiuterio ir programuojamos – jos veikia tarsi „smegenys“, galinčios apdoroti informaciją ir valdyti šimtus specialiai šiai platformai pritaikytų skirtingų jutiklių bei priedų. „Arduino“ tiks tiek mokiniams fizikos, informatikos ar robotikos pamokose, norintiems paįvairinti savo eksperimentus, tiek namie po darbo besikrapštinėjantiems mėgėjams, planuojantiems pagaliau paversti savo elektrinį virdulį išmaniu. Internete yra nenusakomos galybės įvairaus sudėtingumo pamokų, patarimų, instrukcijų ir idėjų, ką galima sukurti su „Arduino“ – viskam išbandyti neužtektų ir viso gyvenimo.