„Turėjome savų gudrybių. Pasigaminome ženklų su įvairiais užrašais, bendravome su žmonėmis ir siūlėme dalyvauti varžybose, mums padedant“, – sekmadienio vakarą Vilniuje skaičiuojant rezultatus, 15min.lt pasakojo A.Miloš. Tačiau paprašytas pasidalinti patarimais, kaip visai nepažįstamą vairuotoją suvilioti sustoti būtent tau, jis tik mįslingai šyptelėjo ir papurtė galvą.
Vilniaus pakraštyje pakėlę ranką šeštadienį 9 val. 5 min., jie suspėjo nukeliauti iki Lomžos Lenkijoje ir tą patį vakarą grįžti. Finišo vietą A.Miloš ir I.Brezgytė pasiekė 22 val. 16 min., taigi jiems net neprireikė poilsiui numatytų 10 valandų. Keliautojai džiaugėsi, kad vienas lenkas pavėžėjo 300 km – šioje atkarpoje jie aplankė tris kontrolinius punktus.
Laimėti vilniečių porai neabejotinai padėjo ir patirtis. Andžej autostopo varžybose startavo jau šeštą kartą, tris iš jų liko antras, o pirmą sykį kelionę baigė gerokai po nustatyto laiko – pirmadienį. Anksčiau, prireikus kur nors nuvykti ar savo malonumui, vaikinas nuolat stabdydavo pakeleivingas mašinas, dabar autostopas pasidarė kiek retesnis malonumas.
Nakvynę pasiūlė autobusiuke
Mažiau nei porą valandų nugalėtojams pralaimėjo kiti vilniečiai Robertas Pogorelis ir Dalia Linartaitė. Jie startavo šeštadienį 9 val. 15 min. ir, aplankę visus kontrolinius punktus – Varėną, Augustavą, Ostrow Mazowiecką, Lomžą bei Vilkaviškį – į Vilnių grįžo sekmadienį, 10 val. 02 min. Jie buvo priversti panaudoti poilsiui skirtą laiką, o kelyje sugaišo 14 val. 47 min. Beje, šis dvejetas pasirinko kitą iš dviejų siūlomų maršrutų nei nugalėtojai, taigi savo grupėje buvo greičiausias.
Netikėtai gautą nakvynę Robertas prisiminė su šypsena. Šeštadienio vakarą jie jau buvo grįžę iki Marijampolės, bet sutemus mašinos nebestojo, taigi teko dairytis, kur prisiglausti. Viename prie kelio stovinčiame name pamatę šviesą, keliautojai nepabūgo pasibelsti net pamatę įspėjimą apie piktą šunį. Šeimininkai išklausė nuotykių ieškotojų prašymą ir pakvietė juos prigulti… autobusiuke.
Iš viso 15min.lt pašnekovai važiavo vienuolika automobilių. Nors nemažas trasos gabalas driekėsi Lenkijoje, dažniau paveždavo lietuviai. Robertas ir Dalia stebėjosi, kad šie keikė kaimynus, tačiau sustabdyti pora lenkų paliko malonų įspūdį. Tiesa, vieną lenką jie prisimena su kartėliu – sustojęs vairuotojas pareiškė, kad veš tik vieną keliautoją, nes esą automobilio gale antram nėra vietos. Derybos buvo nesėkmingos.
Didžiausią atstumą – nuo sienos iki Ostrow Mazowieckos – jie nuvažiavo su vienu lietuviu. Ekonomisto diplomą turintis vyrukas dabar vairuoja furgoną. O ilgiausiai keliautojai buvo įstrigę Lomžoje – stabdyti mašinas mieste esą itin neparanku.
Roberto manymu, puikų rezultatą pasiekti padėjo patirtis perpus su sėkme. Prieš varžybas jis su Dalia ant didelio lapo užsirašė raides LT ir PL, kad vairuotojams iškart būtų aišku, kurlink „tranzuotojai“ traukia. Vienas lietuvis prisipažino sustojęs tik dėl santrumpos LT.
Nors autostopas Robertui nėra svetimas keliavimo būdas, varžybose jis dalyvavo pirmąkart. Dalia debiutavo prieš porą metų. Tos varžybos esą buvo gerokai sunkesnės – reikėjo keliauti palei sieną, šiek tiek įvažiuoti į Latviją. Nakvynei jos pora apsistojo Viešvilės vaikų namuose.
Negalima važiuoti nei taksi, nei draugų mašina
Treti liko suomis Mikaelis Korpela ir Simona Sadzevičiūtė. Iš viso dalyvauti varžybose užsiregistravo 38 poros, bet startavo tik 33, o sėkmingai trasą įveikė 18.
Šios mėgėjiškos autostopo varžybos Baltijos šalyse rengiamos kasmet nuo 1994–ųjų, išskyrus 1998 m. ir 2000 m. Trasos ilgis siekia maždaug 1000 km. Dalyvauti varžybose gali bet kokios sudėties dvejetai nuo 16 metų. Keliautojai gali rinktis konkrečius kelius, priklausomai nuo sustojusių vairuotojų maršruto ir savo pasirinkimo, tačiau privalo aplankyti nurodytus kontrolinius punktus, kur tam tikroje vietoje (paprastai – ant miesto ar kaimo įvažiavimo ženklo) turi užklijuoti lipduką.
Dalyviai turi važiuoti kelyje atsitiktinai sustabdytais automobiliais. Važiuojantieji maršrutiniu visuomeniniu transportu, taksi, savo ar sutarta mašina, prašantieji policijos sustabdyti mašiną ar vairuotojo – neimti varžovo, mokantieji vairuotojui už pavėžėjimą šalinami iš varžybų.