Spėju, nuo tada jūs klausėtės tinklalaidės, turbūt ir ne vienos. Spėju, kad buvo viena ar kelios tinklalaidės, kurių net negalėjote pamiršti. Šiuo metu, įvairiais vertinimais, gaminama maždaug 660 000 tinklalaidžių (tai realus, o ne mano smagiai išpūstas skaičius, siekiant pasakyti „daug“), jūsų maloniam dėmesiui siūlančių apie 28 mln. individualių epizodų (vėlgi, tai tikras skaičius; taip, kažkieno apskaičiuotas).
Pirmieji du populiariausios visų laikų tinklalaidės „Serijinis“ („Serial“) sezonai buvo parsisiųsti 340 milijonų kartų. Pasak tinklalaidžių gerbėjų, kaip laidos forma, podcast, tinklalaidė gimė 2004 metais, kuomet MTV VJ (videodidžėjus) Adamas Curry ir programinės įrangos kūrėjas Dave'as Wineris išplatino savo šou „Dienos išteklių kodas“ („Daily Source Code“) ir „Rytinės kavos pastebėjimai“ („Morning Coffe Notes“), naudodami RSS kanalą. O gal tai išties gimė 2005 metais, kai „New Oxford American Dictionary“ žodynas paskelbė žodį podcast (tinklalaidė) metų žodžiu. O gal tai gimė 2009 metais, kai stand-up'o smarkuolis Marcas Maronas pradėjo savo tinklalaidę, kurioje jis šnekino kolegas komikus ir kitas įžymybes savo garaže Kalifornijoje.
Taip debiutavo nuginkluojančiai nuoširdus bendravimo stilius, kurio viršūne tapo pokalbis su Louisu C.K,. po ketverių metų Slate'o pavadintas visų laikų geriausiu tinklalaidės epizodu. O gal tai gimė 2015 m., kai žmonės suvokė, kad buvęs situacinių komedijų serialo žvaigždė ir MMA entuziastas Joe Roganas, sukūrė ne ką kita, o tinklalaidę „Joe Rogano patirtis“ („The Joe Rogan Experience“). Joje, paties autoriaus apibūdinimu, jis tiesiog „sėdi prieš nešiojamąjį kompiuterį ir tauškia“. Ir visa tai kiekvieną savaitę perklausė po 11(?) milijonų žmonių. O gal tinklalaidės gimė gerokai seniau, 1938-aisiais, kuomet Orson'as Wellesas įrodė, kad gundantis balsas gali įtikinti jus bet kuo, net gresiančiu ateivių atvykimu. O gal tai negimė iki šių metų vasario, kol muzikos sklaidos kompanija „Spotify“ nenupirko tinklalaidžių gamybos įmonės „Gimlet Media“ už skelbiamą 230 milijonų JAV dolerių sumą. Pakankamai pinigų, kad net skeptiškiausi stebėtojai pripažintų, jog tikslinių radijo-pagal-poreikį laidų grynuoliai gali būti žiniasklaidos ateitimi, o ne tik žavia praeities atgyvena.
Gal ir keblu aiškiai nustatyti tinklalaidžių atsiradimo momentą, nes jos jau dešimtmetį yra nuolatinio tapsmo būklėje. Bet kuriuo atveju – jos jau čia. Negana to, šie kuklūs audiogabalėliai išsirutuliojo kaip žymiausia ir žaviausia naujojo amžiaus kultūrinė inovacija. Amžiuje, kai mums buvo pažadėti individualūs skraidymo aparatai ar bent jau realybės vaizdą plečiantys žiūronai, pasirodė, kad tai, ko mes iš tikrųjų troškom, yra mūsų ausyse įsikūrusių žmogiškųjų balsų palyda. Taip, šie balsai teikia mums informaciją, bet taip pat įkvėpimą, pramogas, apšvietą, emocinį įsitraukimą, draugiją, ir, visų pirma, jausmą, kad net slaptingiausiose mūsų manijose mes esame ne vieni.