Kino cenzūra tarpukario Lietuvoje cenzūravo ir bučinius, ir filmus apie revoliucijas

Atsiradus kinui, tarpukario Lietuvoje atsirado ir kino cenzūra. Iš pradžių ji nebuvo labai veiksminga, tačiau XX a. ketvirtajame dešimtmetyje veikė gana aktyviai. Kai kurių filmų cenzūra neleido rodyti išvis, kiti buvo rodomi tik iškarpius nepatinkančias vietas. Po cenzūros vėzdu Lietuvoje filmai pakliūdavo dėl įvairių priežasčių – tiek dėl „gašlių scenų“, tiek dėl revoliucinių idėjų skatinimo, tiek tiesiog dėl to, kad buvo sukurti Lenkijoje. Kita vertus, prosovietiniams ar pronacistiniams filmams kartais cenzūros pavykdavo išvengti.
Cenzūros leidimas filmui „Čapajevas“, 1935 m.
Cenzūros leidimas filmui „Čapajevas“, 1935 m. / Lietuvos literatūros ir meno archyvo nuotr.

Apie tarpukario Lietuvos kino bei politikos sąryšius 15min pasakojo istorijos mokslų daktaras, Lietuvos literatūros ir meno archyvo vyresnysis specialistas Audrius Dambrauskas.

Tai – antroji interviu su juo dalis. Joje A.Dambrauskas pasakoja, kaip tarpukariu Lietuvoje veikė kino cenzūra, kas buvo cenzūruojama ir kas ne, taip pat kaip atrodė mėginimai kurti lietuvišką istorinį epą ir apie pirmąjį lietuvišką filmą, kuris bandė perteikti tam tikrą socialinę idėją – kad gyvenimas kaime yra geresnis už gyvenimą mieste.

Pirmąją interviu dalį skaitykite paspaudę šią nuorodą.

– Ar buvo ribojimų, kokie užsienio filmai Lietuvos kino teatruose gali būti rodomi ir kokie ne? Tarkime, ar drausta rodyti komunizmą ar nacizmą propaguojančius kino filmus?

– Pirmaisiais Nepriklausomybės metais kino teatruose galėjo dėtis bet kas. Tik 1920 m. susirūpinta kino filmų kontrole. Nurodyta, jog negalima demonstruoti pornografijos, jog jaunimas iki 17 metų negali būti leidžiamas į „romantiško“ turinio filmus ir pan.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis