Kaip baltarusišku „siaubo“ filmu bandyta pasaulyje balinti partizanų atminimą

Šiame straipsnyje analizuosiu tarybiniais metais pastatytą baltarusišką „siaubo“ filmą apie sudegintą kaimą per antrąjį pasaulinį karą. Karas, tiesa, pilietinis, Baltarusijoje vyksta ir šiuo metu, kol kas su nedidelėmis aukomis.
Filmo „Eik ir žiūrėk“ kadras
Filmo „Eik ir žiūrėk“ kadras / Vida Press nuotr.

Kodėl Baltarusijoje iškilo tarakonu pravardžiuojamas diktatorius Aliaksandras Lukašenka? Garsus rusų politologas Dmitrijus Furmanas (1943—2011), žlugus Tarybų Sąjungai, apie rinkimus rašė, kad moterys buvo išsiilgusios normalių vyrų, kurie negertų, rūpintųsi šeima. Tuo metu aršus „kovotojas su korupcija“ A.Lukašenka atitiko šį įvaizdį, todėl nenuostabu, jei būtent moterų balsų dėka jis 1994 m. buvo išrinktas Baltarusijos prezidentu.

Tačiau kartos pasikeitė. Dukros nenori ir vėl „tekėti“ už tokio vyro ir eilinį kartą jį „perrinkti“. Ir ne todėl, kad jis virto diktatoriumi, o todėl, kad pažeidė nerašytą kontraktą — nesirūpina „šeima“: algos parneša vis mažiau (gyvenimo lygis, palyginus su kaimyninėmis šalimis, smunka, juk baltarusės nėra aklos), be to, jis paliko žmones likimo valiai per koronaviruso pandemiją. Kai žmonės buvo guldomi į ligonines, A.Lukašenka aiškino, kad jis nemato skraidančio viruso. O jeigu nemato, vadinasi — jo ir nėra.

Stebint liaudies kovą prieš tarakoną, vis pasigirsta palyginimas: jo smogikai su protestuotojais elgiasi kaip nacių okupantai. Šis terminas nebūtų naudojamas, jei neužgautų itin skausmingos stygos: naciai per antrąjį pasaulinį karą Baltarusijoje sunaikino daugiau nei milijoną gyventojų.

Baltarusiai 1985 m. juosta „Eik ir žiūrėk“ bandė apie šią tragediją papasakoti visam pasauliui, inovatyviai pasitelkdami siaubo filmo žanrą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis