Tyrimas, kurio rezultatus greitai turi paskelbti Eurobarometras – Europos Komisijos viešosios nuomonės tyrimo agentūra, kad ES asamblėjos rinkimais menkai domimasi visoje Europos Sąjungoje, rašo Prancūzijos dienraštis „Liberation“.
Europos Sąjungoje rinkėjų aktyvumas pastaruoju metu labai sumažėjęs: 2004 metais EP rinkimuose savo balsus atidavė tik 40 proc. jaunuolių, o bendras rinkėjų aktyvumas buvo 45,5 procento.
2004 ir 2007 metais ES narėmis tapusių šalių piliečiai šiems rinkimams tokie pat abejingi, kaip ir Europos senbuviai, nors jie Bendrijos parlamentarus renka jau dešimtis metų.
Šių metų sausį ir vasarį atkliktas tyrimas rodo, kad birželio 4-7 dienomis vyksiančiuose rinkimuose ketina dalyvauti tik 17 proc. Lenkijos piliečių – mažiau, nei kurioje nors kitoje Bendrijos šalyje.
EP rinkimuose taip pat žada dalyvauti 21 proc. Austrijos, 22 proc. Didžiosios Britanijos, 24 proc. Portugalijos ir ketvirtis Slovakijos gyventojų.
Į balsavimo apylinkes žada užsukti tik kiek daugiau nei ketvirtadalis čekų, vengrų ir ispanų, taip pat mažiau nei trečdalis italų (30 proc.) ir bulgarų (31 procentas).
Pasak Eurobarometro, Bendrijoje daugiausiai gyventojų turinčioje Vokietijoje tikriausiai balsuo 43 proc. piliečių. Prieš ES Konstitucijos sutartį pasisakiusiose Prancūzijoje ir Nyderlanduose rinkimų biuletenius į balsadėžes žada įmesti po 47 proc. rinkėjų. Šią pareigą taip pat ketina atplikti 48 proc. Kipro ir Graikijos piliečių bei 49 proc. Švedijos gyventojų.
Daugiau nei pusė balso teisę turinčių piliečių planuoja dalyvauti rinkimuose tik Maltoje (56 proc.), Danijoje (56 proc.), Liuksemburge (62 proc.) ir Belgijoje (70 procentų). Pastarosiose dviejose šalyse dalyvavimas rinkimuose yra privalomas.
Pasak tyrimo autorių, vienintelė paguoda, kad nepastebima jokių euroskeptiškų nuotaikų didėjimo požymių – rinkėjai tiesiog mano, kad jų balsas mažai ką reiškia. Tik 20 proc. respondentų nurodė, kad nebalsuos, nes yra nusistatę prieš Europos bendrijos sistemą.
Tačiau apie 64 proc. apklausos dalyvių atsakė nebalsuosiantys, nes menkai išmano apie EP narių vaidmenį, o 62 proc. pareiškė, kad jų balsas vis tiek nieko nepakeistų.
Kita vertus, Europos Komisija viliasi įtikinti jaunimą ištarti „Ne“ rinkėjų pasyvumui.
Svarbiausia ES vykdomosios vadžios institucija Bendrijos šalyse transliuojančioje muzikinėje televizijoje MTV pradėjo reklamos kampaniją, panašią į JAV vykstančią akciją „Įsiūbuok balsavimą“ (Rock the Vote), kuria šios šalies jaunuoliai skatinami dalyvauti birželį vyksiančiuose rinkimuose.
Galbūt ES iniciatyvos pavadinimas – „Ar girdi mane, Europa?“ (Can You Hear Me, Europe?) – nėra toks uždegantis, tačiau MTV reguliariai transliuos laidas rinkimų tema, taip pat įkurs specialų tinklalapį ir rengs ryšių su visuomene akcijas Bendrijos šalių sostinėse.
Europos Sąjungoje rinkėjų aktyvumas pastaruoju metu labai sumažėjęs: 2004 metais EP rinkimuose savo balsus atidavė tik 40 proc. jaunuolių, o bendras rinkėjų aktyvumas buvo 45,5 procento.