2023 04 22

Kaip nebijoti klimato kaitos? Žemės dienos proga – pokalbis su mokytoja

Pasaulinė žemės diena, minima balandžio 22 d., kviečia atsigręžti ne tik į mus supančią aplinką. Dar septintajame dešimtmetyje įsižiebė pirmieji gamtosauginiai judėjimai. Jų idėjomis kvėpuojame iki šiol. Vis dėlto, peržiūrėję dešimtį šiandien Lietuvoje naudojamų gamtos mokslų vadovėlių, neradome nė vieno, kuris tiesiogiai kalbėtų apie klimato kaitą. Kodėl Lietuvos mokyklose šiai temai dar per ankšta? Apie tai, kas yra klimato kaita, kodėl ji mums turėtų rūpėti ir kaip apie tai kalbėtis su moksleiviais, kalbamės su Klaipėdos „Varpo“ gimnazijos mokytoja Ana Gabriele Sabancevaite.

Kas yra klimato kaita?

Dar visai neseniai pagrindinis pasakojimas apie klimato kaitą sukosi aplink tai, ar ji egzistuoja, ar ne. Vis dėlto, pastarieji aštuoneri metai buvo šilčiausi nuo JT Pasaulinės meteorologijos organizacijos (PMO) stebėjimų pradžios. Valstybių lyderiai klimato kaitą laiko rimta problema ir imasi veiksmų. Kaip mus tai paveikia kasdieniame gyvenime ir kodėl mums tai turi rūpėti?

„Tai, kad klimatas keičiasi – mums įprasta, – sako Klaipėdos „Varpo“ gimnazijos socialinio emocinio ugdymo mokytoja A.G.Sabancevaitė. – Problema atsiranda tada, kai mes nebegalime jo nuspėti arba kai šio proceso efektai sukuria daug rizikų.“

Ana Gabrielė Sabancevaitė
Ana Gabrielė Sabancevaitė

Uostamiesčio pakraštyje klimato kaitos švietimu užsiimanti Ana dabarties iššūkiams iliustruoti verčiau renkasi mūsų kraštui artimus pavyzdžius. Nuo jų pradeda ir diskutuodama su gimnazistais.

Štai klimato kaitos padariniai paveikia ūkininkus, nes jie nebegali tiksliai prognozuoti derliaus. Ana nerimauja ir dėl Klaipėdos miestui aktualių problemų – itin prastėjančios Baltijos jūros faunos ekologinės būklės ar sparčiai nykstančių Kuršių nerijos kopų.

Tam, kad rūpėtų, reikia asmeninio ryšio

Nors klimato kaitos temas Ana Gabrielė tyrinėja jau daugiau nei septynerius metus, santykį su jomis užmezgė studijų JAV metu. Sugrįžusi į Lietuvą ji pravėrė mokyklos duris ir subūrė ekologija besidominančių moksleivių būrelį.

Ana čia ieško naujų būdų, kaip perteikti klimato kaitos realijas gimnazistams suprantama kalba. Mokyklos, o vėliau ir miesto bendruomenę pakvietusi permąstyti pačią artimiausią aplinką, ji džiaugiasi, jog tokių projektų metu moksleiviai atranda prasmę, jaučiasi galintys ką nors pakeisti.

Klaipėdos „Varpo“ gimnazija
Klaipėdos „Varpo“ gimnazija

Klaipėdos „Varpo“ gimnazijoje jaunuoliai patys veda stichinių nelaimių simuliacijas ir ieško praktinių išeičių, kaip padėti juos supančiai aplinkai.

Kai idėjos prityla, imasi kūrybiškų sprendimų. Vien svarstydami apie gamtosauginius pavojus, jie stengiasi įsijausti į politikų, mokslininkų ar žurnalistų batus.

Klaipėdos „Varpo“ gimnazija
Klaipėdos „Varpo“ gimnazija

Per vėlu ar mano rankose?

Gamtos ciklams keičiantis taip, kaip mums neįprasta ir nenuspėjama, su klimato kaita susiduriame tiesiogiai. Ši naujoji realybė kelia nerimą, o dalį žmonių gali atgrasyti nuo pastangų kažką keisti.

Klimato kaitos švietimo praktikė Ana pripažįsta, kad žmogui gali atrodyti, jog jo veiksmai – nieko nepakeis ar niekam nerūpi. „Bet kaip tik, rūpi, ir aš turiu atsakomybę, nes esu visumos dalis“, – pasakoja Ana.

Klaipėdos „Varpo“ gimnazija
Klaipėdos „Varpo“ gimnazija

Asmeninio ryšio kūrimą su aplinka Ana išskiria kaip vieną iš metodų, padedančių priartėti prie klimato kaitos temos. Daugiau patarimų mokytojams, tėvams ar moksleiviams, ieškantiems naujų prieigos prie klimato kaitos būdų, galite išgirsti videoreportaže.

VIDEO: Kaip nebijoti klimato kaitos? Žemės dienos proga – pokalbis su mokytoja Ana Gabriele Sabancevaite

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų