Pradėkime nuo priminimo, jog pagal Kelių eismo taisykles (KET), dviračio gale privalo būti raudonas šviesos atšvaitas, o iš abiejų šonų – oranžiniai šviesos atšvaitai arba kiti šviesą atspindintys elementai, pritvirtinti prie ratų stipinų. Važiuojant keliu tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, dviračio priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o dviračio gale – raudonos šviesos žibintas.
Taisyklėse taip pat numatyta, kad dviračio vairuotojas privalo dėvėti šviesą atspindinčią liemenę arba būti prie drabužių kitiems eismo dalyviams matomoje vietoje prisisegęs šviesą atspindinčius elementus. Dviratininkai iki 18 metų, važiuodami keliu, privalo būti užsidėję ir užsisegę dviratininko šalmą. Kitiems vyresniems kaip 18 metų asmenims, dviračiu važiuojantiems keliu, rekomenduojama būti užsidėjus ir užsisegus dviratininko šalmą. Tad šįkart – apie svarbiausius saugumą užtikrinančius aksesuarus: šalmą, liemenę, atšvaitus bei žibintus.
Pažeistą šalmą būtina keisti nauju
Šalmų, skirtų mėgėjams, įvairovė parduotuvėse išties didelė, o jų kaina prasideda maždaug nuo 150 litų. Nors iš pirmo žvilgsnio tai rodosi nemaži pinigai, jei nepatirsite skaudžių griuvimų, šalmas tarnaus kelerius metus. Paprastai gamintojai nurodo, kad šalmą būtina keisti, jei tik jį dėvėdami patyrėte bent menkiausią incidentą. Tačiau ir čia verta vadovautis racionaliu protu: itin skrupulingai patys apžiūrėkite šalmą – jei tėra vos apsibraižę jo dažai, šalmo dar galite neskubėti keisti, tačiau jei smūgio būta didesnio, jau nekalbant apie tai, kad šalmas skilo ar buvo akivaizdžiai deformuotas, tokiu atveju jį būtina keisti nauju.
BFL nuotr./Šalmas ir kiti aksesuarai dviratininkams gelbėja gyvybes |
Rinkdamiesi šalmą didžiausią dėmesį skirkite ne puošybos elementams (nors ir grožis šiuo atveju svarbus), bet tam, kad su juo jaustumėtės patogiai. Šalmas turi turėti keletą ventiliacinių angų – kad jį dėvint nekaistų galva, iš vidaus jis turi būti gerai suformuotas ir turėti tokį pamušalą, kad niekur netrintų, neveržtų bei, žinoma, nebūtų pernelyg laisvas. Šalmas turi būti užsisegamas taip, kad stabiliai laikytųsi ant galvos ir nejudėtų, taigi, labai svarbūs reguliuojami dirželiai. Ypatingą dėmesį į šias detales atkreipkite tada, kai šalmą renkate vaikui, o taip pat išmokykite jį, kaip šalmą teisingai užsisegti ir nusisegti.
Liemenė: geriau rinktis kokybišką
Statistika liudija, kad dviratininkai dažniausiai nukenčia tamsiu paros metu, tad viena iš priemonių, padėsiančių tapti labiau matomu kelyje, yra šviesą atspindinti liemenė. Tai gana ilgalaikis daiktas, todėl ją verčiausia nusipirkti kokybišką ir gerai atspindinčia šviesą. Liemenė turėtų būti ne tik ryškios spalvos – juosmens srityje ant jos turi būti keli horizontalūs šviesą atspindintys elementai. Nors tai atrodo elementarus daiktas, nevenkite liemenės pasimatuoti – ji turėtų nebūti nei aptempta, nei plevėsuojanti. Beje, per tam tikrą laiką ir geros kokybės liemenė nebe taip gerai atspindi šviesą, susidėvi, tada pats metas pakeisti ją nauja.
Kad matytumėt ir būtumėt matomi
Ant dviračio galo privalo būti pritvirtintas raudonas atšvaitas, iš abiejų pusių ant stipinų – oranžiniai ratų atšvaitai arba kiti šviesą atspindintys elementai. Dviračio priekyje turi būti veikiantis baltos šviesos žibintas, o gale – raudonos šviesos. Žibintai turi būti įjungti tamsiu paros metu arba esant blogam matomumui. Paprastai žibintai turi LED lemputes ar yra maitinami baterijų arba iš dviračio generatoriaus. Bene ryškiausiai šviečia žibintai su LED lemputėmis, bet kai kam nelabai patinka būtent jų ryškumas. Šių saugumo priemonių kainų amplitudė išties didžiulė – nuo kainuojančių apie 10 litų iki atsieinančių kelis šimtus. Tačiau galima pasitenkinti ir ne pačiu brangiausiu daiktu, svarbu, kad jis pakankamai ryškiai šviestų ir būtų patogiai pritvirtinamas.
Keiskite žibintą ar jo lemputę vos tik nustojo veikti, o atšvaitus taip pat kartas nuo karto apžiūrėkite ir įsigykite naujus – nuo saulės ir dulkių jie ilgainiui nublunka ir nebeatlieka savo funkcijos.
Žiemą – papildomi išbandymai
BFL nuotr./Dvračių entuziastai važinėja ir žiemą |
Šaltuoju sezonu važiavimo dviračiu sąlygos tampa žymiai sudėtingesnės – ir dėl ankstyvos tamsos, ir dėl šalčio, ir dėl neretai slidžios kelio dangos. Tokiomis sąlygomis kenčia ir dviratininkas, ir jo transporto priemonė, tad būtinas specialus pasiruošimas.
Vėlyvą rudenį bei žiemą, kaip, beje, ir kitais sezonais, tamsoje būtina įsijungti priekinį ir užpakalinį žibintą, dėvėti šviesą atspindinčią liemenę bei užsisegti šalmą. Būtina pasirūpinti ir šilta apranga, nes aktyviai judant šaltu oru ir tinkamai neapsirengus, labai lengva greitai peršalti. Šilta dviratininko apranga atsieis panašiai, kaip slidininko kostiumas, o ieškoti jos reikėtų specializuotose sporto ir dviračių prekių parduotuvėse. Svarbiausia įsigyti kokybišką kepurę, kuria būtų patogi dėvėti po šalmu, pirštines, neperpučiamas kelnes, pašiltintus apatinius drabužius.
Orams bjūrant prie dviračio patartina pritvirtinti sparnus – jie apsaugos nugarą ir priekinę dalį nuo taškymo važiuojant per purvą ir balas. Purvą sulaikantys sparnai taps apsauga ir pačiam dviračiui, kuris blogomis oro sąlygomis kenčia ir nuo drėgmės, ir nuo druskų, kuriomis barstomi keliai. Ir pagaliau, koks didelis dviračių entuziastas bebūtumėte, temperatūrai nukritus žemiau 5 laipsnių šalčio, verčiau jį palikti namie ir rinktis kitą keliavimo būdą.
BFL nuotr./Simona Krupeckaitė |
„Matydama dviratininkus miestų gatvėse, pastebiu, kad didelė dalis žmonių pro pirštus žiūri į tai, jog, važiuojant šia transporto priemone būtina dėvėti šalmą, o važiuojant naktį turėti šviesą atspindinčią liemenę ar atšvaitą. Dažnai žmonės numoja ranka į tokius dalykus, tačiau juk jie yra skirti jų pačių saugumui. Keliauju po užsienio valstybes ir matau, kaip svetur dviratininkai tvarkingai laikosi kelių eismo taisyklių bei saugumo reikalavimų, norėčiau tai matyti ir Lietuvoje“, - teigė geriausia 2010 m. Lietuvos sportininke pripažinta Simona Krupeckaitė.