Pareigūno žvilgsnis: dviratininkų vairavimo kultūra gerėja

Per devynis šių metų mėnesius keliuose žuvo 27 dviratininkai. Palyginus su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu, žuvusių dviratininkų skaičius gerokai išaugo. Apie tai, dėl kieno kaltės įvyksta nelaimės, kokias taisykles dažniausiai pažeidžia dviračių vairuotojai ir kaip saugiai vairuoti, „15min.lt“ kalbasi su Lietuvos kelių policijos tarnybos atstovu Dainiumi Šalomsku.
Dviratininkai
Dviratininkai / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Nepaisant bauginančios statistikos, pareigūnas pastebi, kad dviratininkai, ypač didžiuosiuose miestuose, pamažu pradeda vairuoti tvarkingai. Tiesa, vis dar neįtikėtinai daug dviračių vairuotojų ant savo transporto priemonės rizikuoja sėsti neblaivūs.

Kiekvienais metais dviratininkų keliuose daugėja. Ar pastebite, kad vairuotojai pradėjo vertinti dviratininkus kaip kolegas eismo dalyvius, tapo atidesni?

Dviratininkų keliuose daugėja, aišku, tai gera žinia – daugiau ekologiško transporto. Tačiau automobilių vairuotojai labai nenoriai priima juos į kolegų gretas. Šią problemą geriausiai būtų spręsti tobulinant kelių infrastruktūrą, tai yra, plečiant dviračių takų tinklą.

Reuters/Scanpix nuotr./Dviratininkas
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Dviratininkas

Kaip dviračių vairuotojus vertina pareigūnai? Ar dviratininkai – atsakingi eismo dalyviai?

Manome, kad dviratininkų vairavimo kultūra gerėja, ypač tai galima būtų pasakyti apie šiuos eismo dalyvius didmiesčiuose. Kaimo vietovėse dviračių vairuotojai dažniau pažeidžia Kelių eismo taisykles ir patenka į eismo įvykius.

Kokia su dviratininkais susijusių nelaimių statistika. Nelaimių skaičius su metais auga ar mažėja?

Per 2011 metų devynis mėnesius (sausį–rugsėjį) įvyko 246 eismo įvykiai, kuriuose žuvo 17 dviračių vairuotojų ir 279 buvo sužeisti. Atitinkamai per šių metų devynis mėnesius užregistruota 217 įvykių. Žuvo 27, sužeisti 238 žmonės.

Kokiose situacijose ir dėl kieno kaltės dažniausiai nukenčia dviratininkai?

Atsakyti į klausimą, kaip dažnai dviratininkai yra patys kalti dėl įvykusių eismo įvykių, neturime galimybės. Tačiau, analizuojant eismo įvykius, galima daryti išvadą, kad pagrindinės priežastys – tai tamsiuoju paros metu, esant blogam matomumui nenaudojami šviesą atspindintys elementai, pavojingai manevruojama, nerodomi įspėjamieji signalai, nereti atvejai, kai vairuojama apsvaigus nuo alkoholio.

Dviratininkas gatvėje naktį
Dviratininkas gatvėje naktį

Kokias Kelių eismo taisykles (KET) dviratininkai dažniausiai pažeidžia? Kiek nedrausmingų dviračių vairuotojų nubaudžiama?

Per šių metų devynis mėnesius dviratininkai 77 kartus buvo patraukti administracinėn atsakomybėn už kelio ženklų ir kelio ženklinimo nesilaikymą. Nustatyti 1 725 atvejai, kai dviratininkams buvo nustatytas lengvas neblaivumo (girtumo) laipsnis, 1 539 atvejai, kai nustatytas vidutinis ar sunkus neblaivumo (girtumo) laipsnis. 619 dviratininkų patraukta administracinėn atsakomybėn už padarytus Kelių eismo taisyklių pažeidimus, kurie nėra numatyti Administracinių teisės pažeidimų kodekse (važiavimas techniškai netvarkingu dviračiu ir pan.).

Dviratininkai dažnai teigia, kad norėtų teisės važiuoti šaligatviu, jei nėra dviračių takų ir nesaugu važiuoti kelkraščiu. Kokia jūsų nuomonė?

Galimybė leisti dviratininkams važiuoti šaligatviais yra svarstytina. Tačiau manome, kad iškiltų didesnė eismo įvykių, kuriuose nukentėtų pėstieji, tikimybė. Policijos pareigūnai, atsižvelgdami į sudėtingas eismo sąlygas, gana tolerantiškai žiūri į dviratininkus, važiuojančius šaligatviais.

Dviračiai gatvėje
Dviračiai gatvėje

Neretai kyla klausimų, ar visuomet dviratininkas turi nulipti nuo dviračio ir per perėją jį persivesti? Kaip elgtis, jeigu perėja nudažyta žalia spalva ir žymėta horizontaliu ženklinimu (pvz., Vilniuje, T. Kosciuškos gatvėje, ties areštine)?

Dviratininkas visais atvejais prieš pėsčiųjų perėją privalo nulipti nuo dviračio, kadangi per pėsčiųjų perėją galima eiti tik pėstiesiems. Jei šalia pėsčiųjų perėjos yra horizontalusis ženklinimas 1.23 ,,Dviračių simbolis“, dviratininkui nebūtina nulipti nuo dviračio, tačiau turi degti šviesoforo signalas, leidžiantis dviratininkui kirsti važiuojamąją dalį (Vilniuje, T. Kosciuškos gatvės atvejis).

Dar pora dažnai kylančių klausimų: kaip važiuoti žiedinėje sankryžoje? Ir kaip dešinio krašto besilaikančiam dviratininkui pasukti į kairę ne sankryžoje? 

Dviratininkas žiedinėje sankryžoje privalo važiuoti kuo arčiau dešiniojo krašto. Jeigu eismas intensyvus ir reikia pasukti į kairę, apsisukti ar pervažiuoti į kitą kelio pusę, dviračio vairuotojas turi nulipti ir kirsti važiuojamąją dalį vesdamas dviratį, nesudarydamas kliūties kitoms transporto priemonėms (Kelių eismo taisyklių 66 punktas).

Taisyklėse numatyta, kad dviračio gale turi būti raudonos spalvos žibintas. Mūsų dviratininkai pamėgo mirksinčius raudonus žibintus. Vokietijoje, berods, jie draudžiami? Ar yra reikalavimai, kokie žibintai turi būti?

Kelių eismo taisyklių 64 punkte nustatyta, kad dviračio vairuotojui leidžiama važiuoti keliu tik tvarkingą stabdį ir garso signalą turinčiu dviračiu. Dviračio gale turi būti raudonas šviesos atšvaitas, iš abiejų šonų – oranžiniai šviesos atšvaitai arba kiti šviesą atspindintys elementai, pritvirtinti prie ratų stipinų. Važiuojant keliu tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, dviračio priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o dviračio gale – raudonos šviesos žibintas. Taisyklėse nėra nustatytas reikalavimas, kad gale esantis žibintas negali mirksėti. Todėl Lietuvoje galima važiuoti su dviračiu, kurio gale mirksi raudonas žibintas.

Andriaus Ufarto/BFL nuotr./Dviratis, dviratininkas
Andriaus Ufarto/BFL nuotr./Dviratis, dviratininkas

Yra prisiekusių dviračių vairuotojų, kuriems žiema ne kliūtis? Koks pareigūnų požiūris į žiemą važinėjančius dviratininkus? Ar tai saugu?

Dviratininkų dalyvavimui eisme žiemą neprieštarautume, tačiau tam turėtų būti sudarytos  atitinkamos sąlygos, tai yra, gerai valomi keliai. Kitais atvejais dviratininkams nėra saugu eksploatuoti jų transporto priemones.

Neblaiviems gresia baudos

D.Šalomskas primena, kad pagal Administracinių teisės pažeidimų kodeksą, dviračių vairuotojams, kuriems nustatomas lengvas neblaivumo (girtumo) laipsnis, gresia bauda nuo 300 iki 500 litų. Dviratininkai, kuriems nustatomas vidutinis arba sunkus neblaivumo (girtumo) laipsnis, gali gauti 500-700 litų baudą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis