Incidentai danguje: oro linijų keleiviai elgiasi vis nepaklusniau

Kelionė lėktuvu gali būti sunkus darbas, nesvarbu, ar tai būtų laukimas ilgose eilėse saugumo patikroje, ar pralaimėjimas loterijoje dėl vietos lėktuve, galų gale gaunant vietą tarp dviejų žmonių, ar supratimas, kad skrydis buvo atidėtas.
Atšaukti skrydžiai
Atšaukti skrydžiai / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Šiuose stresą sukeliančiuose scenarijuose dauguma mūsų gali įsijungti ausines ir klausytis transliacijos ar filmo arba tiesiog užmerkti akis ir pamiegoti.

Tačiau kitiems tokiose situacijose spaudimas tampa per didelis, skelbia CNN.

Dėl to lėktuvo personalas yra treniruojamas, kaip elgtis įvairiausiuose scenarijuose ir kaip reaguoti į netinkamą keleivių elgesį, pradedant atsisakymu paklusti palydovo nurodymui atsisėsti ir net pačiais kraštutiniškiausiais atvejais, jei būtų bandoma patekti į skrydžio kabiną arba atidaryti avarinį išėjimą.

Šias situacijas gali paaštrinti ar net tiesiogiai sukelti besaikis alkoholio vartojimas, skraidymo baimė, psichinės sveikatos būklė ar kitos individualios problemos, su kuriomis susiduria keleivis.

Tarptautinės oro transporto asociacijos statistika rodo, kad vis daugėja incidentų, susijusių su nepaklusniais lėktuvo keleiviais.

Skaičiai nuolat didėja

Tarptautinė oro transporto asociacija nuo 2007 metų renka duomenis apie netinkamą keleivių elgesį.

Naujausi turimi duomenys (2017 m.) rodo, kad nutinka vidutiniškai po vieną tokį įvykį per 1 053 skrydžius. 2016 metų duomenys pranešė apie vieną įvykį per 1 344 skrydžius.

Verta turėti omenyje, kad ne kiekviena oro transporto bendrovė teikia duomenis ir ne kiekviena bendrovė registruoja kiekvieną netinkamo elgesio atvejį.

123rf.com nuotr./Skrydžio įgula
123rf.com nuotr./Skrydžio įgula

2017 metais 81 pasaulinė oro linijų bendrovė pateikė duomenis apie daugiau nei 900 000 skrydžių.

Tarptautinė oro transporto asociacija kiekvieną netinkamo elgesio atvejį klasifikuoja į keturis lygius: nedidelis, vidutinio sunkumo, rimtas ir skrydžio kabinos pažeidimas.

Žinoma, aviacija per pastarąjį dešimtmetį nemažai keitėsi, griežtėjo saugumo patikrinimai, kurie žmonėms kelia daug streso. Taip pat vis daugiau žmonių skraido ir atsiduria lėktuvų salonuose.

Skrydžių palydovė Allie Malis atspindi šią nuotaiką. A.Malis penkerius metus dirbo „American Airlines“ oro palydove ir pastebėjo, kad net per palyginti trumpą laikotarpį pastebimai padaugėjo problemiškų keleivių.

„Aš visada sakau, kad keleivių problemos yra palydovų problemos, skrydžio palydovų problemos yra keleivių problemos. Mums nepatinka tie patys dalykai, kaip ir keleiviams, nes kuo mažiau laimingas keleivis, tuo sudėtingesnis mūsų darbas“, – sakė A.Malis.

Problema – alkoholis

Taip pat skrydžių palydovai išskiria alkoholio vartojimo problemą. Alkoholio ore problema yra ta, kad skrydžio įgulos nariai net neįsivaizduoja, kiek keleiviai išgėrė prieš įlipdami į lėktuvą. Kartais pirmas ar antras gėrimas iš tikrųjų gali būti ketvirtas ar penktas.

A.Malis sako, kad jos įgula atidžiai stebi keleivių elgesį nuo to laiko, kai jie patenka į lėktuvą, o antžeminio personalo nariai taip pat ieško informacijos apie per didelį alkoholio vartojimą įlaipinimo metu.

Mariaus Vizbaro / 15min nuotr./Tarptautinis Palangos oro uostas
Mariaus Vizbaro / 15min nuotr./Tarptautinis Palangos oro uostas

Jei skrydžio metu kas nors pradeda rodyti girtuokliavimo požymius, oro palydovai gali atsisakyti keleiviui parduoti alkoholį.

„Tai nutinka dažnai, mes turime keletą metodų, kuriuos naudojame“, – sako A.Malis.

„Kartais užtenka pasakyti, kad baras uždarytas, – paaiškina ji. – Bet kartais kitiems keleiviams pasakymas, kad baras uždarytas, juos labiausiai supykdo.“

Prireikus skrydžio palydovai taip pat gali konfiskuoti keleivių alkoholį ir grąžinti jį lėktuvui nusileidus.

Plinta socialiniuose tinkluose

Dar vienas dalykas, kas galėjo lemti kai kurių keleivių netinkamą elgesį, – socialinių tinklų plėtra.

Dabar siautėjimo ore incidentas neapsiriboja lėktuvo kabina. Per kelias sekundes jį bus galima tiesiogiai transliuoti visam pasauliui.

Tai daro įtaką ir skrydžių palydovų darbui: „Jūs turite nuolat sau priminti, kad visada galite būti įrašytas bet kuriuo metu ir bet kas, ką darote, gali būti neteisingai suprantama“, – apie savo darbą pasakojo A.Malis.

Pasak jos, virusinis socialinių tinklų efektas gali paskatinti netinkamą elgesį: „Kiti mano, kad tai yra priimtinas elgesys, juk kažkas kitas taip elgėsi. Tai būdas atkreipti dėmesį ar gauti tai, ko nori“, – sakė A.Malis.

Problemos su įstatymais

Skrydžio palydovai gali praleisti didžiąją dalį skrydžio tvarkydami maitinimą ir patiekdami gėrimus, tačiau būtent skrydžio įgula yra paskutiniai gynėjai, kartais vadinami „aviacijos fronto linija“. Jei dėl skrydžio kyla kokių sunkumų, kad ir kokie sunkūs jie būtų, skrydžio įgula turi išspręsti situaciją ir užtikrinti keleivių saugumą.

„Taigi, mes esame išmokyti technikos, kaip padaryti, kad maži incidentai netaptų dideliais“, – sako A.Malis.

Didelė to dalis yra visų galimų problemų nustatymas prieš lėktuvo kilimą. Nesvarbu, ar keleivis girtas ir elgiasi netinkamai, ar tiesiog atsisako vykdyti instrukcijas – kapitonas turi galią nuspręsti, ar tas keleivis gali skristi.

Jei situacija susidaro kelionės viduryje, pirmiausia A.Malis stengiasi nuraminti keleivį ir išvengti didesnio situacijos eskalavimo.

Daugelis mūsų mano, kad blogas elgesys turėtų turėti pasekmių, bet įstatymai gali tai šiek tiek apsunkinti.

123rf.com nuotr./„Ryanair“
123rf.com nuotr./„Ryanair“

„Daugelyje šalių, jei asmuo užpuola kitą klientą ar personalo narį restorane, parduotuvėje ar traukinyje, jis greičiausiai bus areštuotas ir nubaustas už savo nusikaltimą. Jei asmuo užpuola salono įgulos narį ar kitą keleivį tarptautinio skrydžio metu, daugeliu atvejų jis nebus patrauktas baudžiamojon atsakomybėn. Tai akivaizdžiai kenkia atgrasančiajam aspektui“, – sako Timothy Colehanas, Tarptautinės oro transporto asociacijos direktoriaus padėjėjas.

Taip yra todėl, kad 1963 m. Tokijo konvencijoje, kuri apima pažeidimus, padarytus skrydžių metu, nustatyta, kad jurisdikcija už nusikaltimus suteikiama valstybei, kurioje registruotas orlaivis.

Tai reiškia, kad jei orlaivis nusileidžia kitoje šalyje, vietos policija neturi įgaliojimų įsikišti.

Vis dėlto kai kurios šalys, įskaitant JAV, Kanadą, Australiją ir Didžiąją Britaniją, turi įstatymus, nustatančius, kad jos gali kontroliuoti skrydžio metu padarytus nusikaltimus, nesvarbu, kur orlaivis yra registruotas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų