Esu juokavęs: jeigu Seimo narių skaičių sumažintume iki vieno, tada iš tiesų beveik ir išspręstume visas problemas. Seimo narį būtų ir lengviau atšaukti, ir vėl keisti. Ir...
Esu juokavęs: jeigu Seimo narių skaičių sumažintume iki vieno, tada iš tiesų beveik ir išspręstume visas problemas. Seimo narį būtų ir lengviau atšaukti, ir vėl keisti. Ir atpirkimo ožys būtų vienas.
Vertinant rimtai, toks siūlymas Seimo darbo kokybės nepagerins, iš to nebus jokios naudos. Galima sakyti, kad šis referendumas yra fikcija, vien priedanga tam, kad būtų privilioti rinkėjai Prezidento ir Europos Parlamento rinkimams. Veidmainystė.
Argumentų – daugybė.
Pirma, Seimo narių skaičiaus mažinimas turi būti susietas su žmonių, kuriuos parlamento narys atstovauja, skaičiumi. Vienmandatėje rinktas Seimo narys atstovauja 30-40 tūkst. žmonių. Ir vis tiek skamba argumentas, kad parlamento nariai neatstovauja žmonių. Jei Seimo narių skaičius būtų sumažintas, ką reikės daryti? Plėsti rinkėjų ratą vienmandatėse apygardose. Nes kito kelio nėra. Apygardų vis tiek yra tiek pat, rinkėjų – taip pat. Galima sumažinti apygardų skaičių ir padidinti žmonių jose skaičių. Ar nuo to pagerės atstovavimas? Tame nėra jokios logikos.
Antra, nejaugi manoma, kad sumažinus Seimo narių skaičių būtų išrinkti tik tie parlamento nariai, kurie dirba? Vėl bus tas pats. Turėsime 30-40 proc. aktyvių žmonių Seime, o kiti bus pasyvūs. Statistika rodo, kad Seimo rinkimuose išrenkama ir iki 70 proc. naujų Seimo narių. Ir kiek po to jų perrenkami? Pasirodo, kad dažniausiai lieka tie, kurie yra aktyviausi, gabiausi, kurie sudaro frakcijų, Seimo branduolius. Todėl susidaro įspūdis, kad renkami vis tie patys. Kas šiandien atsimena Arūno Valinsko Tautos prisikėlimo partiją? Ar apsisaugosite nuo to sumažindami Seimo narių skaičių?
Trečia, norint sumažinti Seimo narių skaičių reikia perkvalifikuoti visas proporcijas Seime priimant konstitucines pataisas ir konstitucinius įstatymus. Ką daryti su Konstitucijoje nustatytais mechanizmais, kuriuos norint priimti reikia tam tikro skaičius Seimo narių? Yra nustatytos kvotos (Konstitucijos pataisoms reikia 2/3 visų Seimo narių balsų, nes jos yra susijusios su Tautos atstovavimu). Jeigu mažinamas Seimo narių skaičius, ar jie bus pajėgūs atstovauti atstovaujamąją demokratiją taip, kaip numatyta subalansuotoje proporcijoje?
Ketvirta, ką reikės daryti su Seimo Statuto pakeitimais? Seimo statutas – konstitucinis įstatymas ir jį reikės būtinai keisti. Keitimas ir visos procedūros užims labai daug laiko (visos proporcijos atstovavimo komitetuose, frakcijose t. t.) Tai bus didžiulis darbas, kurį reikės padaryti. Jei jis nebus atliktas ir paliks galioti senas normas, tai Seimo priimti įstatymai bus nelegitimūs – nebus teisinio tikrumo.
Penkta, ar tai iš tiesų leis sutaupyti lėšų? Tai, kad tai nepakeis renkamo Seimo kokybės, jau aišku. Kad nebus jokių finansinių sutaupymų, irgi akivaizdu. Bus be galo daug beprasmio darbo, bus užkrautas Statuto keitimas. Ir tas keitimas – vardan keitimo.
Šešta, ar iš tiesų dėl konstitucinių Seimo proporcijų keitimo žmonės apsispręsti leista sąžiningai? Norint į šį klausimą atsakyti, kiekvienas Lietuvos pilietis turi būti informuotas. Kiekvienas pilietis turi gauti visus atsakymus. Referendumas – tai ne rinkimai. Referendumas yra piliečio pilietinės valios išraiška, Konstituciniai dalykai.
Reikėtų atskiro referendumo dėl Seimo narių skaičiaus mažinimo. Taip pat – kad būtų pateiktas pagrindimas, skaičiavimai, poveikio analizė, paaiškinimai ir pasiūlyta, kokie įstatymų ir kitų teisės aktų pakeitimai turi būti atlikti. Rinkėjas turi būti sąmoningai apsisprendęs. Priešingu atveju, bus kaip su „Brexit“.