Automobilio konstruktoriai, „Sadeg motorsport“ komandos mechanikai Andrius Tiknius ir Gediminas Jarukas, neslepia: tokio projekto kaina yra namas Klaipėdoje. Jo kūryba iki dabartinės fazės truko ketverius metus, o automobiliui konkurencija Lietuvoje nėra gausi.
1,22 sekundės
„Toyota Supra“ vairuotojas – Mindaugas Beniušis, o geriausias jo pasiektas rezultatas – 8,09 sek. Per tiek laiko „Supra“ gali įveikti 400 metrų. Maksimalus greitis ties šia riba – 295 km/val., o iki 100 km/val. automobilis įsibėgėja per 1,22 sek. Tai – dukart greičiau nei oficialiai greičiausias serijinis automobilis pasaulyje „Bugatti Veyron Super Sport“ ir maždaug septynis-devynis kartus greičiau nei šio straipsnio skaitytojų vairuojamas automobilis.
Stabdymo jėga – dar didesnė. „Supra“ dėl mažesnio svorio turi nedidelius stabdžių diskus, o pagrindinį stabdymo darbą atlieka parašiutas – jo darbo metu vairuotojas patiria 4-5 G perkrovas. Panašias patiria ir pasaulio automobilių sporto karalienės „Formulės-1“ lenktynininkai.
Tačiau galia, kaip sakė A.Tiknius, yra pasiekiama lengviausiai. Sunkiausia yra tą galią iš ratų perduoti ant asfalto.
„Svorio centras ir paskirstymas tarp ašių labai svarbus. Lietuvoje neturime gerų dangų – mes važiuojam aerodromuose. Jeigu automobilio svorio paskirstymas yra nesubalansuotas, jis negali važiuoti saugiai niekur. Mes turime Kazlų Rūdoje darytų „Toyota Supra“ nuotraukų, kuriose matome, kad mūsų automobilio priekiniai ratai vos kabo ore starto metu. Tai rodo, kad mūsų automobilis gerai subalansuotas lietuviškoms dangoms“, – teigė „Toyota Supra“ konstruktorius.
Automobilis, kaip juokauja konstruktoriai, turi beveik metrą sukibimo: vienos galinės padangos plotis yra 419 milimetrų. Palyginimui, vidutinis gatvėje sutinkamas automobilis turi 180-200 milimetrų pločio padangas.
Jeigu automobilis subalansuotas prastai, jo trajektorija po starto nebūna tiesi ir dažniausiai baigiasi šalia trasos. Priekinių ratų pasikėlimas, vadinamasis „wheelie“, yra normalus reiškinys traukos lenktynėse, tačiau „Greitų ir įsiutusių“ pavyzdys iš esmės nėra teisingas – lenktynininkai tokių „wheelie“, kokį demonstravo Vinas Dieselis, vengia. Tai – greičio švaistymas.
Eksploatacijos skaičiai
Automobilio eksploatacija yra neeilinė. Ar norėtumėte automobilio, kurio įveikiamas kilometražas – 2 kilometrai? Būtent tiek nuvažiuoja „Toyota Supra“. Tai – vienos varžybos, arba 4-5 važiavimai po 400 metrų. Po kiekvienų varžybų, jeigu pasiseka ir variklis „neužkala“, jam būtina detali apžiūra.
Jeigu pasiseka mažiau – pagrindinės variklio dalys kainuoja apie 6 tūkst. eurų. O kur dar darbas bei kompetencija jas pakeisti...
Variklio galia traukos lenktynių automobiliuose matuojama taip pat neįprastu būdu. Žinoma, neįprastas jis tik šį sportą mažiau išmanantiems žmonėms: tokie automobiliai yra per galingi galios matavimo stendams, tad jų išvystomas arklio galių kiekis matuojamas pagal rezultatus. Jeigu automobilis ties 400 metrų žyma pasiekia apie 300 km/val., jis išvysto apie 1 500 AG. Niutonmetrų kiekis – nežinomas ir neišmatuojamas.
Degalai taip pat verti atskiros istorijos. Tokie traukos lenktynių automobiliai ryja metanolį – tai, ką chemikai pavadintų nuodais. Sezonui (3-4 lenktynės po 4-5 važiavimus, iš viso apie 7 km) prireikia... 300 litrų metanolio. Nelabai ekonomiška ši „Toyota“.
Negana to, dar ir pavojinga: išgėręs 50 mililitrų metanolio, žmogus taptų aklas per 15 minučių.
Kita vertus, degalai palyginti nebrangūs: vienas litras metanolio kainuoja kiek daugiau nei eurą. Tačiau tai nuodai, tad jų laikymas ir pirkimas yra griežtai licencijuojamas ir Lietuvoje tą gali daryti tik viena įmonė.
Tačiau jo nauda traukos lenktynėms neabejotina: tai yra degalai, kurie sprogsta būdami labai šalti ir juos galima maišyti su oru santykiu vienas prie trijų. Dėl šios priežasties „Toyota Supra“ neturi aušinimo sistemos – variklis po vieno važiavimo nuo metanolio būna apšalęs.
Beveik greičiausias Lietuvoje
Ar „Toyota Supra“ yra greičiausias automobilis Lietuvoje? „Ne“, – ilgai negalvojęs atsako A.Tiknius.
Vienintelis greitesnis automobilis yra „Fiat Topolino“. Panašų kiekį arklio galių išvystantis, tačiau trimis šimtais kilogramų lengvesnis automobilis, vairuojamas Giedriaus Jurevičiaus, ketvirčio mylios distanciją įveikia per 7,45 sek.
„Fiat“ turi identišką „Dart“ 8,7 l aštuonių cilindrų variklį, tačiau jo privalumas – svoris. „Fiat“ su vairuotoju ir 15 litrų degalų sveria 780 kg, o „Toyota“ su analogiška ekipiruote – 1 140.
Nedaug konkurentų „Toyota“ turi ir Latvijoje. Tiksliau, vienintelį – visoje Europoje žinomą „Mitsubishi Lancer Evo“.
„Jis šiek tiek už mus lėtesnis, bet potencialas jo – ne mažesnis. Su estais nesilyginame, nes jų lygis aukštesnis – jie turi kaimynus suomius, į kuriuos lygiuojasi. Apskritai, Skandinavijoje, ypač Švedijoje, Suomijoje ir Norvegijoje, drago lygis yra itin aukštas. Geriausios mūsų klasės mašinos ten važiuoja po 5,8 – 5,9 sek.“, – pasakojo A.Tiknius.
„Jeigu turėsime omenyje biudžetą, mes niekada nebūsim greičiausi pasaulyje. Todėl pirma užduotis kiekvienose varžybose – nugalėti visus konkurentus, o ne užfiksuoti kažkokį specifinį laiką“, – sakė drago sportu daugiau nei dešimtmetį užsiimantis vyras.