B.Vanagui šis Dakaras baigtas ir pilotas su komanda jau pakeliui namo. Apie galimas avarijos priežastis, kokios jos atrodo Benediktui, galite paskaityti ir išgirsti čia:
Benediktas Vanagas apie kvapą gniaužiančią avariją: žmogų nužudo ne greitis.
A.Bubinas savo įžvalgomis pasidalijo laidoje „Saudo Arabijos dienoraštis“. Laidą žiūrėkite čia:
Pateikiame visą patyrusio šturmano analizę, kaip jam atrodo ši situacija, dėl kurios ir įvyko B.Vanago Dakarą nutraukusi avarija.
A.Bubinas sako, kad žiūrint vaizdo įrašą iš B.Vanago automobilio, „nuo 23,36 kilometro 1 kilometrą ir 10 metrų turėjo važiuoti A65 laipsnių kursu“: „A reiškia vidutiniškai 65 laipsnių kursu. Virtimo metu mes matome važiuojant 61 laipsnį, vadinasi, keturiais laipsniais kairiau, nei reikėtų, bet kadangi kursas yra vidutinis, tai tokia paklaida yra leistina dažnu atveju.
Kitas orientyras, kad iš dešinės kelio pusės turi būti kažkokios kopelės. Kiek matyti iš video, tai jie ir važiuoja palei kopas, vadinasi, važiuoja teisingai. Gal kiek norėtųsi arčiau kopų, bet čia tokia smulkmena, tiesiog važiuoja pagal vėžes ir tiek. Ten ne naujos vėžės, tai neva kelias.
Kodėl manau, kad „kelias“? Tai mums suponuoja kitoje eilutėje esanti informacija QtPP – tai reiškia išsukti iš pagrindinio ar pagrindinesnio kelio, kitaip sakant, darome prielaidą, kad važiuojame teisingu keliu ir teisingu kursu.
Kiek sudėtingiau spėti, kurioje atkarpos vietoje yra automobilis, nes odometrai, rodantys bendrą kilometražą, rodo skirtingai. Vienas – 23,87 km, kitas – 23,43 km. Tas leidžia spėti, kad jie kurį laiką nebuvo koreguoti, tai reiškia, kad atstumui nustatyti šturmanas galimai naudojo sigmentinius atstumus, t. y., nuo vieno posūkio iki kito ar nuo vieno veiksmo iki kito. Taip daro daugelis šturmanų ir tai normali praktika.
Važiuojant motociklu dažniausiai žiūri į tą pagrindinį odometrą, pagrindinį skaičių, bet šturmanaujant kažkam geriau naudoti segmentinius atstumus.
Bet sprendžiant pagal markerį kelio knygoje, kuris palengvina šturmanui orientavimąsi, kurioje kelio knygos vietoje jis yra, panašu, kad važiuojama iš 23,36 km į 23,46 km, tarpinis atstumas rodo, kad nuo praėjusio taško nuvažiuota 0,61 km. Tai apytiksliai iki kito taško dar 500 metrų, už 500 metrų prieš keterą turėtume keisti kursą į 74 laipsnius ir išsukti iš pagrindinesnio kelio, kuris nueina kairiau, laikytis dešinesnio keliuko. Taip pat mus įspėja apie nuokalnę už keteros.
Iš turimos informacijos galima teigti, kad toje vietoje navigatoriaus klaidos kaip ir nėra, nes ši vieta yra lygiai per vidurį tarp dviejų taškų. Apie šį nelygumą kelio knygoje nė menkiausios užuominos, bet čia toks spekuliatyvus mano išvedžiojimas, nes visas prielaidas darau sėdėdamas Lietuvoje ir tik iš tos skurdžios video informacijos, kurią turime.
Gali būti taip, kaip sako Benediktas, kad Filipe įspėjo apie Y formos nusukimą už 500, o jis buvo už 200 metrų ar dar arčiau. Taip kartais nutinka dėl GPS paklaidų, dėl organizatorių ne visai tiksliai suskaičiuoto atstumo.
Čia galimos kelios versijos: viena – kad to posūkio ekipažas dar neprivažiavo ir tas griovys buvo toks, kokių būna pilna pakeliui ir kokių kiekvieną dieną lenktynininkai kerta ne vieną. Kitos dvi versijos turbūt remiasi prielaida, kad tiesiog nesutapo atstumas ir jiems reikėjo pasukti į dešinę dar prieš tą nelemtą virtimą.
Kodėl nesutapo atstumas? Arba Filipe ne visai tiksliai nusinulino odometrą ir tuomet ne visai tiksliai susakė visą informaciją Benediktui. Arba tai organizatorių klaida kelio knygoje tiek dėl atstumo, tiek dėl pačios sankryžos konfigūracijos, pavadinkime taip.
Kelio knygoje labai aiškiai pažymėta, kad pagrindinis kelias nueina kairiau, o tas, kuris nelabai matomas, kuriuo reikėjo pasukti į dešinę, realybėje pagrindinis kelias, kuriuo važiavo lenktynininkai, toje vietoje tiesiog tiesiai nuėjo. Tad realiai toje vietoje, kur reikėjo sukti dešiniau, labai sunku sugalvoti, kad čia reikia sukti į dešinę, atsižvelgiant į tai, kad pagal odometrą sukti reikia dar už 500 metrų. O pati kelio konfigūracija to niekaip nesuponuoja.
Laikantis šių versijų, jeigu ekipažas būtų pasukęs į dešinę, lauktų tas pats griovys. Benediktas sako, kad galimai būtų dar blogiau, vis dėlto manyčiau, jie posūkio metu būtų prisilėtinę – artėjant prie kalnelio, už kurio yra staigus nusileidimas, pažymėtas kelio knygoje, Filipe būtų pakartotinai apie tai įspėjęs.
Be to, už 360 metrų nuo to atsišakojimo jų laukė kelio taškas C, kuris nėra matomas, jo iš toliau nerodo, krypties link jo, bet jis užsiskaito 300 metrų spinduliu. Ir jį paėmus už 100 metrų jiems reikėtų sukti dar dešiniau ir važiuoti vidutiniškai 160 laipsnių kursu.
Vienoje vietoje sugrūsta daug reikalų, kas mažina greitį. Žinoma, keista, kodėl organizatoriai nepažymėjo šio darinio bent vienu šauktuku, jei čia tikrai ta vieta, kur mes įsivaizduojame, kad reikėjo pasukti.
Bet tai mano labai subjektyvūs pamąstymai turint kur kas mažiau informacijos, nei jos turi Benediktas su Filipe. Belieka džiaugtis, kad visi sveiki ar bent apysveikiai, o automobilis... Atsipoliruos.
Užuot ieškoję kaltų, palaikykime dar kovojančius tautiečius ir šiandien iš Dakaro grįžtantį Laisvydą Kancių, pasitikime jį ir padėkokime už puikias jo suteiktas emocijas.“