Visa informacija apie „Vilniaus ralį 2010“.
– Norime supažindinti skaitytojus su Šiaurės Europos regiono šalių automobilių sportu. Tad pirmiausia įdomu, kokia automobilių sporto šaka Suomijoje populiariausia?
– Pati populiariausia šaka, be abejo, ralis. Jis susilaukia didžiausio dėmesio tiek iš žiniasklaidos, tiek iš sirgalių. Tikėtina, kad taip susiklostė dėl to, kad per ilgą mūsų šalies ralio istoriją mes turėjome daug tarptautinio lygio sportininkų ir net pasaulio čempionų. Žvelgiant tik į šalies viduje vykstančias varžybas, populiarumo nestokoja „ralisprinto“, „ralikroso“ varžybos, o taip pat ir mūsų nacionalinės „varžybos kiekvienam“, kurios yra šiek tiek panašios į „ralikrosą“ tik važiuojama pigesniais automobiliais. Žiedinės varžybos, deja, kenčia dėl dalyvių stokos, o tada neišvengiamai pritrūksta ir žiniasklaidos susidomėjimo. Pagrindinė to priežastis – neturime tarptautinius standartus atitinkančios trasos. Tikimės, kad ši problema netrukus bus išspręsta.
– Papasakokite apie Suomijos ralio čempionatą.
– Suomijos ralio čempionatas padalintas į dvi kategorijas, pirmoji – SM1 – skirta visais ratais varomiems automobiliams, antrojoje – SM2, varžomasis dviem ratais varomais automobiliais. Papildomai, SM2 kategorijos čempionato viduje vykdomas Suomijos „Junior“ ralio čempionatas, kuriame dalyvauja 25 metų amžiaus neturintys sportininkai.
Čempionatą sudaro 7 etapai: 4 vyksta žiemą, 3 – vasarą. Žiemos varžybos vyksta sniegu padengtose trasose, o vasarą ant žvyro dangos. Belieka apgailestauti, kad ralio čempionate neturime jokio etapo, kuriame būtų varžomasi ant asfalto dangą turinčių greičio ruožų.
Dalyvių skaičius etapuose svyruoja nuo 50 iki 70 ekipažų – tai pakankamai nemažai net ir padalinus į dvi klases. Labiausiai mūsų ralio varžybas garsina greiti, geros kokybės greičio ruožai, taip pat dideli tramplinai ir „uždari posūkiai“, reikalaujantys didelio abiejų ekipažo narių meistriškumo.
– Kokie automobiliai čempionate populiariausi?
– Taip jau susiklostė, kad mūsų čempionatas yra tarptautinio lygio sportininkų kalvė. Dėl to ir automobiliai, kuriais važiuojama čempionate yra atitinkantys tarptautinius FIA reikalavimus. Tačiau dėl to sportininkai turi galimybę su savuoju automobiliu greta čempionato sudalyvauti ir tarptautinėse varžybose.
– Niekam ne paslaptis, kad automobilių sportas – brangus malonumas. Kaip federacija kovoja su tendencija, kad automobilių sportas tampa vis brangesnis ir mažiau prieinamas?
– Sukurdami skirtingo lygio automobilio sporto šakas, sudarėme visas sąlygas, kad juo užsiimti
Eriko Ovčarenko/15min.lt nuotr./S.Girdauskas trasoje. |
galėtų visi norintys. Viskas priklauso nuo to, kiek gali investuoti į šį savo hobį. Nacionaliniai čempionatai yra tik ledkalnio viršūnė, pagrindas yra įvairios žemesnio ir skirtingo lygio varžybos. Jose galima dalyvauti net ir neturint tam daug lėšų.
– Jaunimas yra bet kokios sporto šakos ateitis. Ar valstybė, Suomijos federacija vykdo jaunų sportininkų skatinimo programas?
– Suomijos automobilių federacija (AKK–Motorsport) „Vairuotojų akademijoje“ vykdo tris programas skirtas kartingo, žiedinių lenktynių ir ralio jauniesiems sportininkams. Pagrindinis Akademijos tikslas – ugdyti sportininkus, kurie būtų pajėgūs tęsti savo karjerą tarptautinėse varžybose.
– Lietuvoje gana nemažai keblumų varžybų organizatoriams kyla gaunant leidimus panaudoti bendrojo naudojimo kelius greičio ruožams. Kaip Suomijoje sprendžiama ši problema?
– Taip, tikriausiai kaip ir visose šalyse, leidimų gavimas nėra lengva užduotis, juolab jog neturime kažkokio išskirtinio palaikymo iš valstybės šiuo klausimu. Pagrindinis reikalavimas – kad keliai po varžybų būtų sutvarkyti ir nekiltų problemų paprastiems gyventojams.
– Suomiai garsėja savo sugebėjimais „skraidyti“, visame pasaulyje žinomas posakis „skraidantis suomis“. Koks sportininkas garsėja šia savo savybę įveikti gravitacijos jėgą?
– Stebint varžybas dėl to abejonių nekyla. Tikriausiai daugelis pamena Markko Märtino įspūdingą šuolį „Neste Oil“ ralyje 2003 metais (nors jis ne suomis, bet šuolis buvo tikrai pritrenkiantis!). Yra daug tokių ir panašių šuolių, bet neturime oficialaus patvirtinimo, tad neaišku, kuris suomis skraido toliausiai.
– Kaip manote kokia automobilių ralio ateitis?
– Raliai tikriausiai po truputi vis trumpės. Pastebime, kad alternatyvios energijos automobiliai skinasi kelią į automobilių sportą. Neabejoju, kad dyzelinu ir gamtinėmis dujomis varomi automobiliai turi ateitį automobilių sporte.
– Kodėl tiek mažai jūsų sportininkų matome Lietuvoje vykstančiose varžybose?
– Pagrindinė priežastis – lėšų trūkumas. Sportininkai, kurie turi lėšų tarptautinėms varžyboms, mieliau siekia dalyvauti aukštesnio rango WRC varžybose, o ne kitų šalių nacionalinėse varžybose.
– Ar Suomijos ralio gerbėjai žino nors vieną Lietuvos ralistą?
– Pričiupote... sunku atsakyti. Tikėtina, kad sirgaliai prisimena tuos, kurie dalyvavo varžybose Suomijoje. Gal ir prisimintų Saulių Girdauską ar Vilių Rožuką.
– Iš šalies žvelgiant mums atrodo, kad jūsų šalies vairuotojai labai griežtai laikosi Kelių eismo taisyklių reikalavimų. Kaip to pasiekėte?
– Suomijoje vairuotojai iš tiesų labai griežtai laikosi Kelių eismo taisyklių reikalavimų. Priemonių buvo imtasi įvairių. Viena jų – baudos, o jos iš tiesų yra labai didelės.
– Ką norėtumėte pasakyti Lietuvos ralio sirgaliams?
– Laukiame jūsų „Neste Oil Rally Finland 2010“!