Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Žaidimas restriktoriais: ar tai kitąmet galėtų pakeisti Lietuvos ralio veidą?

Šių metų Lietuvos ralio čempionatas – kaip niekada intriguojantis. Likus vienam etapui iki sezono galo tris lyderiaujančius ekipažus skiria vos du taškai. Tačiau ne ką mažiau aistrų nei situacija taškų lentelėje kelia „Agrorodeo“ komandos sprendimas kovai dėl Lietuvos čempionų vardų pasitelkti galingesnį ginklą – savo „Škoda Fabia R5“ automobilyje naudoti didesnį restriktorių (angą, per kurią į variklį patenka oras).
Techninė komisija
Techninė komisija / Andriaus Lauciaus nuotr.

Visi R5 automobiliai yra homologuoti pagal Tarptautinės automobilių federacijos reguliavimą. Tai reiškia, kad automobilių techniniai reikalavimai yra labai aiškiai apibrėžti siekiant išlaikyti vienodas sąlygas, o konkurenciją perkelti ant pačių ekipažų meistriškumo. Tačiau prieš „Kuusamet Group Rally Elektrėnai“ varžybas Vaidotas Žala nusprendė išeiti už R5 homologacijos rėmų – į jo automobilį buvo sumontuotas didesnis restriktorius, leidžiantis turėti šiek tiek daugiau galios. Po tokių pakeitimų „Škoda Fabia R5“ tapo „Proto LT“ kategorijos automobiliu.

Komanda neslepia, kad tokiu būdu nori varžytis su galingesniais nei R5 - M.Samsono ir V.Gorbano automobiliais.

Dar prieš startą Elektrėnuose V.Žala paaiškino sprendimą plačiau:

„Mano darbas – atvažiuoti pirmam ir laimėti ralio čempionatą. Šį tikslą pasiekčiau tik tuomet, jei išloščiau abu likusius etapus ir susirinkčiau visus įmanomus taškus. Su komanda pasitarėm, kad pats laikas išnaudoti visus legalius instrumentus. Vienintelis nepanaudotas mūsų koziris – pasikeisti į variklio turbiną patenkantį oro srauto ribotuvą, vadinamą restriktoriumi. R5 klasės automobiliuose jo diametras 32 mm, o N5 ar WRC, kokius vairuoja pagrindiniai varžovai – 34 mm. Pasididinę šią skylę, mes turėtume gauti apie 10 proc. daugiau galios ir šiek tiek pagreitėti“.

TAIP PAT SKAITYKITE: Kur stebėti tiesioginę ralio transliaciją

Būtų galima teigti, kad tikslas pateisina priemones, kadangi pats Vaidotas Žala neslepia turintis siekį šiemet iškovoti čempiono vardą neoficialioje absoliučioje ralio įskaitoje 4WD. Tačiau šis komandos sprendimas nebuvo itin populiarus – ralio bendruomenėje pasigirdo nuogąstavimų, kad dėl tokių ėjimų R5 kategorija nebetenka savo prasmės, o norint konkuruoti su Vaidotu Žala ir kitiems R5 automobilius vairuojantiems pilotams irgi tektų pasukti analogišku keliu.

15min GAZAS nusprendė pasidomėti, ką apie tokią „Agrorodeo“ komandos taktiką mano kiti pilotai, vairuojantys R5 kategorijos automobilius ir kokius motyvus tokiam savo sprendimus turi pats Vaidotas Žala.

„Viada-Multi FX“ komandos lenktynininkas Giedrius Notkus teigia, kad tokio sprendimo nutolti nuo R5 homologacijos jis nepalaiko. Anot sportininko, tai gali turėti neigiamos įtakos ir bendram Lietuvos ralio vaizdui, kadangi jei ir daugiau R5 automobilių būtų perdaromi į „Proto“, Lietuva galbūt taptų visiškai nepatraukli svečiams iš užsienio su tradiciniais R5 automobiliais.

„Aš manau, kad Vaidotas be reikalo supanikavo ir po tos vienos nesėkmės Rokiškyje ėmėsi tokių priemonių bei puolė ieškoti tokių išeičių. Aš suprantu, kad jo pagrindinis tikslas yra būti absoliučiu čempionu, bet manau, kad jis turi pakankamai parako tą padaryti ir važiuojant standartiniu R5 automobiliu. Iš principo aš esu prieš restriktoriaus didinimą, nes kai tai pasidaro vienas, mes visi kiti nebegalime su juo kovoti lygiomis teisėmis. Tuomet turime restriktorius didinti visi.

Bet čia tada jau yra kita problema. Mūsų automobiliai nebeatitiks tarptautinės klasės ir pas mus tiesiog niekas iš užsienio su R5 automobiliais nebevažiuos lenktyniauti. Aš bandysiu kalbėtis su Lietuvos automobilių sporto federacija, jog kitais metais nebūtų leidžiami tokie dalykai. Jeigu automobilis yra homologuotas, jis turi važiuoti pagal homologaciją ir kol ji galioja, negalima jo perdarinėti. Manau, kad tai yra spraga reglamente, kurią reikia ištaisyti.

Galvoju, kad Vaidotas kitais metais turės grįžti į buvusią klasę, nes jis tikrai gali puikiai važiuoti su R5 automobiliu. Tebūnie šie metai tokie, kokie yra, bet kitais metais reikia stengtis, kad ta tarptautinė klasė išliktų. Juk atvažiuoja pas mus ir lenkai, ir suomiai su R5. Jei nebus tos klasės, nebus kas atvažiuoja, o mes ir toliau gaminsime „frankenšteinus“. Lai būna tie automobiliai tokie, kokie yra“, – sakė Giedrius Notkus.

Giedriui Notkui antrina ir kitas R5 automobilį vairuojantis lietuvis. „Škoda Fabia R5“ lenktyniaujantis Dominykas Butvilas tvirtina, kad nepriklausomai nuo Vaidoto Žalos sprendimo ateičiai, jis kitąmet planuoja ir toliau lenktyniauti standartiniu restriktoriumi.

„Aš palaikau homoguotų automobilių išlaikymą, bet Lietuvoje sudarytos sąlygos daryti atvirkščiai negu nustato FIA. Kol automobiliui galioja homologacija, jis turėtų pagal tai ir važiuoti. Atrodo džiaugiamės ta konkurencinga klase ir kad ta konkurencija auga, bet jei visi pradėsime užsiiminėti skirtingais „tiuningais“, nežinau kur tai nuves. Mes šiuo atveju kol kas nesvarstome didinti restriktorių ir tikiuosi, kad liks dar kolegų su R5 automobiliais, kurie irgi liks prie standarto. Tada įdomu varžytis tarpusavyje ar su atvažiuojančiais svečiais. Aišku, kitas sezonas dar yra tolokai, bet išeiti iš R5 ribų mes neketiname“, – sakė Dominykas Butvilas.

Taip pat „Škoda Fabia R5“ automobiliu lenktyniaujantis Vladas Jurkevičius tikina, kad ir toliau laikysis R5 kategorijos reikalavimų. Pasak lenktynininko, kitais metais jo komandos planuose vėl numatytos lenktynės ne tik Lietuvoje, bet ir užsienio šalyse, todėl jis liks prie standartinio restriktoriaus. Žinoma, teoriškai būtų galima Lietuvoje naudoti didesnį restriktorių, o kitoms varžyboms grįžti prie standarto, tačiau tokios taktikos Vlado Jurkevičiaus planuose nėra.

„Kitokio restriktoriaus tikrai nesidėsime. Galbūt tai yra ir šiek tiek principo reikalas, nes tai yra homologuotas automobilis. Visas pasaulis juda ta kryptimi, kad skatintų dalyvius važiuoti homologuotais automobiliais. Tai čia pirmoji priežastis. Antra priežastis yra ta, kad mes kitais metais planuojame važiuoti nemažai tarptautinių varžybų. Važiuosime ne tik Lietuvoje, bet ir kitose Baltijos šalyse, galbūt kelis žvyrinius ERC ir WRC etapus. Taigi, tą didesnį restriktorių nuolat dėtis ir išsiiminėti gaunasi per daug žaidimo ir apsikrovimo. Visgi tikiuosi, kad LASF kitais metais pakeis tą taisyklę, kuri nežinau kodėl buvo atsiradusi šiais metais ir kuri leidžia vis dar galiojančios homologacijos automobilius modifikuoti. Nesuprantu, kam tai reikalinga, kai R5 ir taip yra greitas automobilis“, – sakė Vladas Jurkevičius.

Vaidotas Žala: varžovų pasisakymai dėl R5 nėra visai taiklūs

Šiuo klausimu pasisakė ir pats Vaidotas Žala. Jo teigimu, kitų R5 automobiliais lenktyniaujančių mūsų šalies pilotų pasisakymai dėl jo „Škoda Fabia R5“ restriktoriaus nėra visiškai taiklūs.

Anot Vaidoto Žalos, jis tokiu savo sprendimu nesiekė įgyti pranašumą prieš kitus R5 automobilius. Piloto teigimu, tikslas buvo sumažinti technikos pajėgumo deficitą lyginant jį su Valerijaus Gorbano „Mini“ bei Martyno Samsono „Ford Fiesta N5+“. Kaip tvirtina pilotas, kiekvienas lenktynininkas sau kelia vis kitokius prioritetus ir imasi visų leistinų būdų savo tikslui pasiekti.

„Esmė ta, kad kol kas mes čempionate turime tokį ypatumą – turime R5 kategoriją ir turime galingesnių mašinų kategoriją, kur yra tiek WRC automobilis su pasibaigusia homologacija, kur yra N5 automobilis ir jie teoriškai gali važiuoti su 33 ar 34 milimetrų restriktoriumi. O svorio ir pakabos nustatymai yra lygiaverčiai R5 automobiliams. Tokiu atveju ir atsiranda paskata imtis pokyčių, kad savo automobiliu važiuotum lygiavertiškai su tais tobulesniais automobiliais.

Jeigu Lietuvoje greičiausia klasė būtų R5, tuomet tikrai nebūtų prasmės daryti tokius pokyčius. Mano šito pakeitimo tikslas nebuvo įgyti pranašumą prieš kitus R5 klasės automobilius. Jis buvo padarytas tam, kad esant tam tikroms kelio sąlygoms susikurčiau papildomas galimybes kovoti prieš Valerijų ir Martyną. Viskas paprasta ir aišku.

Valerijaus „Mini“ yra labai greitas automobilis ir ten klausimų nėra, bet Martynui Samsonui toks mano žingsnis yra tarsi įvertinimas, kad jo „Fiesta“ pagaliau yra konkurencingas ir labai greitas. Juk tai yra automobilis, kuris kurtas ir tobulintas namų sąlygomis, Lietuvoje. Taigi, atsiranda tam tikras aspektas, kuris priverčia galvoti, ar man reikia rizikuoti kaip bepročiui, ar pasinaudoti taisyklėse numatytomis galimybėmis, kad turėčiau panašesnes sąlygas į tas, kurias dabar turi Valerijus ir Martynas.

Kaip tas klausimas bus sprendžiamas ateityje – nežinau. WRC automobiliai ir „Proto“ automobiliai, kurie turi tokias pačias galimybes kaip R5, leidžiami Estijoje ir kitose valstybėse, į kurias žiūrime kaip į tam tikrą pavyzdį. Išmesti du automobilius iš čempionato nebūtų teisinga, nes ir vaizdas gražesnis, ir konkurencija stipresnė, kai tų greitų automobilių yra daugiau. Čia panašu į tuos laikus, kai kažkada buvo N grupė ir atsirado A grupė. Tiesiog laikai keičiasi ir tu turi prisitaikyti. Arba tu važiuoji su A grupe, arba su N grupe, kur ir svoris, ir galingumas kitas ir niekaip su N grupe nepavysi A grupės automobilio.

Panašiu principu mes atėjome iki dabartinės situacijos, kai yra galimybės važiuoti su technika, kuri potencialiai šiek tiek greitesnė už R5. Pagrindinis R5 trūkumas yra FIA nustatytas gana mažas 32 mm restriktorius. Pavyzdžiui dabartiniai WRC automobiliai turi 36 mm restriktorių. Tai yra žvėriškas skirtumas. Tai jeigu kažkas važiuoja su 34 mm, tai jau yra ženklus skirtumas nuo 32 mm. Galios atžvilgiu aš ir pats pajutau, kad tai gali būti apie 10 procentų.

Taigi, teisingo atsakymo šitoje visoje diskusijoje aš nežinau, bet aš linkčiau prie to, kad nematau prasmės panaikinti kelią dalyvauti tiems automobiliams, kurie yra dabar TOP3. Dėl kito sezono atsakymo konkretaus dar neturiu. Pradžiai man reikia susidėlioti, ar aš visą sezoną važiuosiu, ar keletą varžybų, ar apskritai klasikiniame ralyje važiuosiu. O kaip daryti kitiems – geras klausimas. Jei važiuoji tik Lietuvos čempionatą, galbūt ir galima tuos pakeitimus pasidaryti. Jei nori važiuoti kitur – tuomet jau galvosūkis. Kiekvienas spręs pagal savo prioritetus ir galiojančias taisykles, kad turėtų konkurencingiausią įmanomą variantą. Mes pasižiūrėjome taisykles, pažiūrėjome, kokie mūsų šansai ir nusprendėme, kad turint porą varžovų, kurių automobiliai šiek tiek kitokie, pokyčius turėjome daryti ir mes. Varžantis tik su R5 klasės automobiliais tai daryti nebūtų visiškai jokios prasmės“, – savo poziciją išsakė Vaidotas Žala.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?