Kalbų apie ralį buvo galima išgirsti ir praėjusį savaitgalį Kupiškio rajone esančioje Uoginių trasoje. Čia buvo surengtas pirmasis „Bulių kautynių“ etapas. Ar tai kuo nors panašu į ralį? Niekuo. Tačiau apsilankyti čia buvo verta.
Kontaktai, virtimai ir tyčiniai automobilių susidūrimai. Tuo ir žavus šis sportas. Čia leidžiama tai, už ką bet kuriose kitose varžybose dalyvis prieš save išvystų juodą vėliavą, reiškiančią neginčijamą diskvalifikaciją. Ir čia neišvysite skudurėliu blizginamų ratlankių ar kruopščiai valomų kėbulų. Kovos randai čia yra natūralus ir savaime suprantamas dalykas. To niekas neslepia ir nemaskuoja.
„Bulių kautynės“ – automobilių sporto šaka, kuri pastaraisiais metais išgyvena pakilimą. Nors per metus rengiami vos keturi etapai, tačiau čia dalyvių netrūksta.
Tiesa, keičiasi tendencijos. Kiek anksčiau trasoje buvo galima išvysti gerokai daugiau „sunkiųjų bulių“. Tai tokie automobiliai, kurie išoriškai nebėra panašūs į jokį standartinį modelį.
Bolidai specialiai paruošti susidūrimams. Nuožulnios priekinės ir galinės dalys, skirtos apversti varžovui, o vairuotojas sėdi tarp tvirtų metalinių konstrukcijų. Dažnu atveju čia nebėra net durelių. Pilotas į „bulių“ įlipa ir išlipa per lango ertmę.
Į Uoginių trasą atvyko tik vienas toks „bulius“, nors dalyvių parke sklido kalbos, jog dar keli sportininkai „į aikštelę išbėgs“ jau antrame etape.
Kupiškyje karaliavo „lengvieji buliai“. Tai praktiškai standartiniai automobiliai, kuriems taikomi minimalūs reikalavimai. Čia pirmoje vietoje – saugumas. Automobilis privalo turėti saugos lankus, saugos diržus, vairuotojas privalo dėvėti šalmą.
Dažnu atveju „bulių kautynėse“ savo gyvenimą pabaigia automobiliai, kurie jau ir taip per vieną žingsnį nuo metalo laužo supirktuvės slenksčio. Žinoma, standartiniai automobiliai trasoje labai greitai išduoda savo silpnąsias vietas, tad čia išlošia tie, kurie savo „bulių“ nekeičia kiekvienose varžybose, bet laikui bėgant tobulina vieną ir tą patį modelį.
Geras pavyzdys – Zoknių desantas. Šios komandos nariai – gerai žinomi „bulių kautynių“ arenose. Kad ir kiek kovos randų turėtų jų automobilių kėbulai, kiekvieną kartą į varžybas Zoknių vyrai atvyksta pasiruošę ir kiek įmonoma atsinaujinę savo „bulius“. Taip pat verti pagarbos ir Joniškio sportininkai. Šis kraštas dar nuo senų laikų pasižymi savo aistra „buliams“.
Išlaidos? Jei norite tiesiog pigiai pasisemti adrenalino, turite jau atgyvenusį automobilį ir norite pasistumdyti su kitais, jums prireiks tik metalo, apie paprasčiausių saugos lankų įrengimą suprantančio suvirintojo, pinigų degalams ir startiniam mokesčiui. Viskas. Plius minus 300 eurų ir jūs turite „lengvąjį bulių“.
Žinoma, jei ruošiatės važiuoti visą sezoną, reikės dar ir atsarginių dalių, mat čia automobiliai lūžta itin dažnai. Kėbulo dalių galite nepirkti. Nespėsite jų keisti. Geriau investuokite į saugumo įrangą ir rūpinkitės technine automobilio puse, o skardų lyginimui įsigykite porą kūjų.
Štai reikalavimai, kurie keliami „legviesiems buliams“.
- Važiuoklė turi atitikti gamyklos gamintojos reikalavimus. Variklis gali būti pakeistas į kitos markės lengvojo automobilio variklį. Variklio kubatūra negali viršyti 2.0 litrų. Jokių papildomų stiprinančių vamzdžių (išskyrus tarp lanžeronų).
- Automobiliams privalomas saugos rėmas (lankai gali būti iki bagažinės galo 30-50mm diametro). Draudžiami aštrūs kampai.
- Saugos diržai privalomi. Diržai turi būti be išorinių pažeidimų. Inerciniai diržai draudžiami. Jei diržai ne sportiniai, neturi kelti abejonės teisėjams. Privalomi apsaugos šalmai.
- Automobilio priekyje bei gale privalomos tempimo kilpos (automobilio ištraukimui iš trasos).
- Degalų bakas ir akumuliatorius turi būti gerai pritvirtinti.
- Rekomenduojami gesintuvai.
- Automobilyje naudojamos tik lengvųjų automobilių dalys.
- Startiniai numeriai (baltame fone) turi būti ant priekinių durelių ir ant automobilio stogo lentelė (ne mažesnė nei A4 formato), aiškiai matomi. Ant priekinių sparnų privalomi užrašai su miestu, vairuotoju vardu ir jo kraujo grupe.
- Turi būti tvarkingi automobilio stabdžiai.
- Kilus įtarimui automobilis gali būti patikrintas detaliau.
Kokiu principu vyksta „bulių kautynės“ ir kaip skaičiuojami rezultatai? Pirmą kartą apsilankius „bulių kautynėse“ gali pasirodyti, jog tai tėra padrikas utilizavimui skirtų automobilių daužymas. Tačiau yra kitaip. Įdėmiau įsižiūrėjus į dalyvių veiksmus galima pastebėti, kad ir čia yra strategija.
Sportininkai trasoje važiuoja ratu, o pirmąjį ratą po starto kontaktai yra draudžiami. Prasidėjus antram ratui, dalyvių veiksmai trasoje vertinami taškais. Jie skiriami už varžovo apsukimą 90 ar 180 laipsnių kampu.
Daugiausia taškų skiriama, jei pavyksta oponentą apversti. Beje, po virtimo trasoje varžybos yra stabdomos. Įsitikinama, ar vairuotojas nenukentėjo, automobilis atverčiamas ir lenktynės tęsiamos toliau po pakartotinio starto ir dar vieno „ramaus“ rato.
Taip pat naudingumo balų galima gauti ir už pagalbą kitam dalyviui. Teisėjai nepamiršta taškais apdovanoti tų, kurie įrėmę buferį į užgesusio konkurento automobilį padeda jam užvesti variklį ar nulipti nuo sankasos ir grįžti atgal į trasą.
Beje, jei dalyvaudamas įnirtingai skačiuojate taškus ir jaučiate, kad iki prizinės vietos jums gali pritrūkti, pabandykite apsiversti pats be varžovo pagalbos. Už tai pats gausite taškų. Būtent tokia galimybe dalyviai dažniausiai naudojasi paskutiniame rate.
Teisėjų rūstybę galite užsitraukti nebent už tai, jei smūgiuosite į vairuotojo dureles. Šis manevras yra griežtai draudžiamas.
Taigi, tokios yra tos „bulių kautynės“, kurios vilioja ne tik adrenalino ištroškusius dalyvius, bet ir būrius žiūrovų. Pirmame etape prie starto stojo net 17 „bulių“, tad žiūrovams neteko nuobodžiauti. Susirinkę aistruoliai kontaktus vos spėjo medžioti akimis.
„Lengvųjų bulių“ įskaitoje daugiausia skriaudos varžovams padarė ir pergalę iškovojo „Toyota Celica“ vairavęs Joniškio atstovas Žydrius Liutkevičius. Antrąją vietą pelnė praktiškai standartinį „Mazda 323F” vairavęs kitas joniškietis Nerijus Petriškis. Dar vieną taurę į Joniškį išsigabeno Aurimas Skripkus, kuris vairavo kovinį „Toyota Celica“.
Bulių kautynių dalyviai trasoje pasirodė tris kartus. Jų pasirodymą paįvairino ir „bulių kroso“ varžybos. „Bulių krosas“ – įprasto automobilių kroso analogas. Čia draudžiami bet kokie tyčiniai kontaktai, o laimi tas, kuris pirmas apvažiuoja numatytą ratų skaičių. Varžybos vykdomos pagal autokroso taisykles, tad čia buvo galima išvysti daugelį sportininkų, dalyvaujančių Aukštaitijos autokroso pirmenybėse.
Čia dalyviai skirstomi į dvi klases. Varžomasi automobiliais, kurių variklio darbinis tūris neviršija 1,6 litro. Kita klasė – dviejų litrų darbo tūrio ir galingesni automobiliai. 1,6 klasėje pergalę šventė vienas autokroso vilkų Artūras Stanys. Panevėžietis dėl pirmosios vietos aršiausiai kovojo su Dainiumi Stapulioniu, Eriku Narbutu, Egidijumi Nevuliu ir Ramūnu Raguliu.
Tačiau patirtis ir taktiniai manevrai finale Artūrui Staniui leido atsiplėšti nuo oponentų ir užsitikrinti pirmąją vietą klasėje. Antras finišavo biržietis Dainius Stapulionis, Uoginiuose važiavęs itin užtikrintai.
Dėl trečios kova užvirtė tarp nuolatinių konkurentų Egidijaus Nevulio ir Eriko Narbuto. Šie sportininkai jau pripratę kovoti petys į petį ir jau nebeskaičiuoja įbrėžimų ant kėbulų, padarytų vienas kitam. Uoginiuose greitesnis buvo Egidijus Nevulis, vairavęs „Opel Astra“, o Erikui šį kartą šampanu laistytis neteko.
Dviejų litrų klasėje nugalėtoju tapo Donatas Stašiūnas – Žvėris. Karjerą automobilių sporte būtent nuo „bulių kautynių“ pradėjęs panevėžietis savo pravardę pateisino ir Uoginiuose. Agresyvus, aštrus ir nebijantis rizikuoti sportininkas įveikė gausų būrį varžovų ir lipo ant aukščiausio prizininkų pakylos laiptelio.
Žvėriui didžiausią konkurenciją šį kartą sudarė Mindaugas Kanapackis ir Paulius Šniukas, tačiau abu šie dalyviai finišo nepasiekė, suteikdami progą Donatui Stašiūnui paskutinius ratus trasoje sukti nesižvalgant į galinio vaizdo veidrodėlį. Tempo išlaikyti nepavyko ir gana sėkmingai startavusiam Mantui Kurlianskui su BMW.
Pasinaudojęs praretėjusiomis dalyvių gretomis į antrą vietą šoktelėjo biržietis Marius Varnas, o trečiosios vietos laiptelį užėmė Gintaras Bėlskis.
Finale kiek nepasisekė „Volkswagen Golf“ vairavusiam Tomui Valiukui. Dėl jo virtimo finalą netgi teko stabdyti, mat su Gintaru Bėlskiu trasoje apsistumdęs sportininkas nesuvaldė savo automobilio ir vertėsi.
„Volkswagen Golf“ išlėkė iš trasos ir sustojo aukštyn ratais šlapioje dauboje. Nors automobilis ir buvo atverstas, tačiau T.Valiukui varžybos jau buvo baigtos.
Šiose varžybose progą išbandyti savo jėgas turėjo ir moterys. Prie starto linijos stojo net septynios damos. Nors dauguma jų į trasą išvažiavo savo draugų ar vyrų sportiniais automobiliais, bet buvo ir tokių, kurios varžybose pasirodė savo automobiliais, kuriais nuolat ar periodiškai dalyvauja autokroso varžybose.
Būtent tokios merginos – senų autokroso vilkų Roberto Strumskio ir Vytauto Vainausko dukros. Eglė Strumskytė šiose varžybose pasirodė po šiokios tokios pertraukos. Tuo metu Reda Vainauskaitė ir užrašu „vampyriukė“ papuoštas jos „Rover“ trasose matomas gana dažnai. Tačiau šioms merginoms Uoginiuose taurių pelnyti nepavyko. Nevengusios ir tarpusavio kontaktų merginos liko kiek nuošaliau apdovanojimų pakylos.
Geriausiai moterų kroso važiavimuose pasirodė Mariaus Varno „Volkswagen Golf“ vairavusi ir oponentes perpratusi Deimantė Čiudaraitė. Ant antrosios vietos laiptelio žengė Pauliaus Šniuko ketvirtosios kartos „golfą“ pilotavusi Deimantė Šniukaitė. Trečiąją vietą iškovojo „lengvąjį bulių“ „Toyota Celica“ vairavusi Egidijus Goscickaitė.
Varžybų organizatoriai ir trasos šeimininkai pasidžiaugė, kad diena praėjo be incidentų, o trasoje budėję medikai darbo beveik neturėjo. Vienintelis jų pacientas tądien – peties skausmais po kontakto pasiskundęs lenktynininkas, kuriam traumų nenustatyta.
Organizatoriai teigiamai įvertino ir varžybose budėjusių Kupiškio rajono policijos komisariato pareigūnų darbą. Patruliai ne tik užtikrino viešąją tvarką, bet rūpinosi, jog žiūrovai tvarkingai parkuotų automobilius, nesudarytų spūsčių. Taip pat sėkmingai pareigūnai žiūrovams padėjo išsiskirstyti ir po varžybų, reguliuodami eismo srautus.
Šių metų „bulių kautynių“ kalendoriuje numatyti dar trys etapai. Du kartus dalyviai susirungs Joniškyje ir vieną kartą Šiaulių trasoje. Artimiausios varžybos numatytos jau liepos 3-ią dieną. Organizatoriai varžybose laukia ne tik žiūrovų, bet ir dalyvių – naujokų bei senbuvių.
Joniškio trasos vietą galite rasti paspaudę čia. Daugiau informacijos apie „bulių kautynes“ – organizatorių „Facebook“ grupėje.