Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Bioetanolis automobilių sporte: lietuviška išimtis priimtina ne visiems lenktynininkams

Bioetanolis tapo viena aktualiausių temų Lietuvos automobilių ralio padangėje. Tautiečių pamėgti degalai yra draudžiami Latvijos raliuose, tad „Talsi rally“ dalyvavę ir daugelį greičiausiųjų dešimtuko vietų užėmę lietuviai buvo pripažinti tik lietuviškosios įskaitos lyderiais. Kartu su latviais ir estais, bendroje „Talsi rally“ įskaitoje, jie klasifikuoti nebuvo.
Martynas Samuitis ir Ramūnas Šaučikovas („Mitsubishi Lancer Evo X“)
Martynas Samuitis ir Ramūnas Šaučikovas („Mitsubishi Lancer Evo X“)

Dėl to kilo nemažas šurmulys tarp Lietuvos ralistų, kadangi greičiausias lietuvių ekipažas, Vytautas Švedas su Žilvinu Sakalausku, nebuvo pripažinti bendroje „Talsi rally“ įskaitoje, o geriausiai pasirodžiusiais lietuviais tapo Dominykas Butvilas su Renatu Vaitkevičiumi. Jie buvo lėtesni nei V.Švedo ekipažas, tačiau D.Butvilo „Mitsubishi Lancer Evo X“ varomas sportiniais degalais, o ne bioetanoliu.

Kilusią sumaištį nutraukė „Talsi rally“ varžybų komisaras Arnas Paliukėnas, paaiškinęs, kodėl Latvijoje dauguma lietuvių negali pretenduoti į kaimyninės šalies apdovanojimus.

„Taip, patvirtintuose „Talsi rally“ bendros įskaitos rezultatuose nėra nemažo skaičiaus lietuvių. Pagrindinė priežastis – dalis lietuvių ekipažų naudoja bioetanolio degalus, kuriuos latviai aktyviai draudžia. Pagal Latvijos ralio taisykles, dalyvis naudodamas bioetanolio degalus, negali dalyvauti absoliučiai jokioje įskaitoje bei pretenduoti į apdovanojimus ir prizus. Tai buvo parašyta ir „Talsi rally“ nuostatuose“, – aiškino A.Paliukėnas.

Sauliaus Masono nuotr./Dominykas Butvilas
Sauliaus Masono nuotr./Dominykas Butvilas

Sportininkų pasirinkimo kriterijus – kaina

Bioetanolis tiek gatvėje, tiek automobilių sporte atsirado prieš kelerius metus. Lietuvoje pirmoji bioetanoliu 2007-aisiais pradėjo prekiauti „Statoil“, o jos pėdomis vėliau pasekė ir kiti degalinių tinklai. Šiandien didžiausią degalinių, kuriose galima įsigyti E85 degalų, tinklą turi „Lukoil“.

Automobilių sportas netruko persiorientuoti nuo sportinio benzino prie bioetanolio. Naudojant E85, galima pasiekti tokius pačius arba labai artimus automobilio galios parametrus kaip ir naudojant sportinius degalus, tačiau bioetanolis yra keturis kartus pigesnis bei lengviau įsigyjamas.

Eriko Ovčarenko/15min.lt nuotr./Lenkynių akimirka
Eriko Ovčarenko/15min.lt nuotr./Vaidotas Žala

„Bioetanolio naudojimo įteisinimas – vienas geriausių sprendimų, kuriuos priėmė LASF (Lietuvos automobilių sporto federacija). Lietuvoje iš esmės turime gana neblogą ralio reglamentą, nes yra sudarytos galimybės varžytis aukščiausiu lygiu su kur kas mažesniu biudžetu, apribojant tik automobilio svorį ir galingumą (dėl turbinos „restriktoriaus“ ribojimo)“, – argumentavo Vaidotas Žala, po dviejų 2015-ųjų etapų užimantis ketvirtą vietą Lietuvos automobilių ralio čempionate. Jo automobilis „Mitsubishi Lancer Evo IX“ varomas būtent bioetanoliu.

Jo manymu, žmogaus finansai galimybes sportuoti aukščiausiu lygiu Lietuvoje lemia kur kas mažiau nei Latvijoje ar Estijoje, kur lyderiai važiuoja brangiais N grupės automobiliais ir gerokai daugiau kainuojančiais sportiniais degalais.

FIA iš esmės siekia įvesti tam tikrą „bendrą valiutą“ – tam sukurta homologacijų sistema, kuri apima tarptautinės klasės sportinę techniką, saugumo įrangą ir sportinius degalus.

Bioetanolį Lietuvoje renkasi ne tik ralistai, bet ir „žiedininkai“, „drifteriai“ ar „drageriai“ – tų sporto šakų atstovai, kuriose automobilių variklio galia sprendžia nemažą dalį rezultato.

Leidžiama mažai kur

Tarptautinė automobilių federacija (FIA) visuose regioniniuose čempionatuose, vykstančiuose ne vienoje valstybėje, bioetanolio naudojimą draudžia – tokiose varžybose kaip Pasaulio ralio čempionatas (WRC) ar Europos ralio čempionatas (ERC) bioetanoliu varomų automobilių nepamatysi. Tačiau nacionaliniuose čempionatuose FIA sprendimo teisę paliko tų šalių federacijoms.

Dauguma Europos valstybių šiuo klausimu pasekė FIA pėdomis ir uždraudė E85 naudojimą ralio varžybose. Išimtys čia tik kelios: Rumunija, Bulgarija, Švedija (nuo 2016 m. planuoja drausti), Lietuva ir Estija (tik nacionalinėje 2WD įskaitoje).

„FIA iš esmės siekia įvesti tam tikrą „bendrą valiutą“ – tam sukurta homologacijų sistema, kuri apima tarptautinės klasės sportinę techniką, saugumo įrangą ir sportinius degalus. Tuo siekiama sukurti sistemą, kuri skatintų sportininkus dalyvauti skirtingų šalių čempionatuose, užtikrintų vienodus saugumo standartus ir aiškias bei santykinai nedideles technikos kainas.

Taip, Lietuva gali pasirinkti pati, ar leidžia bioetanolį ir kitokius nuokrypius nuo FIA „valiutos“. Mano nuomone, turime tai daryti nedarkydami FIA sukurtos sistemos – man tai esminis argumentas prieš bioetanolį“, – aiškino LASF Ralio komiteto narys Ramūnas Šaučikovas.

Artūro Žuko nuotr./Ramūnas Šaučikovas
Artūro Žuko nuotr./Ramūnas Šaučikovas

Pasak patyrusio ralio šturmano, pagrindinė bioetanolio problema – FIA homologacijos nebuvimas. Tai reiškia, kad neįmanoma kontroliuoti, ar konkrečiose varžybose naudojamas E85 atitinka reikalavimus. Kiekvienoje šalyje bioetanolis gali būti gaminamas kitoks, netgi degalinėse jis gali skirtis savo sudėtimi.

FIA yra homologavusi tik sportinius degalus, kaip „Carless“, ETS, VP ir kt., bei A98 markės benziną.

„Jei yra poreikis važiuoti pigiai, kai kurios šalys sukuria įskaitas, kur visi naudoja tik A98 benziną. Artimiausias toks pavyzdys – Suomija“, – kalbėjo R.Šaučikovas.

Žiedinių lenktynių skirtumas – lokalumas

Nors daugelio valstybių ralio čempionatuose neleidžiama naudoti bioetanolio, tačiau žiedinėse lenktynėse situacija kita. Bioetanolio naudojimas draudžiamas ilgų distancijų lenktynėse, pavyzdžiui, „Eneos 1 000 km lenktynėse“.

Latvijos nacionalinėse žiedinėse lenktynėse etanolis teoriškai nėra uždraustas, tačiau varžybų reglamente nurodyta, kad degalų oktaninis skaičius negali viršyti 100. Bioetanolio oktaninis skaičius yra didesnis, tad šių degalų naudojimas iš esmės yra neleidžiamas.

Kita vertus, nuo šių metų vykstančiose bendrose Baltijos šalių žiedinių lenktynių pirmenybėse degalai nėra apibrėžti.

„Naudojant etanolį, yra tik nurodymas specialiai pažymėti automobilį – baltas užrašas E85 mėlyname fone. Žiedinėse lenktynėse šis klausimas kol kas atviras, tačiau bioetanolį naudojančių automobilių čia nėra daug“, – sakė LASF Žiedo komiteto pirmininkas Rimvydas Agurkis.

Juliaus Kalinsko/15min.lt nuotr./Tauro Tunylos
Juliaus Kalinsko/15min.lt nuotr./Tauro Tunylos „Mazda Miata“

Jis teigė, kad kitų šalių federacijų atstovai nepatikliai žvelgia į bioetanolį dėl saugumo – tokius degalus sunkiau užgesinti ir tą daryti reikėtų kitomis priemonėmis nei yra gesinamas benzinas.

„Ugniagesiai bioetanolio nebijo. Jie tik nori būti iš anksto įspėti, jeigu lenktynėse dalyvaus bent vienas bioetanoliu varomas automobilis – tam reikia specialiai pasiruošti. Užgesinti jį galima, tačiau reikia naudoti kitas priemones“, – teigė lenktynininkas.

Ugniagesiai bioetanolio nebijo. Jie tik nori būti iš anksto įspėti, jeigu lenktynėse dalyvaus bent vienas bioetanoliu varomas automobilis.

R.Agurkis svarstė, kad tai yra pagrindinė priežastis, kodėl žiedinėse lenktynėse į E85 naudojimą žiūrima liberaliau – čia ugniagesių automobilis į įvykio vietą patekti gali per porą minučių nuo incidento. Ralyje šis laikas – keliskart didesnis.

„Ugniagesiai paprastai budi greičio ruožo pradžioje, tuo tarpu užsidegimo rizika didžiausia yra greičio ruožo viduryje avarijos atveju arba finiše, esant degalų nuotėkiui, kai automobilis sulėtėja. Užsidegus degalams, ralyje ugniagesiai niekaip nespėtų atvykti iki nelaimės vietos, kol automobilis dar nesudegė – jis supleškėtų per kelias minutes“, – teigė ralistas V.Žala.

Skiriasi naudojamos putos

Ugniagesiai išties nebijo bioetanoliu varomų automobilių, tačiau jų gesinimui turi būti pasiruošta. Benzino sukeltam gaisrui gesinti tinka paprastos ugniagesių naudojamos putos, o bioetanolio gesinimui reikalingos specialios putos.

Tai ne vienintelis skirtumas šalinant įvairius gaisrų šaltinius. Yra keli kiti parametrai, nusakantys degalų savybes gaisro metu.

„Degalai yra skirtingi. Pagrindinė jų charakteristika – pliūpsnio temperatūra (angl. flash point). Pliūpsnio temperatūra – tai temperatūra, iki kurios įkaitinus degalus jie užsidega normaliomis sąlygomis.  Kuo ji mažesnė, tuo degalai yra pavojingesni. Pliūpsnio temperatūra yra svarbi, kadangi  taip gaunamas greitesnis degimas variklio cilindre. Todėl sportinis ir aviacinis benzinas sudega daug greičiau, negu A95“, – degalų niuansus aiškino Ugniagesių gelbėtojų mokyklos Mokymo skyriaus viršininkas  Gintaras Paulauskas.

Jo teigimu, kitas svarbus parametras – savaiminio užsidegimo (angl. autoignition) temperatūra. Didesnio oktaninio skaičiaus benzino temperatūra yra didesnė, o tai lemia ir gesinimo taktikos elementus, kuriuos pasirenka priešgaisrinė gelbėjimo tarnyba.

Tad esminis skirtumas tarp bioetanolio ir benzino – gesinimo būdas. Abi degalų rūšys yra ypač degios, tačiau bioetanolio gaisrui likviduoti reikalingos specialios gesinimo putos.

Degalai Pliūpsnio temperatūra (°C) Savaiminio užsidegimo temperatūra (°C)
Etanolis (70 proc.) 16,6 363
A95 benzinas -43 280
Dyzelinas 52 256
Sportinis benzinas 35 417
Reaktyviniai degalai 38 210

Lentelė parengta pagal www.inchem.org duomenis

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos