Automobilinės atliekos yra neatsiejama šio sporto dalis, todėl siekiant Dakarą nukreipti tvaresne linkme, įvestos prevencinės taršos mažinimo priemonės – už neleistinoje vietoje paliktas padangas ar pavojingų skysčių atliekas gresia tūkstantinės baudos. Tuo tarpu Dakaro legenda pripažinto Antano Juknevičiaus komanda yra savotiški flagmanai ralio aplinkosaugos srityje – jau penktus metus Dakare naudoja saulės elektrinę, kuri kasmet susilaukia vis daugiau dėmesio.
Pasaulinės sveikatos organizacijos duomenimis, transporto priemonių išmetamų teršalų kiekis prisideda prie 4 iš 5 didžiausių oro taršos šaltinių. Elektriniai varikliai po truputį skinasi kelią į kasdienį mūsų gyvenimą ir nors auto sportas šia linkme juda lėčiau, ilgametis Dakaro dalyvis Antanas Juknevičius sako, kad jo komanda nekantriai laukia hibridinių, o vėliau ir elektrinių lenktyninių automobilių pasirodymo.
„Elektra varomi automobiliai yra ateitis, taip pat bus ir Dakare tik klausimas kada – po penkerių ar po septynerių metų, bet faktas, kad vidaus degimo variklių atsisakysime ir visi varikliai bus ekologiški. Iš pradžių pereisime prie hibridinių, nes Dakarui pritaikyti elektrinį gana sudėtinga, bet ir juos, esu įsitikinęs, pakeis tik elektra varomi automobiliai“, – teigia lenktynininkas.
Jam pritaria ir jau beveik dešimtmetį su A. Juknevičiaus komanda bendradarbiaujančios pavojingųjų atliekų tvarkymo bendrovės „Žalvaris“ atstovas Paulius Repšys. Pasak jo, elektromobiliai išties sparčiai tobulėja, keičiasi pati Dakaro organizacija ir sportininkų požiūris.
„Elektromobiliai jau skinasi kelią į Lietuvos ir viso pasaulio autoparką, tad anksčiau ar vėliau jie pasieks ir Dakarą. Kai tai nutiks, dalyviai taip pat turėtų būti pasiruošę tinkamai pasirūpinti susidėvėjusiomis baterijomis. Kaip ir padangos, nebetinkamos naudoti automobilių detalės ar pavojingi skysčiai, elektromobilių baterijos turi kenksmingų medžiagų, tad jų palikti smėlynuose ar bet kur kitur nebus galima – jas taip pat teks pristatyti utilizavimui“, – pažymi Paulius Repšys, pavojingųjų ir nepavojingųjų atliekų tvarkymo bendrovės „Žalvaris“ plėtros direktorius.
Jo teigimu, didelė tikimybė, kad, kaip ir už neleistinoje vietoje paliktas padangas ir kitas pavojingas atliekas, Dakaro organizatoriai baterijoms taip pat taikys finansines priemones, todėl tinkamas šių atliekų tvarkymas ne tik padės tausoti gamtą, bet ir apsimokės patiems sportininkams.
„Tūkstančius kilometrų besidriekiančiose lenktynėse organizatoriams užtikrinti tinkamą atliekų sutvarkymą yra itin sudėtinga, tačiau tikrai įmanoma visų dalyvių pastangomis“, – sako P. Repšys.
Saulės energiją į Dakarą vešis 5-ą kartą
Kol lenktyniniai elektromobiliai paliekami Dakaro ateičiai, A. Juknevičiaus komanda aplinkai draugiškesnius sprendimus ir atsinaujinančius išteklius pritaiko komandą aptarnaujančiame transporte. 2018 metais jie pirmą kartą Dakare panaudojo lietuvių gamintojų „SoliTek“ įrengtus saulės modulius – už tai Dakaro organizatorių buvo pripažinti ekologiškiausia komanda ir apdovanoti „Eco-Label“ ekologiškumo sertifikatu.
„Neįsivaizduoju, kas galėtų būti geriau už saulę – jos sugeneruotos energijos dėka esame tylūs ir ekologiški. Saudo Arabijoje saulės netrūksta, tad ir elektros energijos galime pasigaminti į valias, mums jos užtenka pilnam techniniam aptarnavimui ir visai reikalingai įrangai įkrauti“, – sako A. Juknevičius.
Saulės technologijų bendrovės „SoliTek“ direktorius Julius Sakalauskas džiaugiasi, jog A. Juknevičiaus komanda sėkmingai išnaudoja saulės energiją savo poreikiams Dakare. Šiemet bus jau penktasis Dakaras, kai ant komandos palaikymo sunkvežimio stogo įrengta 2 kW galios dvipusių modulių saulės elektrinė, kurios bendras plotas sudaro 10 kv. metrų.
„Lietuvoje pagaminti gryno stiklo moduliai gali patikimai atlaikyti ekstremaliausias sąlygas – 50 laipsnių karštį, dideles vibracijas, smėlio ir dulkių audras, kurių netrūksta vėjuotame Arabijos pusiasalyje. Dvipusių, ilgaamžių ir patvarių grūdinto stiklo saulės modulių elektrinė šviesos energiją sugeria ne tik iš viršaus, bet ir per apatinę modulių pusę. Kadangi yra sumontuoti palikus 5 cm tarpą nuo balto stogo, jie sugeria nuo automobilio atspindėtą saulės energiją ir išgauna iki 10 proc. daugiau elektros energijos“, – pasakoja J. Sakalauskas.
Sunkvežimyje taip pat įmontuotos ličio jonų baterijos, kurios patenkina kasdienius komandos poreikius, reikalingus kompiuterinių sistemų veikimui, apšvietimui ir kitoms reikmėms.
Planuose – elektrinės plėtra
Šiemet A. Juknevičiaus komanda Dakarui ruošia naujieną – saulės elektrinę turės ne tik ant savo serviso automobilio, bet ir ant naujo poilsiui skirto automobilio (kemperio) stogo, kuris komandą lydės visų lenktynių metu.
„Kemperio elektros sistema unikali – beveik 1,5 kW suminės galios pažangių dvigubo stiklo saulės modulių sistema aprūpins galingus integruotus akumuliatorius elektros energija šviesiuoju paros metu. Šie saulės moduliai pagaminti iš specialaus stiklo, prie kurio nelimpa smėlis ir dulkės. Per dieną pilnai pakrovus akumuliatorius bus galima drąsiai be jokių apribojimų visą naktį naudoti elektros energiją visiems savo ir net kaimynų poreikiams“, – pasakoja J. Sakalauskas.
„Be saulės energijos Dakare elektrą gamina tik degalais varomi generatoriai, tai reiškia ne tik taršą gamtai, orui, bet ir didžiulį triukšmą. Tuo tarpu mūsų stovykla tampa tarsi tylos ir gaivesnio oro uostu visame bivuake – kartais sakau, jog tai ir vienas iš saulės energijos minusų, nes naktį kitos komandos mus iš visų pusių apstato palapinėmis. Visgi, džiaugiamės, kad rodome teigiamą pavyzdį, kasmet vis daugiau komandų domisi šiuo mūsų sprendimu, o turėdami laisvesnę minutę inžinieriai ateina pasižiūrėti, paklausinėti, kaip įrengta mūsų saulės elektrinė“, – sako A. Juknevičius.
2022-aisiais Dakaro ralis trečiąjį kartą vyks Saudo Arabijoje sausio 1-14 dienomis. Antanas Juknevičius yra labiausiai patyręs lietuvis Dakaro lenktynininkas – jam tai bus 13-asis startas. Per šį laiką jis tris kartus pagerino Baltijos šalims priklausantį geriausią rezultatą automobilių kategorijoje, o 2018-iais patys organizatoriai oficialiai jį pripažino Dakaro ralio legenda.