Tačiau „KAMAZ Master“ atstovas spaudai Erikas Khairullinas, kiek pagalvojęs, pakvietė į palapinę pokalbiui. Na, su viena sąlyga, kad atsakinės į tuos klausimus, į kuriuos įgaliotas. Nes apie strateginius komandos reikalus kalba tik legendinis lenktynininkas Vladimiras Čaginas, Dakarą laimėjęs net septynis kartus.
Dar nežinodamas, kad KAMAZ ir vėl laimės dvi prizines vietas (Eduardas Nikolajevas ir Dmitrijus Sotnikovas, pasirašę 15min skaitytojams marškinėlius – apie juos po tekstu), Eriko iškart paklausiau, kur slypi KAMAZ fenomenas, kodėl ši komanda kiekvienais metais pretenduoja ne tik į nugalėtojo titulą, bet ir į kitas prizines vietas?
– Na, turbūt tokį rezultatą lemia ne vienas faktorius. Pirmiausia – tai žmonės ir jų stiprus charakteris, noras nugalėti. Antras dalykas – patikima technika ir didelė patirtis.
Mūsų komandai – jau 30 metų. Todėl gerai žinome, kokie turi būti lenktynių sunkvežimiai ir kuria kryptimi turime juos tobulinti, vystyti. Juk, norint važiuoti dviračiu, reikia minti pedalus. Mūsų komanda išmano, kaip reikia modifikuoti techniką, kad ji važiuotų iki finišo.
– Komanda „KAMAZ Master“ ir sunkvežimių gamykla KAMAZ. Kas sieja šias dvi įmones?
– Buvęs gamybinis susivienijimas, dabar tapęs viešąja akcine bendrove, yra mūsų motininė įmonė. O mūsų komandos nariai – išugdyti KAMAZ gamykloje. Jos kūnas ir kraujas, kaip sakoma. Taigi būtent gamyklai turime būti dėkingi, kad galime dalyvauti tokiose varžybose. Todėl tarp šių dviejų įmonių nereikėtų ieškoti takoskyros.
– Kuo lenktyninis sunkvežimis skiriasi nuo serijinio KAMAZ? Juk Dakare lenktyniaujantis sunkvežimis kartais primena kosminį laivą.
– Keičiasi laikai, greičiai didėja. Serijiniuose automobiliuose diegiame tas technologijas, kurias išbandome autosporte. Manau, kad atstumas tarp konvejerio ir sporto pamažu mažėja. Taigi dykumų lenktynės yra savotiškas KAMAZ gamyklos bandymų poligonas.
– O varikliai? Ar sportiniuose automobiliuose montuojami gamykliniai, ar kitų gamintojų? Nes pagal garsą girdisi, kad jie skiriasi – KAMAZ, MAZ, IVECO.
– Na, čia jums daugiau galėtų paaiškinti mūsų konstruktoriai. Bet, pasikartosiu, sportas yra tarsi bandymų poligonas. Tarkime, dabar mažinami variklių litražai.
Kadaise Dakare startavome 18 l darbinio tūrio varikliais. Vėliau lenktyniavome 16 l, o dabar važiuojame 13 l darbinio tūrio motorais. Mažiname litražą, bet išlaikome didelę galią, efektyviau naudojame degalus, nes pasitelkiame naujas variklio valdymo technologijas.
Akivaizdu, kad KAMAZ gamyklos inžinieriai taip pat perims šiuos sprendimus ir juos naudos serijinėje gamyboje.
– Kokios dydžio yra „KAMAZ Master“, kiek žmonių nuolat dirba komandoje?
– Šiek tiek daugiau nei 100 nuolatinių darbuotojų. Beveik pusė jų (iki 50) išvažiuoja į lenktynes. Tai – ir komandos vadovas, ir buhalteriai, ir marketingo specialistai.
– Teko ne kartą girdėti nuomonių, kad viena iš „KAMAZ Master“ sėkmės paslapčių – geležinė tvarka. Kaip kariuomenėje.
– Taip, kiekvienas turi žinoti savo vietą ir pareigas. Tuomet nereikės tuščiai gaišti laiko. Komandos mechanizmas turi veikti kaip laikrodis. Geležinė komandos disciplina – tai daugybės metų įdirbio rezultatas. Kitoks modelis nebūtų toks efektyvus. Nes lenktynių metu nėra laiko ką nors įkalbinėti ar mokyti.
– Ar pilotai turi laikytis griežto dienos režimo? Specialios sportinės dietos?
– Taip, yra nurodymai ir šiuo klausimu. Pilotai ir ekipažo nariai turi laikytis tvarkos. O mitybos režimas – sudėtingas klausimas. Juk į startą lenktynininkai išvažiuoja skirtingu metu. Greičio ruožo metu nevalgo. Taigi kokybiško maisto gali gauti tik vakarienės metu.
Tiesa, anksčiau su savimi vežiojomės savą virtuvę. Bet pamatėme, kad nėra prasmės, nes Dakaro organizatorių tiekiamas maistas mus tenkina. Tiesa, „Šilko kelyje“ valgome savų virėjų ruoštą maistą.
– Kaip galima tapti „Kamaz Master“ lenktynių pilotu? Jūs sportininkus auginate gamykloje ar ieškote talentų kitur?
– Visiškai teisingai, mes neturime kviestinių pilotų. Mūsų komandos nariai – užaugę Naberežnyje Čelny (miestas, kuriame įkurta gamykla KAMAZ). Daugelis komandos narių – iš sportinių šeimų, jie tęsia tradicijas. Mieste turime kartodromą, kuriame treniruojasi daugybė jaunų gabių sportininkų. Todėl tvarka labai aiški – talentus ugdome patys. Šiuo metu kartodrome sportuoja apie 70 vaikų.
Autosporte nėra laiko ilgai galvoti ir tik sukaupta išmintis leidžia elgtis taip, kaip tuo metu komandai yra geriausia.
Mūsų komandos nariai niekur nemigruoja, jie lojalūs, nuolat dirba Naberežnyje Čelny mieste. Jie patys kuria automobilius, juos konstruoja, taiso. Jais ir lenktyniauja.
– Norint laimėti Dakare nepakanka vien turėti gerus pilotus ir patikimus sunkvežimius. Pergalei būtina išmintinga strategija, varžovų silpnų pusių analizė. Kaip kuriamas kiekvienos dienos KAMAZ lenktynių planas?
– Negaliu išsamiai atsakyti. Taktiką ir strategiją kuria patyręs komandos vadovas V.Čaginas. Per daugelį metų Dakare jis sukaupė pakankamai patirties, kad žinotų, kaip galima laimėti Dakarą.
Manau, kad komandos strategija turi būti labai lanksti. Ji labai priklauso nuo konkrečios situacijos – kiekvienas lenktynininkas turi žinoti, kaip elgtis vienu ar kitu atveju. Sakyčiau, kad tai yra situacinis valdymo modelis.
Turbūt svarbiausia, kad sprendimai priimami labai greitai. Autosporte nėra laiko ilgai galvoti ir tik sukaupta išmintis leidžia elgtis taip, kaip tuo metu komandai yra geriausia.
Skaitytojų konkursas
Norite laimėti 15min Dakaro marškinėlius su „KAMAZ Master“ komandos narių autografais. Keliaukite į 15min Gazas „Facebook“ paskyrą ir komentaruose atsakykite į KAMAZ konkurso klausimą.