Kiekvienas automobilių sportas turi savo legendas – pradedant „Formule-1“ su Michaeliu Schumacheriu, baigiant Pasaulio ralio čempionato (WRC) serija su Sebastienu Loebu.
Tomo Tumalovičiaus nuotr./Stephane'as Peterhanselis |
Dakaro legenda – Stephane'as Peterhanselis. Per 22 karjeros ralyje metus prancūzas jau šešis kartus lipo ant aukščiausio motociklų klasės nugalėtojų podiumo laiptelio, o šiais metais penktą kartą tai padarė važiuodamas automobiliu.
Antras bendroje automobilių įskaitoje liko Ginielis de Villiersas iš Pietų Afrikos Respublikos. Kone kiekvienais metais komandas keičiantis lenktynininkas geriausiai pasirodė Dakaro raliui pirmą kartą vykstant Pietų Amerikoje – 2009 metais jis tapo automobilių klasės nugalėtoju.
Iškart po finišo pakalbintas G.de Villiersas teigė esantis patenkintas savo pasiektu rezultatu. „Nepaisant keleto padarytų klaidų, vertinu šias lenktynes puikiai,“ – teigė jis. Lenktynininikas taip pat išskyrė savo automobilio patikimumą – jo nuomone, komandos indėlis čia buvo puikus.
Automobilių klasėje netrūko pajėgių vairuotojų pasitraukimų dėl techninių nesklandumų. Automobiliams atsisakius važiuoti toliau pirmuose greičo ruožuose sustojo buvusių Dakaro čempionų Nassero Al-Attiyah ir Carloso Sainzo bagiai, o vienas favoritų amerikietis Robby Gordonas su „Hummer“ padarė avariją ir kelias valandas praleido dykumoje iki vėl galėjo važiuoti.
Tomo Tumalovičiaus nuotr./Benediktas Vanagas ir Saulius Jurgelėnas ant Dakaro finišo podiumo |
Automobilių klasėje finišą pasiekė ir vienintelis startavęs lietuvių ekipažas – Benediktas Vanagas ir Saulius Jurgelėnas. „Oscar“ automobiliu važiavę tautiečiai paskutiniame Dakaro etape užėmė 29 vietą, o bendroje įskaitoje liko 64.
„Dėl šio medalio reikėjo pasistengti. Jis sunkus ir iš tikro aukso,“ – juokavo B.Vanagas.
Kalbėdamas apie jausmą užvažiavus ant podiumo, lenktynininkas neslėpė savo patriotiškumo: „Didžiuojuosi būdamas lietuviu. Dar prieš penketą metų galvojau, kad kitų valstybių piliečiai yra kažkuo gereni. Dabar suprantu, kad genai, kuriuos mes turime, yra tokie geri, jog daugelis gali tik pavydėti.“
„Mes galime viską. Pagrindiniai dalykai yra norėti, tikėti ir bent jau truputėlį daryti,“ – optimizmo nestokojo sportininkas.
B.Vanagas teigė nei akimirkai nesuabejojęs, kokiu tikslu jie čia atvažiavo. Nepaisant visų patirtų incidentų, privertusių apmąstyti nemažai dalykų, pagrindinis tikslas – pasiekti finišą – niekada nebuvo pamirštas.
„Nebuvo net mažiausios minties pasiduoti. Buvo nelengva, bet mes čia,“ – pridūrė jis.
Kalbėdamas apie šturmaną S.Jurgelėną, lenktynininkas negailėjo gerų žodžių: „Saulius yra unikalus pilietis. Jis turi labai daug stiprių pusių, kurios tinka šturmanui – pagrindinė, jis puikiai orientuojasi erdvėje.“
Visą interviu su B.Vanagu žiūrėkite vaizdo siužete:
„Širdyje – pusiau tuštuma, pusiau džiaugsmas. Tuštuma dėl to, kad svajonė išsipildė, jos nebėra. Iš kitos pusės – džiaugsmas visa tai patyrus, pasiekus tą svajonę. Reikia galvot antrą svajonę,“ – po finišo filosofavo S.Jurgelėnas.
Paprašytas įvardinti trys dalykus, kuriuos davė Dakaras, S.Jurgelėnas ilgai negalvojo: „Tai – dar vienas užsigrūdinimas, papildoma patirtis – tiek sportinė, tiek gyvenimiška. Dar Dakaras davė krūvą įspūdžių ir nuotykių.“
Jis teigė su B.Vanagu per dvi savaites nesikivirčijęs: „Esmė yra ne tarpusavio kibirkštys ir jų skaičius, o kaip greitai iškilusi ji yra užgesinama vandeniu.“
Juokais paklaustas, ar neatsispirtų 11 kartų Dakare nugalėjusio S.Peterhanselio pasiūlymui tapti jo šturmanu, S.Jurgelėnas virš bambos neiššoko: „S.Peterhanselis yra visai kitos kategorijos lenktynininkas. Navigacinių gebėjimų jis turbūt turi daugiau nei bet kuris čia esantis šturmanas – jis daug važiavęs motociklu, o jie yra geriausi navigatoriai. Manau, tokia kartelė yra pernelyg aukšta ir būtų vėjavaikiška atsakyti „Taip“.
Visą interviu su S.Jurgelėnu žiūrėkite vaizdo siužete:
„Scanpix“ nuotr./Cyrilis Despres |
Motociklų klasėje triumfavo Cyrilis Despres – tai antra prancūzo pergalė iš eilės. KTM motociklu važiuojantis lenktynininkas pirmas Dakare atvažiavo jau penktą kartą.
C.Despres iki paskutinio etapo pabaigos kovojo su savo persekiotojais. Antroje vietoje likusį portugalą Rubeną Faria jis aplenkė tik dešimčia minučių.
Prancūzą kartu su šiais metais Dakare nedalyvavusiu Marcu Coma galima vadinti amžinais priešininkais šiame maratone. Vienas iš šių motociklininkų Dakare nugali jau aštuntą kartą iš eilės – nuo pat 2005-ųjų (2008 m. ralis nevyko) pergale pasidžiaugti prancūzo ir ispano duetas neleido nei vienam kitam lenktynininkui.
Dar ilgesnę eilę pergalių pasiekė KTM gamintojas. Motociklai su šiuo ženklu neužleidžia pirmosios Dakaro ralio pozicijos jau nuo 2001-ųjų.
Motociklu važiavo ir lietuvis Gintautas Igaris, tačiau finišo pasiekti jam nepavyko. Pernai jis Dakarą baigė 81 pozicijoje, tuo tarpu šiais metais penktame greičio ruože po skaudaus kritimo nuo motociklo tautietis pasitraukė iš ralio maratono.
„Scanpix“ nuotr./Marcosas Patronelli |
Keturračių klasėje nepralenkiamas buvo Marcosas Patronelli. Argentinietis nuo pat pirmųjų etapų užsitikrino pusvalandžio persvarą prieš konkurentus ir praktiškai kiekviename greičio ruože ją padidindavo dar dešimčia minučių.
Prieš antroje vietoje likusį Ignacio Nicolas Casale argentinietis laimėjo 1 val. 50 min. 35 sek.
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Eduardas Nikolaevas, Sergejus Savostinas ir Vladimiras Rybakovas |
Sunkvežimių klasėje – blizgantis rusiškas „Kamaz“ trio. Pirmas tris vietas Dakare užėmė rusiški ekipažai, važiuojantys „Kamaz“ sunkvežimiais. Pirmąją vietą bendroje įskaitoje užėmė ir šių metų Dakare triumfavo Eduardas Nikoleavas. Antras liko Ayratas Mardeevas, trečias – Andrejus Karginovas. Skirtumas tarp antros ir trečios vietos – vos 47 sekundės.
Ketvirtas liko praėjusių metų Dakaro nugalėtojas olandas Gerardas de Rooy'us, pirmavęs pirmoje šių metų ralio maratono pusėje, tačiau dėl patirtų savo sunkvežimio „Iveco“ techninių problemų turėjęs užleisti šią poziciją rusams.
Sunkvežimių klasėje taip pat važiavo vienas lietuvis. MAN sunkvežimio vairuotojui Yvanui Turcotte kelio knygą šifravo britas Johnas Cockburnas ir lietuvis Gintaras Sadovnykas. Tačiau šis sunkvežimis atliko pagalbinės transporto priemonės vaidmenį „Astana Racing“ komandoje. Kadangi pagalbą suteikti Dakare leidžiama tik dalyviams, vieną sunkvežimį ir du automobilius turėjusi komanda nutarė dar vieną sunkvežimį prikrauti atsarginių dalių, o į jo ekipažą susodinti tris mechanikus.