ASO
„Amaury Sport Organisation“ (ASO) – Prancūzijos media grupės „Editions Philippe Amaury“ dalis, organizuojanti įvairius pasaulinio lygio sporto renginius. Tarp žinomiausių renginių yra dviračių lenktynės „Tour de France“, „Vuelta a Espana“ ir Dakaro ralis.
1903 m. „Tour de France“ lenktynes pradėjo rengti prancūzų laikraštis „L’Auto“. Tačiau po Antrojo pasaulinio karo dėl ryšių su nacistine Vokietija jis buvo uždarytas, o lenktynėmis pradėjo rūpintis naujas „L'Equipe“ laikraštis. Vėliau šias lenktynes perėmė medijos grupės dalis ASO. Ji taip pat rengia Paryžiaus maratoną bei kasmetines jachtų regatas aplink Prancūziją.
Assistance
„Assistance“ – varžybų dalyvių techninio palaikymo mechanikai ir jų technika. „Assistance“ sunkvežimiai kasdien juda iš vieno bivako į kitą, ten įsikuria, sulaukia savo sportininkų ir atlieka remonto darbus, o kitą dieną keliauja į kitą bivaką. Judėjimas vyksta bendro naudojimo keliais, o ne varžybų trasa. Tačiau organizatoriai „Assistance“ ekipažą taip pat kontroliuoja stebėdami, ar šie neviršija leistino greičio.
Tačiau kai kurios turtingesnės komandos randa būdų, kaip savo mechanikus turėti pašonėje net ir greičio ruožo metu. Pagal Dakaro taisykles, dalyvio pagalba dalyviui yra leidžiama, tad solidesnį biudžetą turinčios ekipos savo mechanikus registruoja kaip dalyvius į sunkvežimių klasę, o pastarieji nesistengia kovoti dėl rezultato, bet veža atsargines detales bei esant reikalui remontuoja sustojusį komandos automobilį.
Bivouac
Tai bivakas arba dalyvių stovykla, kuri kasdien įkuriama vis kitoje ralio maršruto vietoje. Tai uždara ir tik sportininkams bei akredituotiems asmenims skirta teritorija, kurioje įrengta visa laikinosios stovyklos infrastruktūra – valgykla, dušai, tualetai, medicinos punktas, oficialios varžybų lentos. Skaičiuojama, kad kasdien bivakas talpina apie 4000 žmonių.
Briefing
„Brifingas“ dar kitaip vadinamas dalyvių susirinkimu. Tai oficiali renginio procedūra, kuri vyksta išvakarėse prieš kitos dienos startą. Jo metu organizatoriai pristato būsimo greičio ruožo specifiką, paskelbia apie maršruto korekcijas ar starto laiko pakeitimus. Informacija dalyviams pateikiama trimis kalbomis – prancūzų, anglų ir ispanų.
Categories
Pasaulio automobilių sporto taryba 2023-iaisiais šiek tiek pakeitė sporto žodyną ir iki tol kodais T1, T2, T3, T4 ir T5 vadintos klasės gavo naujus pavadinimus:
T1 Ultimate
T2 Stock
T3 Challenger
T4 SSV
T5 Truck
Checkpoint (CP)
„Checkpoint“ – kontrolės punktai, kuriuos kiekviename greičio ruože turi pasiekti Dakaro dalyviai. Kiekvienas taškas, pažymėtas „Checkpoint“, yra privalomas, mat čia komandos šturmanas teisėjui pateikia kortą, kurioje privalo gauti atžymą.
CTIS
CTIS reiškia centrinę padangų slėgio sistemą. Ši sistema naudojama tam, kad būtų galima keisti padangų slėgį transporto priemonei judant. Tokios CTIS sistemos yra įrengtos Dakaro ralyje esančiuose bagiuose, tačiau automobilių klasėje yra uždraustos, tad norėdami pakeisti padangų slėgį šios klasės dalyviai kas kartą privalo išlipti iš automobilio.
Fesh-Fesh
„Fešfešas“ yra smėlio dulkės, panašios į miltus. Tokios dulkės lemia, kad per lenktyninių bolidų sukeltus „debesis“ matomumas – beveik nulinis. Kita „fešfešo“ savybė – klampumas. Įklimpus tokioje vietoje išsikapstyti be pagalbos yra labai sudėtinga. Su „fešfešu“ dalyviai itin dažnai susidūrė tuomet, kai Dakaras vyko Pietų Amerikoje.
GPS
GPS (Global Positioning System) daugeliui yra puikiai žinoma sistema, leidžianti palydovų pagalba nustatyti tikslią buvimo vietą. Visų klasių dalyviai savo technikoje sumontuoja organizatorių suteiktą GPS įrangą. Jos pagalba organizatoriai gali sekti dalyvius, fiksuoti pažeidimus riboto greičio zonose, matyti stovėjimo laiką suteikiant pagalbą kitam dalyviui.
Liaison
Šis terminas reiškia ralio maršruto dalį, kurioje nėra varžomasi dėl rezultato. Tai pervažiavimas nuo bivako iki būsimo greičio ruožo starto ir po finišo iki kito bivako. Pervažiavimo maršrute dalyviai vadovaujasi kelių eismo taisyklėmis ir numatytą tikslą turi pasiekti per nustatytą laiko normą. Įprastai laiko norma skiriama gana didelė, tad dalyviams nereikia skubėti. Jie pervažiavimuose gali judėti saugiu greičiu.
Loop Stage
Tai žiedinis greičio ruožas, kuris prasideda ir baigiasi tame pačiame bivake. Toks ruožas reiškia daugiau poilsio mechanikams, mat jiems nereikia važiuoti į kitą bivaką ir išardyti bei surinkti komandos techninę bazę.
Marathon Stage
Maratoninis greičio ruožas yra etapas, trunkantis dvi dienas iš eilės. Per šį etapą mechanikams draudžiama tvarkyti techniką. Mechanikai ir lenktynininkai apsistoja skirtinguose bivakuose. Tokio maratono tikslas yra sumažinti skirtumą tarp turtingų ir privačių komandų, taip pat pavienių ralio dalyvių. Šiaip ar taip, lenktynininkai vis dar gali padėti vieni kitiems, o tai suteikia pranašumą didelių biudžetų ar gamyklinėms komandoms. Norėdami išspręsti šią problemą, ralio organizatoriai 2005 m. pristatė „Supermaratono“ etapą, kuriame automobiliai buvo pradėti statyti į uždaras aikšteles, vos tik lenktynininkai pasiekdavo bivakus.
Neutral Zone
Neutralizacijos zona yra kelio atkarpa, esanti tarp atskirų greičio ruožo dalių. Neutralizacijos zonų prireikia tais atvejais, kai vieną greičio ruožą tenka padalinti į kelias skirtingas atkarpas. Neutralizacijos zonose laikas, per kurį jas pervažiuoja lenktynių automobiliai, nėra įskaičiuojamas į bendrą greičio ruožo įveikimo laiką, visgi čia užsibūti nevalia, nes yra nurodyta laiko norma. Be to, lenktynininkai čia negali sulaukti techninės pagalbos.
Parc-Ferme
„Parc-Ferme“ reiškia ralio organizatorių įkurtą uždarą lenktynių technikos laikymo aikštelę. Šioje aikštelėje nei lenktynininkams, nei mechanikams neleidžiama liesti transporto priemonių. Čia taip pat gali būti atliekami atsitiktiniai patikrinimai siekiant nustatyti, ar kurio nors lenktynių dalyvių technika nepažeidžia taisyklių.
Penalties
Ši sąvoka reiškia baudas. Jas dalyviai gali gauti už įvairius varžybų tvarkos pažeidimus – vėlavimą į laiko kontrolės punktus, neleistiną pagalbą iš šalies, neleistinus remontus ar technikos neatitikimą reikalavimams, greičio viršijimą tam tikrose zonose ir panašiai. Baudos gali būti paverstos papildomomis minutėmis ar valandomis prie dalyvio rezultato. Jos taip pat gali būti skirtos pinigine išraiška, o pati griežčiausia nuobauda – diskvalifikacija.
Road Book
Kelio knyga pateikiama kiekvienam ralio dalyviui greičio ruožo išvakarėse per dalyvių susirinkimą arba ryte prieš startą. Joje – visa varžybų dienos maršruto informacija kartu su primityvia laukiančio kelio schema. Varžybų dalyviai privalo griežtai laikytis kelio knygoje esančio maršruto.
SS
SS yra angliškos frazės „Special Stage“ trumpinys, o lietuviškai – tiesiog greičio ruožas GR. Kiekvieną greičio ruožą lenktynininkai turi įveikti kuo greičiau. Ralio pabaigoje kiekviename greičio ruože praleistas laikas drauge su baudomis susumuojami, tad nugalėtojais tampa tie, kurie važiavo greičiausiai ir sugaišo mažiausiai laiko.
Waypoint (WP)
„Waypoint“ taškai sudėlioti taip, kad ralio dalyviai važiuotų jiems nurodytu maršrutu. Kai lenktynių automobilis artėja prie kelio taško, GPS monitorius pradeda rodyti kryptį bei atstumą iki tikslios taško vietos.