Vis dėlto, žiūrovams bus sunku susiorientuoti tarp ekipažų, nes matysime daug negirdėtų pavardžių. Jie startuos skirtingose klasėse, todėl ir trasos įveikimo tempai skirsis. Kokios tos pasaulio ralio čempionato (WRC) klasės ir kokie esminiai automobilių techniniai skirtumai, pasakoja 2012 ir 2013 Lietuvos ralio čempionas Dominykas Butvilas, šiuo metu lenktyniaujantis Lenkijos profesionalioje komandoje „Subaru Poland Rally Team“.
– Dominykai, kokią WRC techniką išvysime Lietuvos keliuose?
– Pasaulio ralio čempionate varžosi daug skirtingų komandų. Skiriasi ne tik jų spalvos, išmarginimas ir pavardės ant stiklų, tai ir techniškai skirtingos mašinos. Tai vienas iš klausimų, apie kuriuos ralio žiūrovai dažnai nesusimąsto. Ne kartą tekoi išgirsti komentarą „Aš nesuprantu nei kiek tų klasių yra, nei kam jos reikalingos, jeigu ralio nugalėtojas vistiek tik vienas“. Tarptautinė Automobilių Sporto Federacija (FIA) automobilius suskirstė į klases, tam kad lenktynininkai galėtų varžytis lygiomis sąlygomis, o gamintojai ir komandos galėtų ruošti mašinas pagal tam tikrus kriterijus, kurie ralyje yra labai griežti. Negalite raliui paruošti bet kokio automobilio – nes, ko gero, jam neatsirastų vietos siaurai apibrėžtose ralio klasių taisyklėse.
– Koks yra tas WRC automobilis?
– Kai nuvyksite prie trasos pasaulio ralio čempionato metu, pirmieji jus pasitiks WRC klasės automobiliai. Tai greičiausi, pažangiausi ir brangiausi ralio automobiliai pasaulyje šiandien. Nesvarbu, ar tai bus Volkswagen Polo WRC, ar Hyundai i20, o gal Fiesta – galiu patikinti – kiekviena iš jų kainuoja gerokai daugiau nei milijoną litų. Tokius automobilius gamina tik gamyklos, gaminančios serijinius automobilius, todėl jų pasaulyje yra tiek mažai.
Šiuolaikinis WRC bolidas turi 1.6 litro variklį su turbina. Neskamba įspūdingai, bet net iš tokio motoro nesunkiai išgaunama daugiau nei 300 arklio galių. Rašau „daugiau nei“ todėl, kad niekas iš tikrųjų nežino, kokia yra tų motorų galia. Oficialiai rašoma 300 AG. Tačiau, ir mano vairuojamas Subaru STI ar Mitsubishi EVO X turi 330–350 AG ir vistiek jokiais parametrais negali prilygti WRC automobiliui. Variklio galios matavimas yra itin subtilus dalykas ir yra manoma, kad realus jų pajėgumas gali gerokai perkopti taisykles.
Būtina paminėti, kad WRC automobiliai yra labai lengvi – minimalus svoris 1200 kg. Įspūdinga ir pažangi pakabos, amortizatorių konstrukcija padeda išlaikyti automobilį ant kelio betkokio reljefo trasose. Taip pat po tramplyno pakilus 3 metrus aukštį, nuskridus nors ir 50 metrų, tokia konstrukcija padeda nusileisti be jokių problemų. Šiuose automobiliuose yra naudojamos vadinamosios sekvencinės pavarų dėžės. Jos leidžia lenktynininkams perjungti pavaras neatleidžiant akseleratoriaus, o sankaba naudojama tik pajudėjimui iš vietos.
WRC klasėje startuos šie lenktynininkai:
Startinis nr. | Pilotas | Šturmsanas | Komanda | Automobilis |
1 | Ogier, Sébastien | Ingrassia, Julien | Volkswagen Motorsport | Volkswagen Polo R WRC |
2 | Latvala, Jari-Matti | Anttila, Miikka | Volkswagen Motorsport | Volkswagen Polo R WRC |
3 | Meeke, Kris | Nagle, Paul | Citroen Total Abu Dhabi WRT | Citroën DS3 WRC |
4 | Ostberg, Mads | Andersson, Jonas | Citroen Total Abu Dhabi WRT | Citroën DS3 WRC |
5 | Hirvonen, Mikko | Lehtinen, Jarmo | M-Sport World Rally Team | Ford Fiesta RS WRC |
6 | Evans, Elfyn | Barritt, Daniel | M-Sport World Rally Team | Ford Fiesta RS WRC |
7 | Neuville, Thierry | Gilsoul, Nicolas | Hyundai Motorsport | Hyundai i20 WRC |
8 | Hänninen, Juho | Tuominen, Tomi | Hyundai Motorsport | Hyundai i20 WRC |
9 | Mikkelsen, Andreas | Floene, Ola | Volkswagen Motorsport II | Volkswagen Polo R WRC |
10 | Kubica, Robert | Szczepaniak, Maciej | RK M-Sport WRT | Ford Fiesta RS WRC |
11 | Solowow, Michal | Baran, Maciej | Michal Solowow | Ford Fiesta RS WRC |
16 | Solberg, Henning | Minor-Petrasko, Ilka | Henning Solberg | Ford Fiesta RS WRC |
20 | Paddon, Hayden | Kennard, John | Hyundai Motorsport N | Hyundai i20 WRC |
21 | Prokop, Martin | Tománek, Jan | Jipocar Czech National Team | Ford Fiesta RS WRC |
22 | Holowczyc, Krzysztof | Kurzeja, Lukasz | Lotto Team | Ford Fiesta RS WRC |
– Kokie automobiliai startuoja WRC2 kategorijoje?
– Tai jungtinė klasė, pristatyta pastaraisiais metais. Aš asmeniškai nepritariu didelėms jungtinėms klasėms todėl, kad automobiliai jose yra perdaug skirtingi. Konkurencija didžiulė, tačiau silpnesnių klasių lenktynininkai neturi galimybių kovoti dėl podiumo vietų WRC2 kategorijoje.
Patys greičiausi šioj klasėj turėtų būti RRC bolidai, po to panašaus greičio yra R5 su S2000, o už jų rikiuojasi R4 ir N4 mašinos. RRC yra beveik WRC pasaulinės klasės mašinos, S2000 yra gaminti specialiai vien lenktynėms, kurių kiekviena detalė yra gaminama atskirai, vien sportui. O štai R5, R4, N4 mašinos turi gerokai daugiau standartinių, serijinei gamybai skirtų detalių. Todėl jos kiek pigesnės ir kartais ne tokios ištvermingos.
WRC2 kategorijoje važiuoja net 5 skirtingų klasių mašinos:
- R5: 1.6 litro turbo motoras, su 32mm restriktoriumi (siekiant apriboti galią) ir 5 bėgių pavarų dėžė. Kaina – apie 180.000 EUR.
- S2000: 1.6 litro turbo motoras, su 30mm restriktoriumi arba tiesiog atmosferinis 2.0 l motoras. Kaina apie 230-250.000 EUR
- RRC: WRC mašinos su 31 mm restriktoriumi. Turi mažiau galios nei tikras WRC automobilis. Kaina 250.000 EUR +
- R4: Panašios, tačiau kiek lengvesnės už standartinės klasės mašinas, su 2.0 l turbo varikliu ir 33 mm restriktoriumi
- N4: standartinės klasės automobiliai (Subaru STI arba Mitsubishi EVO) su 2.0 l turbo varikliu ir 33 mm restriktoriumi. Daugiau nei dvigubai pigesni už kitus automobilius klasėje, todėl ir gerokai lėtesni.
Pavyzdžiai: Ford Fiesta R5, Citroen DS3 RRC, Ford Fiesta RRC, Peugeot 208 T16 R5, Citroen DS3 R5, Mini John Cooper Works RRC, Mitsubishi Lancer Evo, Subaru Impreza WRX, Ford Fiesta S2000, Skoda Fabia S2000.
Dar yra WRC3, kur varžosi įvairūs automobiliai dviem varančiaisiais ratais. Motorai yra arba 1,6 litro su turbina, arba 2,0 be turbinos. Viena vedanti ašis (dažniausiai priekiniai) ant žvyro dangos turi gerokai mažiau sukibimo, nes visų kitų klasių automobiliai turi keturis varančius ratus ir įmantrias transmisijas. Gerai, kad šie automobiliukai yra labai lengvi, puikiai stabdo. Tik yra trūkumas – ne taip greit įsibegėja.
Pavyzdžiai: Citroen DS3 R3T, Renault Clio R3, Honda Civic R3.
Tad patarsiu žiūrovams, kurie atvyks į pasaulio ralio čempionato etapą Lenkijoje ir Lietuvoje „LOTOS 71st Rally Poland“, atkreipti dėmesį į skirtingas kategorijas. Aš esu įsitikinęs, kad ir žemesnių klasių ekipažai parodys aukštą klasę. Juk tai geriausi pasaulyje ralio ekipažai.