Taip pat manau, kad lenktyniauti Monako gatvėmis sugeba tik drąsiausi ir geriausi lenktynininkai. Į šiuos faktorius įtraukiant kunigaikštystės žavesį, atmosfera tik dar labiau sustiprėja.
Taigi, atsiradus galimybei apsilankyti Monake „Formulės E“ lenktynių metu ir pamatyti, kaip iš vidaus veikia „Nissan Formula E“ komanda, tiesiog negalėjau atsisakyti.
Iš pradžių pagalvojau, kad nesu žurnalistas, o tik bloggeris ir, retkarčiais, freelanceris, bet paskui nusprendžiau pasinaudoti proga patirti kažką naujo ir pasidalyti šiomis žiniomis su platesne auditorija. Pradėkime nuo kelių informacinių blokų apie „Formulę E“.
„Formulė E“ – kas tai?
Akivaizdus ir unikalus „Formulės E“ požymis yra vien elektrinės pavaros naudojimas vienviečių lenktyninių automobilių pasaulyje. Čia, „Formulėje E“, nėra kuro degimo proceso, todėl anglies dvideginio emisija lygi nuliui. Ši serija prasidėjo 2014 m. kaip oficialus FIA pasaulio čempionatas ir šiuo metu vyksta jau 9-asis sezonas.
„Formulės E“ įtaka gatvių automobiliams
„Formulė E“ tarnauja kaip įprastų elektromobilių bandymų poligonas. Pavyzdžiui, „Nissan“ savo patirtį „Formulėje E“ panaudojo ir pritaikė vienam populiariausių pasaulyje elektromobilių – „Nissan Leaf“. Nuo serijos pradžios automobilio akumuliatoriaus talpa padidėjo nuo 22 kWh 2014 m. iki 62 kWh 2022 m.; per tą patį laiką nuvažiuojamas atstumas padidėjo nuo 135 km iki 384 km. O juk ilgesnė kelionė be poreikio įkrauti automobilį yra vienas svarbiausių aspektų kiekvienam elektromobilio savininkui.
E-Prix struktūra
Kiekvieną lenktynių savaitgalį sudaro kelios treniruotės, kvalifikacija, kurios metu nustatoma starto rikiuotė, ir pačios lenktynės. Keliuose etapuose vyksta po dvi kvalifikacijų ir lenktynių sesijas, viena šeštadienį, kita sekmadienį – tokios dvigubos lenktynės šiemet vyksta 5 kartus, o 6 kiti etapai yra su viena kvalifikacija ir lenktynėmis. Iš viso sezono metu aplankoma 11 pasaulio vietų. Beje, visos lenktynės vyksta tik miesto gatvėse surengtose trasose.
Komandos
Kiekviena „Formulės E“ komanda naudoja tokį patį bolidą, tačiau visas jo valdymas, derinimas priklauso nuo komandos inžinierių profesionalumo ir žinių, kuriant pagrindinę jėgainę; bei nuo vairuotojų, prisitaikant prie bolido ir juo lenktyniaujant.
Pastebėsiu, kad šį sezoną pristatytas naujas Gen3 automobilis, kuris buvo gerokai patobulintas, lyginant su pirmtaku, tad tai kelia papildomų iššūkių komandoms ir pilotams, norint sutramdyti jį geriau nei kitiems.
Yra komandų, gaminančių savo jėgaines, o yra tokių, kurios perka jėgos agregatus iš kitų ekipų – tai leidžiama taisyklėmis.
„Formulės E“ patirtis
Anksčiau esu lankęsis Monake, čia vykstant istorinėms „Grand Prix“ varžyboms. Tai buvo tarsi prisilietimas prie svajonės, kai galėjau eiti į trasą pro Sainte Devote koplyčią, tribūnuose stebėti, kaip automobiliai išvažiuoja iš boksų komplekso, arba padaryti pertraukėlę ir išgerti kavos netoli „Piscine“ (baseino) posūkio esančioje „Le Nautic“ kavinėje.
Praėjusį savaitgalį vėl patekau į tą svajonę ir pajutau tą pačią atmosferą.
Pirma maloniai nustebinusi aplinkybė, buvo tai, jog visos sesijos vyko tik vieną dieną t.y. buvo kupinos veiksmo. Kvalifikacija, kaip vėliau pamatėme, buvo itin vaisinga „Nissan“ komandai.
Beje, kvalifikacijos formatas gana įdomus – rikiuotė padalijama į dvi grupes pagal lyginę arba nelyginę lenktynininko poziciją čempionate, tada kiekviena grupė varžosi dėl greičiausio rato ir 4 geriausi tos grupės pilotai patenka į kitą kvalifikacijos etapą, kuris vadinamas dvikovomis (Duels). Šios dvikovos labai panašios į atkrintamųjų varžybų turnyro schemą, t.y. pilotai sugrupuojami po du ir varžosi tarpusavy, įveikiant tik vieną greitą ratą. Tokiu būdu jie dalyvauja ketvirtfinalyje, pusfinalyje ir finale.
Po kvalifikacijos laukia daugiau nei 3 valandų pertrauka prieš pagrindinį renginį – lenktynes. Štai keli svarbiausi ir įsimintiniausi momentai, kuriuos verta būtų pažymėti.
Spaudos konferencija
Penktadienį prieš renginį turėjau galimybę dalyvauti „Nissan Formula E“ komandos surengtoje spaudos konferencijoje, kurios metu man pavyko būti vienu iš nedaugelio, uždavusių klausimą komandos vadovui Tommaso Volpe:
„Kiek domėjausi vairuotojais, vienas jų, Normanas, yra labai patyręs, o ši patirtis yra sukaupta ištvermės lenktynėse, tokiose kaip LeMans ar WEC, kur nereikia didelio greičio, bet labiau reikia išmonės. O Saša, manau, yra būtent nerafinuotu greičiu pasižymintis pilotas. Taigi, ar gali plačiau papasakoti apie motyvus, pasirenkant lenktynininkus?“
TV: „Kalbant apie talentus, kaip ir minėjai, vienas turi daugiau patirties valdant lenktynes, ne tik grynąjį greitį, o Saša yra jaunas, nors, žinoma, turėjęs patirties jaunimo kategorijose.
Taigi procesą, kurį nuėjome, būtų įdomu paminėti, nes tam tikra prasme tai yra įrodymas, kodėl mums šis sezonas yra nauja pradžia. Mes ir „McLaren“ buvome vienintelės dvi komandos, kurios pakeitė abu vairuotojus. Akivaizdu, kad tai buvo vertinama prieštaringai, net iš mūsų valdybos pusės, nes mums reikėjo pasamdyti naujų žmonių, sukurti komandą, naują bolidą ir atsižvelgti į naują reglamentą. O dar norite pakeisti abu vairuotojus ir neišlaikyti jokio tęstinumo?
Ir mes atsakėme: taip, mes to norime! Nes norime į „Gen3“ žvelgti kaip į naują veiklą, konstruojant naują organizaciją ir kuriant naują požiūrį.
Taigi žengėme drąsų žingsnį ir labai rizikavome, bet pagalvojome: gerai, 9 sezonas mums yra tarsi kūrimo etapas, todėl pradėkime investuoti į jauną talentą, kuris yra labai greitas, bei pasiimkime patyrusį kitą pilotą, kuris padėtų šiame procese.“
Kvalifikacija ir lenktynės
Ši sesija buvo labai įtempta, o „Nissan“ komanda pasiekė puikų rezultatą – Sacha Fenestraz iškovojo „pole“ poziciją, Jake'as Hughesas iš „McLaren“ buvo antras, o Sachos komandos draugas Normanas Nato – trečias. Turint omenyje, kad „McLaren“ komanda naudoja „Nissan“ sukonstruotą jėgainę, tai buvo visiškas „Nissan Top3“!
Kiek vėliau paaiškėjo, Sachos greičiausio rato metu buvo užfiksuotas galios limito pažeidimas, todėl jis buvo nukeltas į 2 vietą, vis dėlto tai buvo puikus komandos rezultatas!
Lenktynės taip pat buvo gana įtemptos, vyko daug kovų, lenkimų ir net du kartus į trasą buvo išvažiavęs saugos automobilis. Normanas pateko į incidentą – į jo automobilį atsitrenkė varžovas ir prancūzas buvo priverstas užsukti į boksus, šis uždelsimas lėmė paskutinę finišo poziciją.
O štai Saša važiavo labai „švariai“ ir, nors nusileido keliems varžovams – čempionato lyderiams – finišavo P4, o tai buvo labai geras rezultatas – geriausias nuo komandos iškovotos 2-os vietos Berlyne, beveik prieš dvejus metus!
Pabaigai
Man išties patiko savaitgalis Monake su „Nissan Formula E“ komanda. Viskas buvo profesionaliai organizuota, o renginys pasirodė tikrai esąs vertas dėmesio – tai patvirtino visiškai užpildytos žiūrovais tribūnos.
P.S. Vienas iš pažymėtinų momentų buvo, kai apsilankiau netoliese esančioje suvenyrų parduotuvėje prie pat „Tabac“ posūkio, kur pabendravau su ją aptarnaujančiu „senior“ amžiaus vyru. Pasirodo, jis yra pono, valdžiusio tabako parduotuvėlę (dėl to posūkis ir vadinamas tabako vardu), anūkas, Thierry Bauduin!
Nusipirkau keletą suvenyrų ir pasiteiravau gal jis turįs Monako 2 Eur monetų, laimei, kaip tik tokią ištraukė ir įteikė man su princu Albertu ant averso. Visada kalbinkit nepažįstamuosius!
Apie „Nissan Formula E“ komandą
2018 m. „Nissan“, bendradarbiaudama su „e.dams“, prisijungė prie „Formulės E“ kaip „Nissan e.dams Formula E“ komanda ir iki šiol yra vienintelis gamintojas iš Japonijos „Formulėje E“.
2021 m. kovo mėn. bendrovė paskelbė apie savo įsipareigojimus „Formulės E“ Gen3 kartos automobilių erai, kuri tęsis nuo 9-ojo sezono (2022/23 m.) iki 12-ojo sezono (2025/26 m.) pabaigos.
2022 m. pavasarį „Nissan“ paskelbė apie „e.dams“ lenktynių komandos įsigijimą, taip visiškai perimdama jos vietą ABB FIA „Formulės E“ pasaulio čempionate.
Šiuo metu „Nissan Formula E“ komanda yra įsikūrusi Le Mano mieste Prancūzijoje, o jai vadovauja Tommaso Volpe. Šį sezoną ekipos automobilius vairuoja Normanas Nato ir Sacha Fenestraz.
Apie „Formulę E“
„Formulė E“ yra vienviečių elektromobilių autosporto čempionatas. Šią seriją 2011 m. Paryžiuje sumanė tuometinis FIA prezidentas Jeanas Todtas ir ispanų verslininkas Alejandro Agagas, kuris šiuo metu yra ir „Formulės E“ pirmininkas.
Inauguracinės čempionato lenktynės įvyko 2014 m. rugsėjį, Pekine. Nuo 2020 m. serija turi FIA pasaulio čempionato statusą.
Dabartinį „Formulės E“ sezoną sudaro 11 komandų, kurios varžosi 16 lenktynių 11-oje pasaulio vietų.