Prisiminkime kaip atrodė 2018 m. duomenys ir panagrinėkime šviežius – šio sezono skaičius. Jų, kaip ir grafinių vaizdų, bus daug.
Lenktynininkų honorarai
„Formulės-1“ naujokai per metus teuždirba kelis šimtus tūkstančių eurų, tuo tarpu penkiskart čempionas Lewisas Hamiltonas („Mercedes“) šįmet savo sąskaitą papildys net 42 mln. EUR!
Taipogi riebų kontraktą turintis Sebastianas Vettelis („Ferrari“) uždirbs 35 mln. EUR, o štai sėkmingai išsiderėjęs sąlygas su „Renault“ ir perėjęs iš „Red Bull“ Danielis Ricciardo savo sąskaitoje matys 20 mln. EUR. Be to, jo kontraktas numato premiją iki 10 mln. EUR (galutinė suma priklausys nuo tam tikrų tarp jo ir komandos aptartų sąlygų).
Maxas Verstappenas („Red Bull“) šįmet turi tokį pat kontraktą t.y. 12 mln. EUR plius 4 mln. EUR premiją, jei jam pavyktų tapti čempionu.
Toliau sumos lieka visiškai arba nedaug pasikeitusios, išskyrus Romainą Grosjeaną („Haas“), kuriam teks tenkintis vos 2 mln. EUR vietoje buvusių 5 mln. EUR prieš metus.
Dar įdomu, kad į „Alfa Romeo“ iš „Ferrari“ perėjusio Kimi Raikkoneno kontrakto sąlygos nepasikeitė – suomis ir toliau uždirbs fiksuotą 6 mln. EUR sumą, o kiekvienas uždirbtas lenktynėse taškas reikš 70 tūkst. EUR.
Norėčiau pastebėti, jog Lewiso ir Sebastiano atlyginimai sudaro net pusę visų šio sezono pilotų honorarų.
O jei žiūrėsime į karjeros metu uždirbtas sumas (neskaitant premijų), akivaizdžiai matosi Hamiltono, Vettelio ir Raikkoneno atotrūkis nuo kitų. Vis gi čempiono titulas suteikia papildomų privilegijų.
Dar įdomus niuansas – šio sezono pabaigoje baigiasi šių pilotų sutartys:
- Valtteri Botto („Mercedes“)
- Nico Hulkenbergo („Renault“)
- Sergio Perezo („Racing Point“)
- Romaino Grosjeano („Haas“).
Taigi kitam sezonui vėl galime tikėtis pilotų migracijos, o galbūt ir naujų, arba sugrįžtančių (pvz. Estebano Ocono) pavardžių atsiradimo.
Ekipų biudžetų evoliucija
Kai šio dešimtmečio pradžioje buvo pristatomos idėjos dėl turbo-jėgainių sugrąžinimo į F-1, tikėtasi sumažinti ekipų išlaidas, bet gavosi… kaip visada. Ekipų biudžetai šovė į padanges – iki tol pirmaujančios komandos leisdavo po 250-300 mln. EUR, bet nuo 2014 m. sumos perlipo per 400 mln. EUR!
Nagrinėjant jau tik turbo erą, pokyčiai nėra tokie dramatiški, tačiau grafikas akivaizdžiai demonstruoja:
- „Honda“ pasitraukimą iš „McLaren“
- „Renault“ kryptį top-komandų link
- Papildomą „Alfa Romeo“ finansavimą
- „Williams“ finansines problemas.
Esminiai skirtumai, pastebėti nagrinėjant atskirų komandų biudžetus, yra finansavimo šaltiniai. Štai, vienų ekipų atveju, liūto dalį skirią patys savininkai, pvz. „Mercedes“, „Red Bull“, „Haas“. Kitais atvejais pinigais lyja stambių rėmėjų dėka, pvz. „Philip Morris“ („Ferrari“ ekipai) arba BAT („McLaren“ atveju).
Kone svarbiausią kiekvienos ekipos biudžeto dalį sudaro „Formula One Management“ mokamos išmokos (Prize money), priklausančios nuo daugelio įvairių faktorių – komandos užimtos vietos praeitame, bei keliose sezonuose prieš tai, specialių, atskirai su ekipomis sutartų premijų ir t.t.
Toliau sekančiose pyraguose taip ir pažymėjau šias tris įplaukų rūšis – raudona, geltona ir mėlyna spalvomis, tuo tarpu į stambiausių biudžeto dalių nepatenkančios sumos yra pažymėtos oranžine spalva.
„Mercedes“ – 463 mln. EUR (-5 mln. EUR arba –1proc. lyginant su 2018 m.)
Teisybės dėlei reiktų nepamiršti, kad praeito sezono pabaigoje komandos vadovas Toto Wolffas „išprašė“ papildomus 30 mln. EUR iš kompanijos valdybos, pinigai buvo skirti papildomam bolido tobulinimui. Tai reiškia, kad praeitais metais vokiečiai išleido beveik pusę milijardo eurų.
Šiame sezone biudžeto pokyčiai yra minimalūs ir susiję tik su mažais rėmėjais: štai iš komandos pasitraukė „Monster“ ir „Wihuri“, o atėjo „Marriott Bonvoy“ ir „Hewlett Packard“.
„Ferrari“ – 461 mln. EUR (+45 mln. EUR arba +11 proc. nuo 2018 m.)
Dauguma stambesnių italų komandos rėmėjų padidino savo skiriamas lėšas, o labiausiai prie to prisidėjo „Philip Morris“ su savo projektu „Mission Winnow“. Tabako gamintojas padidino rėmimą iki milžiniškų 138 mEUR t.y. skyrė 20 mEUR daugiau, nei pernai.
Įdomu pastebėti, jog „Ferrari“ kompanija savo lenktynių ekipos išlaikymui neskiria nė cento.
„Red Bull“ – 454 mln. EUR (+63 mln. EUR arba +16 proc. nuo 2018 m.)
Esminiai pokyčiai, leidę „buliams“ padidinti biudžetą yra dvigubai didesnė už pernykštę „Aston Martin“ injekcija (30 mln. EUR), bei 25 mln. EUR iš variklių tiekėjų, kompanijos „Honda“.
Tuo tarpu didžiausią biudžeto dalį, kaip ir konkurentų „Mercedes“ atveju, sudaro paties koncerno lėšos – 200 mln. EUR.
„Renault“ – 304 mln. EUR (+52 mln. EUR arba +21proc. nuo 2018 m.)
Prancūzai, panašu, suprato, kad jie nėra „Ferrari“ ir rėmėjai nebėgs pas juos išskėstomis rankomis t. y. atviromis piniginėmis, todėl iki šiol mažinę tiesioginį ekipos finansavimą, šįmet jį padidino net 45 mln. EUR (nuo 105 iki 150 mln. EUR). Dalis pinigų skiriama „Nissan“ padalinio „Infinity“ vardu.
„McLaren“ – 231 mln. EUR (+12 mln. EUR arba +5 proc. nuo 2018 m.)
O štai „McLaren“ pavyko atsistoti ant kojų. Praradę „Honda“ paramą, britai „atkentėjo“ praeitus metus ir šįmet pritraukė stambų rėmėją – „British American Tobacco“ arba tiesiog BAT, bei išsiderėjo rėmimo padidinimą su „Petrobras“ ir DELL.
Kadangi tabako reklama yra draudžiama, BAT žengė panašiu keliu, kaip ir „Philip Morris“ su „Mission Winnow“ ir pristatė „McLaren“ bolidus puošiantį šūkį „A Better Tomorrow“. Už tą geresnį rytojų britų ekipa gauna 50 mln.EUR.
„Alfa Romeo“ – 187 mln. EUR (+51 mln. EUR arba +38 proc. nuo 2018 m.)
„Ferrari“ skiriamus 100 mln. pažymėjau raudonai, tačiau manau, kad teisingiau būtų naudoti geltoną spalvą, juk italai nėra nusipirkę „Sauber“ komandos, jie tik įgijo teisę naudoti savo t. y. „Alfa Romeo“ prekės ženklą, pervadinant šią ekipą. Bet kokiu atveju papildomos įplaukos, sudarančios virš pusės šios komandos biudžeto (!), yra tik į naudą. Maža to, tokią pat sumą italai skirs ir 2020 bei 2021 metais.
Grubiai tariant, buvusi „Sauber“ ir jos bendradarbiavimas su „Ferrari“ dabar yra kažkas panašaus į „Toro Rosso“ ir „Red Bull“ santykius. Tikimasi, kad itališki pinigai ne tik padės šiai ekipai „Formulėje-1“, bet ir padidins „Alfa Romeo“ automobilių pardavimus pasaulyje.
„Racing Point“ – 150 mln. EUR (+32 mln. EUR arba +27 proc. nuo 2018 m.)
Praeito sezono gale komanda buvo arti užsidarymo dėl jos savininko V. Mallya’os problemų su teisėsauga, tačiau viską padėjo išpręsti Kanados turtuolis Lawrence’as Strollis, atnešęs iš „Williams“ save, savo sūnų ir nemažą kanadietišką rėmimo sumą – 35 mln. EUR. Be to, komandą pradėjo remti vienas naujas partneris – Kenijos lažybų bendrovė „SportPesa“ (10 mln. EUR).
„Williams“ – 146 mln. EUR (-39 mln. EUR arba -21 proc. nuo 2018 m.)
Praeitais metais atrodė, kad prasčiau būti negali. Pasirodo – gali. Dar blogesnis už aną automobilis, sumažėjusios FOM įplaukos, pabėgę rėmėjai… Skylęs vargais negalais pavyko užkaišyt „Rokit“ (25 mln. EUR) ir „Orlen“ (15 mln. EUR) pagalba, tačiau kol kas šviesos tunelio gale visiškai nesimato.
„Haas“ – 144 mln. EUR (+18 mln. EUR arba +14 proc. nuo 2018 m.)
Pagrindinis „Haas“ komandos biudžeto padidėjimo šaltinis yra FOM pinigai bei 12 mln. EUR iš „Rich Energy“ pritraukimas. Ši kompanija neatrodo labai patikima, todėl tikėkimės, kad Gene’as Haasas gaus tai, dėl ko susitarė su šiuo energetinių gėrimų (kurių beveik niekas nematė ir neragavo) gamintoju.
Iš kitų stambesnių (šios ekipos mastais) rėmėjų vertėtų paminėti šiame sezone vėl 10 mEUR skiriančiais „Jack & Jones“ iš Danijos, ekipos piloto Kevino Magnusseno tėvynės.
„Toro Rosso“ – 138 mln. EUR (+1 mln. EUR arba +1 proc. nuo 2018 m.)
Pagrindinis „Toro Rosso“ donoras yra ir išlieka „Red Bull“ (50 mln. EUR), o nuo praeito sezono savo 25 mln. EUR skiria ir „Honda“. Kiti rėmėjai yra smulkūs. Iš kiek matomų naujų veidų būtų galima paminėti nebent „Randstad“ su jų skirtais 5 mln. EUR.
Didžiausi biudžetai
Pabaigai, bendras sąrašas ir jo rekordininkai – „Red Bull“ ir „Mercedes“, skiriantys savo ekipoms po 250 ir 200 mln. EUR atitinkamai.
Diagramoje pavaizduota tik TOP25 kompanijų/rėmėjų pagal skiriamų lėšų dydį, šis 25-ukas sudaro 53 proc. visų ekipų biudžetų.
Priartinus vaizdą iki penketuko, matosi ryškus šių išlaidautojų atotrūkis nuo visų kitų: