Pirmoji karta – Gen1
Kai 2014-aisiais startavo pirmasis „Formulės-E“ sezonas, visos komandos ir joms atstovaujantys lenktynininkai sėdo prie identiškų „Spark-Renault SRT_01“ elektra varomų bolidų. Tokiais automobiliais čempionato dalyviai varžėsi iki 2018-2019 metų sezono, kai buvo pristatytas naujasis Gen2 bolidas, tačiau apie jį kiek vėliau.
Pirmosios kartos „Formulės-E“ bolidai, nuo 0 iki 100 km/val. įsibėgėja per tris sekundes, o maksimalus jų greities siekia 225 km/val. Maksimali šio bolido variklio galia siekia 200 kW (apie 270 arklio galių), tačiau lenktynių metu galingumas buvo sumažinamas iki 150 kW (apie 200 AG), bet lenktynių metu, pilotai gavę didžiausią savo gerbėjų palaikymą, galėjo aktyvuoti „FanBoost“ opciją, kuri suteikdavo laikiną 30 kW (apie 40 AG) variklio galios padidėjimą.
Šį variklį gamino ir komandoms tiekė „McLaren“. Tai toks pats elektros variklis, koks buvo montuojamas ir hibridiniame superautomobiliyje „McLaren P1“. Jis lengvas ir sveria vos 26 kilogramus. Beje, ir pats pirmosios kartos „Formulės-E“ bolidas yra lengvas. Kartu su vairuotoju ir svorio balastu, šis automobilis svėrė vos mažiau nei 900 kilogramų. Be elektros variklių, „McLaren“ tiekė ir Gen1 bolidų transimijas bei visą automobilio elektronikos sistemą.
Gen1 bolidai buvo penkių metrų ilgo, 1,8 metro pločio ir kiek daugiau nei vieno metro aukščio, o prošvaisa nuo žemės iki žemiausios bolido vietos – 75 milimetrai. Bolido monokokas ir kiti elementai pagaminti iš lengvų ir tvirtų medžiagų. Daugiausiai buvo naudojamas anglies pluoštas ir aliuminis. Beje, pirmosios kartos bolido dizaineris yra Frederikas Vaseuras (Frederic Vasseur), kurį puikiai pažįsta ir „Formulės-1“ gerbėjai, nes jis yra ilgametis „Sauber“ (šiuo metu „Alfa Romeo“) komandos vadovas, o prieš tai vadovavo „Formulės-1“ „Renault“ komandai.
Tai ką sukūrė F. Vaseuras, kūnu pavertė kita puikiai automobilių lenktynių pasaulyje žinoma kompanija „Dallara“. Ši Italijoje įsikūrusi įmonė yra gaminusi įvairius formulės tipo bolidus, tarp kurių ir „Formulės-1“ komandos „HAAS“ lenktyniniai automobiliai.
Žvelgdami į kitas šių bolidų technines charaktersitikas, galime pamatyti dar vieną „Formulės-1“ pasaulyje puikiai žinomą vardą – „Williams“. Būtent „Williams Advanced Technology“ kompanija buvo atsakinga už Gen1 bolidų akumuliatorių kūrimą, gamybą ir tiekimą komandoms. Tiesa, čempionate buvo naudojami tik 28 kWh talpos ličio-jonų akumuliatoriai, kuriuose sukauptos energijos pakakdavo tik pusei lenktynių distacijos, todėl lenktynių viduryje, pilotai turėdavo persėsti į kitą, pilnai įkrautą akumuliatorių turintį bolidą.
Pirmosios kartos bolidai naudojo atviriems lenktyniniams automobiliams nebūdingo dydžio, 18 colių, lengvojo lydinio ratlankius, ant kurių buvo montuojamos „Michelin“ padangos tinkamos važiuoti tiek šlapia, tiek ir sausa trasa.
Antroji karta – Gen2
Nuo 2018-2019 metų sezono „Formulės-E“ čempionate dalyvaujančios komandos naudoja „Spark SRT05“ bolidus, kitaip dar žinomus kaip Gen2. Palyginus su pirmosios kartos bolidu, šis yra kur kas galingesnis, greitesnis ir gavo ženkliai našesnį akumuliatorių. Nežymiai, bet pasikeitė ir automobilio išmatavimai.
Ryškiausias Gen2 pasikeitimas palyginus su pirmosios kartos bolidu – išvaizda. Pavyzdžiui, priekiniai automobilio ratai, dėl geresnės aerodinamikos, yra uždengti, tačiau bolidas yra aštresnių formų, o vientisą galinį oro aptaką pakeitė du mažesni atskiri komponentai. Dėka šių pasikeitimų, bolidas stabilesnis ir pasižymi geresniu sukibimu su trasos danga.
Pasikeitė ir išmatavimai. Gen2 yra kiek ilgesnis – beveik 5,2 metro ilgio, jis susiaurėjo trimis centimetrais ir tik aukštis išliko toks pat. Beje, nepasikeitė ir minimalus bolido svoris, kuris ir toliau siekia 900 kilomegramų. Galiausiai, buvo įdiegta ir papildoma HALO saugumo sistema. Bolidus ir toliau gamina „Dallara“.
Ženkliai pasikeitė bolido techninės charakteristikos. Gen2 bolidas nuo 0 iki 100 km/val. įsibėgėja per 2,8 sekundės, o maksimalus greitis padidėjo iki 280 km/val. Padidintas ir variklio galingumas, kuris gali pasiekti 250 kW (kiek daugiau nei 330 arklio galių), o lenktynių metu galia sumažinama iki 200 kW (apie 270 AG). Beje, dar vienas ryškus pasikeitimas susijęs su varikliu, kad į Gen2 bolidus gali būti montuojami skirtingų gamintojų varikliai, tačiau jų galingumas turi būti apribotas, kaip to reikalauja taisyklės.
Labai ryškus Gen2 bolido technologinis pasikeitimas, palyginus su pirmosios kartos automobiliu, tai naujas, net dvigubai talpesnis akumuliatorius. Konkursą gaminti ir tiekti naujuosius akumuliatorius 2016-aisiais laimėjo „McLaren Applied Technologies“. Dėka 54 kWh talpos, nuo 2018-2019 metų sezono, Gen2 bolidai visą lenktynių distaciją gali įveikti viena įkrova, todėl pilotas lenktynių metu nebereikia persėsti į kitą bolidą.
Palyginus su Gen1, ant naujų bolidų ir toliau montuojami 18 colių ratlankiai, o padangas visoms komandos tiekia „Michelin“. Kaip ir anksčiau, padangos tinkamos tiek šlapiai, tiek sausai kelio dangai. Vienintelis ryškesnis pasikeitimas, kad padangos tapo lengvesnės.
Nuo 2021-2022 metų sezono planuojama naudoti atnaujintą Gen2EVO bolido versiją, kuris pasižymės kiek kitokia išvaizda. Ryškiausi pasikeitimai pastebimi galinėje dalyje, kur bus montuojami naujo dizaino oro aptakai. Beje, antrosios kartos bolido priekinė dalis buvo kur kas tvirtesnė nei Gen1, todėl atnaujinus bolidą siekiama, kad ji būtų trapesnė ir lenktynininkai vengtų tarpusavio kontaktų.
Trečiosios kartos „Formulės-E“ bolidai turėtų debiutuoti nuo 2022-2023 metų sezono, tačiau dėl pasaulinės koronaviruso pandemijos tai gali būti atidėda. Visgi, Gen3 tikriausiai pasiūlys dar daugiau įdomių naujovių ir dar didesnį elektra varomų bolidų technologinį proveržį.