Įdomiausios Dakaro taisyklės: tūkstantinės baudos, prancūzų kalbos žinios ir (ne)legalūs telefonai

Kiekviename sporte rasite aiškias taisykles, kuriose numatyta, kaip reikia elgtis varžybose, ką reiškia tam tikri signalai ar kaip sprendžiami ginčytini atvejai. Lenktynės – nėra išimtis. Kiekviena lenktynių šaka turi reglamentus, apimančius techniką, komandą, varžybų taisykles ir dar daugiau. Tad norintieji sudalyvauti, pavyzdžiui, Dakaro ralyje, pirmiausiai turės perskaityti... 163 puslapius taisyklių.
Viena iš taisyklių nurodo sustoti padėti kitiems dalyviams, jeigu jų sveikatai ar gyvybei gresia pavojus.
Viena iš taisyklių nurodo sustoti padėti kitiems dalyviams, jeigu jų sveikatai ar gyvybei gresia pavojus. / Edgaro Buiko nuotr.

Tačiau tam, kad labiau suprastumėte sunkiausiomis planetos lenktynėmis tituluojamas varžybas, Jums to daryti nereikės. „General Financing team Pitlane“ komandos pilotas Benediktas Vanagas nusprendė pasidalinti pačiomis įdomiausiomis Dakaro ralio taisyklėmis.

Kokia technika gali dalyvauti Dakaro ralyje?

Pradėkime nuo to, jog norint dalyvauti Dakaro ralyje, privalote sulaukti 18 metų amžiaus ir turėti tarptautinę lenktynininko licenciją. Ji įrodo jūsų kompetencijas ir pažymi, jog žinote, kaip elgtis lenktynių trasoje, užtikrinate savo ir kitų dalyvių saugumą bei varžybose elgiatės adekvačiai. Na, bent jau taip turėtų būti.

Dakaro ralyje yra kelios klasės: motociklų, keturračių, lengvųjų automobilių, bagių ir sunkvežimių. Tad dalyvauti galite su viena iš pasirinkto tipo sportine technika. Lengvieji automobiliai skirstomi į keturias grupes: T1 (prototipai arba perdaryti sportiniai automobiliai), T2 (šiek tiek modifikuoti gamykliniai automobiliai), T3 (lengvieji bagiai) ir T4 (sunkvežimiai).

Pasirinkote taisykles anglų arba ispanų kalba? Tikėtina, ne visos jos teisingos

Kaip buvo minėta, pagrindinį Dakaro ralio taisyklių dokumentą sudaro 163 puslapiai. Tad pakilus starto vėliavai neužtenka vien spausti akceleratoriaus pedalą ir važiuoti, kur kreipia šturmanas. Kiekvienas lenktynininkas ir (ypač!) šturmanas šias taisykles turi mokėti kaip „Tėve mūsų“.

Dakaro taisyklės parašytos trimis kalbomis: prancūzų, anglų ir ispanų. Taigi galite rinktis tą, kurią suprantate geriausiai. Tačiau yra vienas keblumas – jeigu pasirinksite ne prancūziškąjį variantą, jūsų turimos taisyklės bus antros pagal teisingumą.

Ką tai reiškia? Dakaro organizatoriai – prancūzai, tad ir pagrindinės taisyklės yra parašytos prancūzų kalba. Jeigu nutiktų taip, jog anglų ar ispanų vertime pasitaikytų dviprasmybių ar klaidų – viršenybę ima prancūziškai parašytos taisyklės. Taigi, bonne chance!

Taigi... Lenktynininkai – itin apsiskaitę žmonės?

Sportininkų patogumui Dakaro taisyklėse įterptas ir skyrius „Terminologija“. Čia randama beveik 50 terminų ir jų paaiškinimų. Pavyzdžiui, kas yra bivakas, dalyvis ar kelio knyga. Tačiau ir tai nėra viskas, ką privalo žinoti Dakaro ralyje dalyvauti norintis sportininkas.

Kiekvienos oficialios automobilių sporto varžybos, visų pirma, privalo atitikti oficialius FIA (Tarptautinės automobilių sporto federacijos) reglamentus. Tai reiškia, jog reikia išmanyti ne tik Dakaro taisykles, bet ir FIA nuostatas, į kurias neretai nukreipiama ir iš Dakaro taisyklių. O tai reiškia dar papildomus tūkstančius puslapių skaitinių.

Naivu tikėtis, kad visi lenktynininkai mokėtų absoliučiai visas taisykles. Todėl kai kurios komandos samdo komandos vadovą. Šis žmogus būna ne tik atsakingas už komandos vadovavimą, bet ir puikiai supranta lenktynių taisykles.

Tačiau bene pati įdomiausia Dakaro ralio taisyklė, kuri yra net paryškinta, skelbia: „Viskas, kas nėra leidžiama, suprantama kaip draudžiama“. Tad jeigu kyla abejonių dėl vienokio ar kitokio manevro, o jūsų šturmanas, komandos vadovas ar jūs pats nerandate jokios informacijos apie tai – geriau pamirškite šią idėją.

Tačiau bene pati įdomiausia Dakaro ralio taisyklė, kuri yra net paryškinta, skelbia: „Viskas, kas nėra leidžiama, suprantama kaip draudžiama“.

Žioplas moka du kartus, o Dakare – nuo 10 proc.

Kaip ir visose lenktynėse, bolidai turi starto numerius. Kartais įvyksta taip, jog sportininkai juos... pameta. Tad jeigu jūs pamestumėte vieną starto numerį, organizatoriams tektų pakloti 10 proc. starto mokesčio dydžio baudą, o tai yra maždaug 2,8 tūkst. Eur už vieną lipduką. Praradote du startinius numerius? Bauda dvigubėja ir jūs mokate virš 5 tūkst. Eur baudą. Tiesa, baudos taikomos ir pametus lipduką, ant kurio nurodyti piloto ir šturmano vardai bei valstybės, kuriai atstovauja, vėliavos. Toks pamestas lipdukas jūsų kišenę paploninti gali net 3 tūkst. eurų.

Jeigu jūs pamestumėte vieną starto numerį, organizatoriams tektų pakloti 10 proc. starto mokesčio dydžio baudą, o tai yra maždaug 2,8 tūkst. Eur už vieną lipduką.

Žinoma, didžiausia bauda – diskvalifikavimas. To susilaukti galite, jeigu pasikeis ekipažo sudėtis, pavyzdžiui, nutarsite naudotis kito šturmano pagalba. Taip pat nerekomenduojama keisti bolido dalių, kurios yra plombuojamos. Į plombuojamų dalių sąrašą patenka automobilio kėbulas, variklio blokas, oro ribotuvas, ratų eiga bei kiti techniniai elementai, kurių koregavimas ar keitimas gali padidinti pranašumą prieš varžovus.

Ir dar šiek tiek draudžiamų veiksmų

Dakaro ralyje šturmanas vadovaujasi organizatorių duota kelio knyga. Naudotis kitomis priemonėmis, padedančiomis orientuotis vietovėje, griežtai draudžiama. Į šį sąrašą patenka žemėlapiai (bet kokia forma) bei laikrodžiai, turintys GPS funkciją.

Tiesa, mobilųjį telefoną turėti galima, tik ne bolido kabinoje. Benediktas Vanagas pasakoja, jog „Toyota Gazoo Racing Hilux“ turi specialią (legalią!) vietą šiam įrenginiui. Tačiau saugumo sumetimais privaloma turėti GSM telefoną, bet juo naudotis galima tik išlipus iš automobilio.

Tęsiant saugumo temą...

Niekam ne paslaptis, jog Dakaro maratonas – ypač pavojingos lenktynės, kurių metu net žūva žmonės. Siekiant užtikrinti kiek įmanoma didesnį saugumą, viena iš taisyklių nurodo sustoti padėti kitiems dalyviams, jeigu jų sveikatai ar gyvybei gresia pavojus. Ir šios taisyklės laikytis privaloma.

Kita saugumo taisyklė – greičio „gesinimo“ zonos. Dakare kartais tenka važiuoti per gyvenvietes, saugomas teritorijas ar ūkius. Tokiose vietovėse privaloma neviršyti kelio knygoje nurodyto greičio, kuris gali siekti nuo 90 iki 30 km/val..

Kalbant apie greitį – saugumo sumetimais kai kurioms Dakare dalyvaujančioms technikos kategorijoms greitis yra limituotas, atvirkščiai nei, pavyzdžiui, lengvųjų automobilių klasėje. Taigi yra dvi klasės – sunkvežimių ir lengvųjų bagių – kuriose negalima viršyti nustatyto greičio. Anksčiau šia technika važiuojantiems sportininkams greičio limitų nebūdavo, tačiau jeigu dabar norėtumėte dalyvauti Dakare su sunkvežimiu, negalėtumėte viršyti 140 km/val. greičio, o lengvuoju bagiu – 130 km/val.

Jeigu norite daugiau sužinoti apie įdomiausias ir, tikėtina, mažai kam žinomas, Dakaro taisykles, pažiūrėkite trumpą „General Financing team Pitlane“ komandos piloto Benedikto Vanago filmuką:

VIDEO: Dakaro taisyklės. Įdomiausi faktai | Benediktas Vanagas

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų