Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Jamesas Allenas: Belgijos F-1 lenktynėse svarbiausia buvo strategija

Britų žurnalistas Jamesas Allenas išanalizavo strategijų įtaką Belgijos GP etapo rezultatams...
F-1 lenktynės Belgijoje, „Spa“ trasoje
F-1 lenktynės Belgijoje, „Spa“ trasoje / „Scanpix“ nuotr.
Temos: 1 „Formulė 1“

Strategijos faktorius buvo pats esminis lenktynių Spa trasoje faktorius, Sebastianas Vettelis visas lenktynes bandė nuvažiuoti tik su vienu sustojimu, bet jam susprogo padanga – „Pirelli“ nuomone, tai atsitiko dėl per didelio padangos susidėvėjimo. Aš šiuo atveju buvo padaryta klaida? Mes išanalizuosime pagrindinius strateginius sprendimus, nulėmusius šių lenktynių eigą.

Neapibrėžtumas

Lenktynės Spa buvo vienos iš tų, kur komandos startavo, neturėdamos pilnos informacijos apie galimą padangų elgesį šioje trasoje. Penktadienį ilgosios ratų serijos keletą kartų buvo pertrauktos raudonomis vėliavomis, todėl nė viena komanda neturėjo pilno vaizdo, kiek ratų galima nuvažiuoti su minkštosiomis ir su vidutinėmis padangomis ir koks turi būti sulaikomasis pernelyg drąsių strategijų faktorius – padangų susidėvėjimas ar jų degradacija.

Dauguma komandų skaičiavo po du sustojimus boksuose, o kitos – tris, jei padangos dėvėsis greičiau. Prieš lenktynes absoliučiai niekas nekalbėjo apie vieno sustojimo galimybę.

„Scanpix“ nuotr./F-1 lenktynės Belgijoje, „Spa“ trasoje
„Scanpix“ nuotr./F-1 lenktynės Belgijoje, „Spa“ trasoje

Vettelis prieš Grosjeaną – „Ferrari“ planas

Po nesėkmingos kvalifikacijos S. Vettelis startavo tik aštuntas, bet jau antrajame rate buvo penktas. Tapo aišku, kad pagrindiniu jo varžovu dėl paskutinės vietos ant podiumo bus Romainas Grosjeanas, kuris sustojo 9 rate ir taip aplenkė V. Bottą.

„Ferrari“ pasirinko kur kas ilgesnę pirmąją atkarpą, Vettelis boksuose apsilankė 14 rate ir užsidėjo vidutines padangas – komanda skaičiavo šį penkių ratų skirtumą panaudoti vėliau kovoje dėl aukštesnės pozicijos. Tokiu būdu, tuo momentu planas buvo toks, kad Vetteliui minkštąsias padangas turėtų uždėti pačioje varžybų pabaigoje, kad jis galėtų atakuoti Grosjeaną.

„Scanpix“ nuotr./F-1 lenktynės Belgijoje, „Spa“ trasoje
„Scanpix“ nuotr./F-1 lenktynės Belgijoje, „Spa“ trasoje

Toks planas turėjo vieną rimtą problemą – jei intervale tarp 19 ir 23 ratų išvažiuotų saugos automobilis, šis planas nesuveiktų, kadangi varžovai, iki tol važiavę su vidutinėmis padangomis, galėjo pereiti prie minkštųjų ir su jomis važiuoti iki pat galo.

Taip ir išėjo. 21 rate buvo paskelbtas virtualaus saugos automobilio režimas (VSC) ir tapo aišku, kad „Ferrari“ turi didelių problemų. Grosjeanas, Perezas ir Raikkonenas pasikeitė padangas, tam išeikvodami dvigubai mažiau laiko nei to reikia įprastomis sąlygomis. Jei normaliomis sąlygomis sustojimas Spa užtrunka apie 18 sek., tai VSC režime – tik 10 sek.

Visa tai labai apsunkino gyvenimą Sebastianui, kadangi visi pilotai, pasikeitę padangas VSC sąlygomis, atsidurtų priekyje, jei Vettelis būtų atlikęs sustojimą, kuris jam „kainuotų“ 18 sek. Tokiu atveju vokiečiui visus varžovus būtų reikėję lenkti trasoje.

Vettelis gavo vidutines padangas tik prieš 7 ratus įvedant VSC režimą, taigi jis turėjo su variantus – arba visai atsisakyti keistis padangas, arba užsidėti antrą minkštųjų padangų komplektą, nes vidutinių padangų iki finišo neužtektų. Tuo momentu Vettelis važiavo paskui Grosjeaną, taigi, jei jis keistųsi padangas, kaip tai padarė prancūzas, Vettelis būtų likęs už jo.

„Scanpix“ nuotr./F-1 lenktynės Belgijoje, „Spa“ trasoje
„Scanpix“ nuotr./F-1 lenktynės Belgijoje, „Spa“ trasoje

„Ferrari“ priėmė teisingą sprendimą, atsisakiusi keisti padangas VSC sąlygomis, bet skaičiavimai rodė, kad tokiu atveju Vettelis finišuotų 4 vietoje, jei nesugestų Grosjeano bolidas.

Dėl padangų degradacijos „Ferrari“ pilotas prarasdavo po 0,18 sek. kiekviename rate, taigi jei jis būtų perėjęs prie minkštųjų padangų 35 rate, tai turėtų po 1 sek pranašumą rate lyginant su Daniilu Kvyatu. Dar prisimenant ir DRS pagalbą, Vettelis būtų lengvai aplenkęs rusą ir finišavęs ketvirtas ir tik tokia strategija buvo teisinga.

„Scanpix“ nuotr./F-1 lenktynės Belgijoje, „Spa“ trasoje
„Scanpix“ nuotr./F-1 lenktynės Belgijoje, „Spa“ trasoje

Tačiau Vettelis važiavo trečias ir su komanda svarstė galimybę užlipti ant podiumo. Derybos tęsėsi, Sebastianas klausinėjo, ar jam reikės atlikti dar vieną sustojimą – optimaliausiu variantu tam buvo likus 10 ratų iki finišo. Taip, jis prarastų 3 vietą, bet uždirbtų 12 taškų už 4 vietą, ir tai visai neblogai startavus iš aštuntosios pozicijos.

Tačiau galimybė užkopti ant podiumo buvo labai viliojanti. Jam nepasisekė su VSC režimu lenktynių pradžioje, bet galėjo pasisekti jų pabaigoje, kadangi incidentų tikimybė Spa lenktynių pabaigoje yra gana didelė ir komanda surizikavo – su vidutinėmis padangomis nuvažiuoti net 30 ratų.

Tuo momentu niekas nežinojo, ar tai yra įmanoma. „Pirelli“ spėjo, kad komandas ribojančiu faktoriumi bus padangų susidėvėjimas, teoriškai padangos galėjo „ištempti“ iki 40 ratų, bet jokių tikrų skaičiavimų šiuo atžvilgiu nebuvo.

Be to, Grosjeanas buvo aiškiai nusiteikęs kovai, finalinėje atkarpoje jo padangos buvo greitesnės ir leido jam atakuoti. Tačiau priešpaskutiniame rate galinė Vettelio padanga susprogo. Bet kokiu atveju, ilgos atkarpos su tomis pačiomis padangomis turėtų privesti prie didelių laiko praradimų, bet jokiu būdu ne prie sprogimo.

„Scanpix“ nuotr./F-1 lenktynės Belgijoje, „Spa“ trasoje
„Scanpix“ nuotr./F-1 lenktynės Belgijoje, „Spa“ trasoje

„Red Bull“ strategija padeda Kvyatui

Mes ne kartą svarstėme „Red Bull“ bei „Toro Rosso“ veiksmus, kurie aktyviai naudoja „vieno piloto“ strategiją, kad galėtų pagerinti sąlygas kitam pilotui ir Spa tai buvo pademonstruota dar kartą.

Danielis Ricciardo aršiai kovėsi su Sergio Perezu ir dėl agresyvesnės strategijos su ankstyvesniu sustojimu 8 rate išsiveržė į priekį, nors Sergio ir atsakė sustojimu 9 rate. Vėliau Perezas sugebėjo aplenkti australą trasoje, bet ankstyvas priverstinis sustojimas sugadino meksikiečiui strategiją, o tai išėjo į naudą D. Kvyatui, kuris startavo iš 12 pozicijos. Rusas pasikeitė padangas 9 rate, komanda pasirinko ilgą antrą atkarpą ir galiausiai jis atsidūrė prieš nemažą dalį pilotų, kurie startavo prieš jį.

Tai suveikė, dėl protingų strategijų abu pilotai sugebėjo atsilošti. Ricciardo vėliau sugedo, bet Kvyatas finišavo ketvirtas dar ir todėl, kad ankstyvas Ricciardo sustojimas sukėlė problemas Perezui. Po atsakomojo per ankstyvo sustojimo Sergio teko nuvažiuoti dvi nelygias atkarpas ir arčiau finišo jo padangos buvo beveik visai praradusios efektyvumą ir dėl to jį Kvyatas aplenkė. Šioje strateginėje kovoje „Force India“ pralaimėjo „Red Bull“ komandai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos