SPECIALI VILNIAUS RALIO RUBRIKA
„Lietuvoje apie žiedines lenktynes nėra net ką ir kalbėti. Jos apskritai neegzistuoja. Yra tik viena trasa ir ta pati – tragiška. Kartingų mokykla mūsų šalyje yra gana aukšto lygio, tačiau toliau lenktynininkams nebėra ką daryti – tik važiuoti ralyje“, – „15min“ sakė J.Gelžinis.
Talentingas „Juta Racing“ komandos pilotas bendrojoje aukštai vertinamos Didžiosios Britanijos „Porsche Carrera“ taurės įskaitoje po trijų etapų žengia 9-as, o naujokų „ProAm1“ klasėje žengia trečias.
– Važiavote ir ralyje, kodėl galiausiai pasirinkote žiedines lenktynes?
– Sportuoti pradėjau nuo kartingų, tačiau Lietuvoje žiedinėse lenktynėse nebuvo daugiau kur važiuoti, todėl turėjau atsisėsti į ralio automobilį. Tačiau tik todėl, nes mano širdyje pirmas visada buvo žiedas.
– Kokios savybės svarbiausios žiedinėse lenktynėse?
– Žiedinėse lenktynėse, manau, reikalingas didesnis tikslumas. Taip pat svarbu maksimaliai išnaudoti galimybes, nes ralyje važiuojama su didesniu rezervu. Ne taip, kaip žiede, kur lekiama „ant ausų“. Trečia – reikia mokėti nesikarščiuoti, kai tave spaudžia varžovas. Žiedinėse lenktynėse dažnai nutinka, jog spaudimą iš nugaros pajutęs pilotas „nueina į bulves“.
Ralyje tiesiog susikaupi, nusiteiki ir važiuoji. O žiedinėse lenktynėse varžovas gali ir pastumti ir paspausti iš nugaros. Svarbu neleisti išmušamam iš pusiausvyros.
– Ką moka „žiedininkas“, o negali ralistas?
– Yra visokių „žiedininkų“ ir visokių ralistų. Tačiau, mano galva, „žiedininkai“ labiau moka analizuoti klaidas ir dėl to padidinti savo važiavimo tempą. Sukdami ratus „žiedininkai“ taiso savo klaidas ir kitame rate važiuoja vis greičiau, tuo tarpu ralio pilotai pasiekia tam tikrą limitą.
– Kokie fiziniai ralistų ir „žiedininkų“ skirtumai? Gal dirba skirtingi raumenys, skiriasi matomumas?
– Geresnio fizinio pasiruošimo reikia „žiedininkams“, ypač tiems, kurie važiuoja ilgas distancijas arba su formulėmis. Dėl geresnio sukibimo žiedinėse lenktynėse būna žymiai didesnės apkrovos, išcentrinės jėgos. Pavyzdžiui, mano važiuojamoje „Porsche Carrera“ serijoje kartais pasiekiamos ir dviejų G apkrovos. Ralyje esant tokioms apkrovoms automobilis tiesiog nesilaiko ant kelio, slysta.
Be to, greičio ruožas ralyje trunka apie 15 minučių, o žiedinėse lenktynėse važiuoti reikia valandą ir ilgiau, tad reikia turėti daug daugiau ištvermės. Dėl matomumo, tai žiede tu žinai kur važiuoji, o ralyje trasa nuolat keičiasi. Niekada nežinai kas tavęs laukia už posūkio ar tramplino. Dėl to ralis man ir nepatinka. Kas nors sugalvos išridenti padangą, o tu dėl to rizikuosi savo gyvybe.
– Smagiau ar liūdniau, kad ralio automobilyje sėdi su porininku, o žiedo bolide – vienas?
– Tiesą sakant, važiuoti vienam man smagiau. Pasitikiu savimi, žinau, kad tik aš esu pats už save atsakingas.
– Žiedo pilotai retai šoka nuo tramplino. Kita vertus, ralio lenktynėse nėra kontaktinės kovos, niekas nebando išstumti iš trasos. Tai kas sunkiau?
– Kontaktinė kova žiedinėse lenktynėse mane labiausiai ir žavi. Tuo tarpu ralyje trūksta pasistumdymų, artimos kovos. Ralyje daugiau kovojama ne su varžovu, bet su laiku. Kita vertus, kvalifikaciniuose važiavimuose su laiku reikia kovoti ir žiedinėse lenktynėse.
– Susumavus visus už ir prieš – kas yra tikrasis autosporto karalius – ralis ar žiedas?
– Mano asmenine nuomone – žiedas. Aišku, kiti sakys kitaip, tačiau šiandien žiedas yra populiaresnis už ralį. „Formulė-1“, WTTC sulaukia didesnio dėmesio nei pasaulio automobilių ralio čempionatas (WRC). Ralis dabar išgyvena sunkius laikus. Tame pačiame WRC liko tik keli vairuotojai, kurie konkuruoja tarpusavyje. Dingsta įdomumas, todėl, manau, artimiausiu metu ralio laukia rimtos permainos.