Visa informacija iš Saudo Arabijos ir testai apie Dakaro dalyvius – 15min GAZAS „Facebook“ paskyroje.
Iš viso Dakaro ralyje jau žuvo 71 žmogus. 2020-ųjų Dakaro ralis taip pat yra pažymėtas mirties ženklu – po avarijos užgeso portugalo motociklininko Paulo Gonçalveso gyvybė.
XXI a. Dakaro ralio istorijos dalyje tragiškų įvykių vis mažiau, nes organizatoriai stengiasi sukurti tokias sąlygas ir taisykles, kad dalyvių ir stebėtojų saugumas būtų kiek įmanoma geriau apgalvotas.
Ir stebėtojų saugumu iš tikrųjų reikia rūpintis. Kaip minėta, Dakaro ralyje iki 2020 m. žuvo 71 žmogus, tačiau tik 29 iš jų iš tikrųjų dalyvavo lenktynėse. Tarp likusių aukų – nelenktyniaujantys komandų nariai, žurnalistai, organizatoriai ir stebėtojai. Tarp jų – ir keturi vaikai.
1986-ieji buvo itin juodi metai Dakaro ralio istorijoje – žuvo net 7 žmonės. Japonų motociklininkas Yasuo Kaneko žuvo susidūręs su ralyje nedalyvaujančiu automobiliu. Tragiška nelaimė ištiko ir italų motociklininką Giampaolo Marinoni. Šis krito visai netoli paskutinio etapo finišo. Tiesa, atsikėlė ir užbaigė ralį. Tačiau vėliau paaiškėjo, kad krisdamas Marinoni patyrė kepenų traumą. Ligoninėje prasidėjo infekcija ir lenktynininkas po poros dienų mirė.
Tais pačiais metais Dakaro ralyje įvyko ir dar viena labai skausminga katastrofa. Prasidėjusi smėlio audra nubloškė sraigtasparnį į kopas – žuvo visi 5 jame buvę žmonės. Tarp jų – ir Dakaro ralio sumanytojas bei organizatorius Thierry Sabine.
Tuo tarpu 1988-ieji buvo paženklinti 6 žūtimis Dakaro ralio trasoje. Avariją patyrė prancūzų motociklininkas Jeanas-Claude'as Hugeris, kuris vėliau nuo patirtų sužalojimų mirė ligoninėje Prancūzijoje. Apsivertė ir du variklius turėjęs DAF sunkvežimis – inžinierius Keesas van Loevezijnas buvo išsviestas į lauką ir žuvo vietoje.
Tuo metu kitoje avarijoje prancūzas šturmanas Patrickas Canado taip pat buvo išsviestas iš savo „Range Rover“ ir žuvo vietoje.
Trijų dalyvių žūtis yra didžiulė tragedija, tačiau 1988-aisiais žuvo ir trys lenktynėse nesivaržę žmonės. 10 metų mergaitė buvo partrenkta Malyje – ji tiesiog ėjo per gatvę. Kiek vėliau Mauritanijoje neatsargiai manevruojantis filmuojantis automobilis įsirėžė į žiūrovų minią ir pražudė motiną su vaiku.
Vatikano kritika
Tačiau 1988 metais Vatikanas kritikavo Paryžiaus–Dakaro ralį ne tik dėl jį lydinčio mirties kvapo. Katalikų bažnyčios galvoms nepatiko tai, kad šis labai brangus renginys, kuriame dalyvauja profesionalūs sportininkai, ritasi per neturtingas Afrikos šalis – „tai yra vulgarus galios ir turtų demonstravimas vietose, kur žmonės miršta nuo bado ir troškulio“, – buvo rašoma laikraštyje L’Osservatore Romano.
Kita vertus, Dakaro ralis buvo kritikuojamas ir dėl aplinkosaugos, ir dėl dalyvių saugumo, ir dėl požiūrio į šalis, kurias jis kerta.
Dakaro aukos – ne tik lenktynininkai
Pascalis Terry. Šis prancūzų motociklų lenktynininkas mirė savo pirmojo Dakaro metu 2009 metais. Antrajame etape Terry baigėsi degalai ir jis su „Yamaha“ motociklu sustojo trasoje. Lenktynininkas organizatoriams išsiuntė pagalbos prašymą, tačiau šie neteisingai suprato situaciją, manydami, kad P.Terry jau yra stovykloje. Taip nutiko todėl, kad stovykloje iš tikrųjų buvo Pascalio brolis. P.Terry buvo rastas negyvas netoli savo motociklo, maždaug 3 dienos po jo dingimo. Mirties priežastis – plaučių edema. Beveik neabejojama, kad lenktynininką būtų pavykę išgelbėti, jei paieška būtų pradėta iš karto.
Fabrizio Meoni. Dakaras turi daug legendų ir tarp jų galima drąsiai įrašyti ir italų motociklininką Fabrizio Meoni, kuris ralyje nugalėjo du kartus, dar kartą užėmė antrąją vietą ir du – trečiąją. 2005 metais 47-erių F.Meoni, kuris tuomet atstovavo KTM komandai, pateko į avariją netoli greičio ruožo pradžios. Nors F.Meoni susilaužė kaklą, buvo konstatuota, kad mirties priežastis buvo širdies smūgis. Tragedija įvyko 11 etapo metu, kiti motociklininkai išreiškė nenorą važiuoti 12-ame etape, todėl jis buvo atšauktas.
Laurent'as Gueguenas. Prancūzas 1996 metais vairavo „Mercedes-Benz“, teikusį techninę pagalbą „Citroën“ komandai. Ekipažas pateko į labai skaudžią padėtį, kai nuvažiavo maždaug 400 metrų nuo pažymėtos trasos. Dėl teritorijoje vykusio Maroko karinių pajėgų ir sukilėlių karinio konflikto, čia buvo likusių minų. Ant vienos L.Guegueno vairuojamas sunkvežimis ir užvažiavo. Sprogimas jį apvertė, prasidėjo gaisras, nusinešęs L.Guegueno gyvybę. Kiti du įgulos nariai spėjo išsigelbėti.
O taip atrodė ant minos užvažiavęs ir sprogęs L.Guégueno sunkvežimis:
Yasuo Kaneko. Įprasta manyti, kad Dakaras pavojingas dėl gamtos ir tolimų distancijų. Tačiau iš tikrųjų pavojai slypi visur. Japonų motociklininkas Yasuo Kaneko žuvo Prancūzijoje, Seto miesto gatvėje, 1986 metais. Tuomet ralis vis dar vykdavo iš Europos į Dakarą. Avariją sukėlė galimai neblaivus vietinis automobilio vairuotojas.
Michałas Hernikas. Lenkų motociklininkas nepateko į avariją – bent jau to nenurodė jokie požymiai. 2015 metais jis tiesiog buvo rastas negyvas trasoje, be šalmo. Jokie išoriniai sužeidimai nepastebėti, M.Hernikas nebuvo pasiuntęs nelaimės signalo. Vėliau buvo teigiama, kad motociklininką pražudė dehidratacija ir karštis.
Atsitiktinis mikroautobusas Mauritanijoje. 1998 metais Mauritanijoje į mikroautobusą atsitrenkė prancūzų komandos „Toyota“. Avarija nusinešė 5 Mauritanijos piliečių gyvybes, dar trys buvo sužeisti, lenktynininkai Francis Bouney ir Guy Aliphatas nenukentėjo. Eismo įvykis įvyko ne greičio ruože, o tiesiog persikeliant link finišo linijos.