Šios srities žinovai, besiruošdami tinkamą apavą legendinėms „Press ralio“ varžyboms, vyksiančioms pirmąjį vasaros savaitgalį, akcentuoja, kad renkantis padangas reikėtų atkreipti dėmesį į gerokai daugiau aspektų.
Paulius Macevičius, „Continental“ atstovas Lietuvoje, sako, kad teisingai įvardinti padangų išmatavimai turėtų būti tik pirmas klausimas kalbant su profesionaliu bet kurio padangų centro konsultantu, o jau jis turėtų užduoti papildomus klausimus ir tinkamai parinkti padangas.
„Savo darbą išmanantis konsultantas pagal kliento automobilio modelį parinks kitus parametrus. Tai apkrovos indeksas, greičio indeksas, galbūt specifiniam automobilio modeliui reikalinga padangų homologacija. Kalbant apie svarbiausius kriterijus renkantis padangas, rekomenduočiau pažiūrėti ir iš kitos pusės bei padangų pardavėjui pateikti kuo išsamesnę informaciją apie savo vairavimo stilių ir dažniausią kelionių geografiją. Detali informacija apie automobilį, o taip pat ir jūsų patirtis su anksčiau turėtomis padangomis leis išrinkti geriausią variantą“, – vardino žinovas.
Padangose gausu naujausių technologijų
Nors elementariu požiūriu padanga gali pasirodyti tik gumos gabalas su grioveliais, gamintojai į jų kūrimą bei vystymą investuoja labai didelius resursus. P. Macevičius pasakojo, kad gamintojai nuolatos tobulina visus padangos techninius parametrus, tokius kaip protektoriaus raštą, gumos mišinį, padangos karkasą, keliamo triukšmo lygį ar pasipriešinimą riedėjimui.
„Tai ne vienus metus trunkantis procesas, kurio metu sukuriama padanga galinti užtikrinti maksimalų saugumą, visišką techninį atitikimą automobiliui bei aukštus ekologinius reikalavimus“, – pasakojo „Continental“ atstovas.
Technologijų svarbą pabrėžia ir Lietuvos žurnalistų autoklubo narys, skinantis laurus kone visose lenktynėse, kuriose startuoja, Matas Buzelis: „Nesvarbu, ar padangas renkuosi sportiniam, ar kasdieniniam automobiliui, visada labai vertinu technologijas. Daug vairuotojų prisiriša prie padangų amžiaus, skirdami prioritetą kuo vėlesniems gamybos metams, tačiau aš stengiuosi atkreipti dėmesį į tai, kad ne tik pagaminimo data, bet ir padangų modelis būtų naujausios kartos.“
Vairavimo entuziastas pažymėjo, kad renkantis sportinio tipo padangas daugelis daro klaidą pirkdami kuo vėliau pagamintus, tačiau seno modelio produktus.
„Pavyzdžiui, 2015 metų padangų modelis, pagamintas 2021 metais neveiks taip gerai, kaip 2021 metų modelis, pagamintas tais pačiais 2021-aisiais, mat tokie padangų modeliai neturi naujausių technologijų, kuriomis pasižymi naujausios kartos gaminiai“, – kalbėjo M. Buzelis.
Lietuvos žurnalistų autoklubo narys paminėjo, kad skirtingiems automobiliams reikėtų parinkti kuo tinkamesnį „apavą“, o kai kuriais atvejais net ir gatvėms skirtos padangos gali būti pranašesnės trasoje už sportines: „Kai kuriose automobilių sporto varžybose, pavyzdžiui, slalome, nebūna laiko ir vietos padangų šildymui, todėl atvažiavus su tiesiog geromis, „premium“ segmento gamintojo gatvinėmis padangomis tikrai galima konkuruoti. Tokios padangos veikia nuo pirmos sekundės.“
Ruošdamasis birželio 3-4 dienomis per visą Lietuvą nusidrieksiančiam „Press raliui“, jis akcentavo ir kriterijus, kuriasi remdamasis renkasi automobilių sportui skirtas padangas. M. Buzelis akcentavo, kad visgi geriausia kliautis įvairiomis apžvalgomis internete, nes tai – gana nišinė sritis. Skirtingai nei kasdieniams automobiliams skirtos padangos, sportinio tipo automobilių „apavas“ neturi objektyvaus kriterijaus, kuris nusakytų jų savybes.
„Yra toks „treadwear“ indeksas, kuris teoriškai nurodo padangų dėvėjimąsi, tačiau kiekvienas gamintojas jį matuoja taip, kaip supranta. Tai labai sunku palyginti skirtingų gamintojų padangas“, – patirtimi dalinosi M. Buzelis prisipažinęs, kad pačiam teko pastebėti, jog vienodą minėtą indeksą turinčios skirtingų gamintojų padangos nusidėvi taip pat skirtingai.
Vieno recepto nėra
„Continental“ atstovas, pasakodamas apie padangų gamybos iššūkius, pabrėžė, kad gamintojai susiduria su daug iššūkių, kai tenka ieškoti idealaus balanso vienam ar kitam padangų modeliui.
„Pavyzdžiui, jei norėsime turėti mažą pasipriešinimą riedėjimui – nukentės padangos akvaplanavimo savybės ir charakteristikos posūkiuose. Inžinieriai praleidžia ne vienerius metus spręsdami šias problemas ir bandydami pagaminti visapusišką padangą“, – pasakojo P. Macevičius ir sakė, kad gamintojas net skirtingai pavadina padangas, pasižyminčias skirtingomis savybėmis.
Pavyzdžiui, „Continental“ atveju „SportContact“ pavadinamos padangos, tinkamos ypač galingiems automobiliams, „PremiumContact“ žymi gaminius, važiuojančius itin komfortiškai bei dinamiškai, išlaikant aukštus saugumo standartus. „EcoContact“ vadinami gaminiai, tinkami norintiems gerų riedėjimo ir degalų taupymo savybių, o „UltraContact“ pasižymi didele rida ir atsparumu padangos šoninės sienelės pažeidimams miesto sąlygomis.
Šeimai – vienos, sportui – kitos
Kalbėdamas apie pasirinkimą kasdieniam automobiliui, M. Buzelis pasakojo, jog savo šeimos automobiliui, skirtingai nei sportiniam, renkasi kuo tylesnes ir aukštesnio profilio padangas.
„Kadangi šeimos automobiliu važiuoju ilgesnius atstumus, labai vertinu padangų akustinį komfortą. Renkuosi tylesnes padangas, kad triukšmo nereikėtų gesinti garsinant muziką. Taip pat triukšmas turi savybę greitai varginti ilgesnėse kelionėse, tad manau, jog toliau važinėjantys turėtų atkreipti į tai dėmesį.
Taip pat norėčiau atkreipti dėmesį į tai, kad kasdieninis automobilis visiems šeimos nariams bus malonesnis apautas aukštesnio profilio padangomis. Padangos šoninės sienelės (profilis) veikia, kaip papildomas amortizuojantis laipsnis“, – patarimais dalijosi Lietuvos žurnalistų autoklubo narys.
Pataria rinktis žinomų gamintojų
Abu pašnekovai ragino vairuotojus rinktis žinomų gamintojų padangas, kurios yra tinkamos tiek konkrečiam automobiliui, tiek vairuotojo poreikiams, taip užsitikrinant ne tik kelionės komfortą, bet ir saugumą. Taip pat ekspertai patarė remtis kasmet atliekamų padangų bandymų rezultatais, kuriuose ekspertai padangas tikrina įvairiomis sąlygomis ir įvertina jų savybes ant skirtingų dangų.
Renkantis padangas taip pat verta žinoti ir tai, ką reiškia ant jų sienelių surašytos raidės ir skaičiai. Dažniausiai didžiausi būna padangos išmatavimai, o taip pat tokie duomenys, kaip, pavyzdžiui, kodas 91V – čia skaičius nurodo maksimalų svorį, kurį gali atlaikyti padanga, o raidė – maksimalų greitį. Norint suprasti šių žymėjimų atitikmenis, reikėtų atsidaryti šių reikšmių lentelę.
Tai tik patys pagrindiniai žymėjimai – pažiūrėjus atidžiau galima rasti padangos pagaminimo datą, kuri žymima keturiais skaičiais. Pirmieji du reiškia gamybos savaitę, paskutiniai – metus. Šalia greičiausiai bus gamyklos bei matmenų kodai, taip pat žymėjimai, reiškiantys klimatą, kuriam skirta padanga, žymintys apsauginę briauną ratlankiams turinčias padangas, „run-flat“ ar garso slopinimo technologijas ir panašiai. Yra net žymėjimų, nurodančių kokios spalvos užrašai yra ant padangos, štai pavyzdžiui RGL reiškia iškilusias aukso spalvos raides. Beje, verta atkreipti dėmesį, kad tą patį reiškiantys žymėjimai gali skirtis tarp gamintojų.
„Ne visuomet pažiūrėjus ar palietus padangos protektorių galima nustatyti tikrąją padangos paskirtį, nes daugelis labai svarbių technologinių sprendimų slypi padangos mišinyje arba karkase. Todėl visuomet primename ir rekomenduojame pasidomėti nepriklausomais padangų testais, pasitarti su profesionaliu padangų pardavėju. Taip bus galima išsirinkti geriausiai tinkančias padangas“, – apibendrino „Continental“ atstovas P. Macevičius.
Šių metų „Press ralio“ dalyviai birželio 3-4 dienomis varžysis įvairiuose kartodromuose, Kėdainių miesto gatvėse, „Nemuno žiede“, Šiaulių ir Klaipėdos darbo rinkos mokymo centrų autodromuose bei specialiai įrengtose lenktynių trasose visoje Lietuvoje. Varžybų nugalėtojai paaiškės birželio 4 d. vakare.